Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tämä kertoo miehestäni tai parisuhteestani?

Vierailija
04.09.2014 |

Mieheni on yrittäjä ja eräs hänen projektinsa on viime aikoina tuottanut erittäin ihailtavasti ja hänen suuri työnsä on palkittu. Eilen kehuin hänelle, kuinka ylpeä olen siitä, miten

hän on rohkeasti tarttunut tähän haasteeseen, tehnyt hurjasti töitä ja nyt tuosta mahtavasta lopputuloksesta. Ja olen siis aivan aidosti todella ylpeä ja innoissani hänen puolestaan. No, mies siihen, että hänkin on ylpeä minusta. Niin mistä? Kun ”neulon hienosti, jaksan käydä juoksulenkillä, teen hyvää ruokaa ja pidän kotia järjestyksessä ja ruokaa kaapissa”, asioista, joihin ”hän ei koskaan pystyisi”.

Myhäilin siihen jotain, mutta tosiasiassa ajattelin kyllä, että mitä helvettiä. Olen korkeakoulutettu, asiantuntijatehtävissä ja harrastan taidemuotoa, josta olen innoissani ja missä olen kohtuullisen hyvä. Jälkimmäisestä varsinkin olen jopa maininnut miehelleni, että siitä toivoisin mieheni eniten olevan ylpeä, sillä se on omaa sydäntäni lähinnä.

Meillä ei edes ole lapsia ja hän on ylpein kotirouvan taidoistani. Jotenkin tämä loukkaa minua, mutten tiedä, olenko nyt aivan typerä edes miettiessäni asiaa. Jos mies vain koetti hädissään keksiä jonkin vastakehun, kun minä niin vuolaasti kehuin häntä? Toivon todella.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies tekee tuota samaa. Kehuu ja kiittelee kodin hoitamisesta. Ja lasten kanssa olosta. Minä kuitenkin osan aikaa viikosta opiskelen (hyvällä menestyksellä) ja käyn töissä, silti hän on eniten innoissaan siitä, että olen kotona lasten kanssa. En tiedä onko se alentavaa, vai onko mies aidosti ylpeä noista asioista, ja päätyi väärän naisen kanssa yhteen, kun ei valinnutkaan sitä pullantuoksuista kotirouvaa.

Vierailija
2/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mies kehui sinua asioista, jotka näyttäytyvät hänelle? Ehkä hän ei näe sinua työssä tai harrastuksessa eikä osaa siksi juuri niistä asioista kehua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 10:02"]

Ehkä mies kehui sinua asioista, jotka näyttäytyvät hänelle? Ehkä hän ei näe sinua työssä tai harrastuksessa eikä osaa siksi juuri niistä asioista kehua?

[/quote]

No ehkä näin tosiaan. Vaikka harrastus kyllä näkyy myös hänelle, teen sitä osittain myös kotona. Mutta työn puolesta tuo on varmasti ihan totta. Hänen työnsä näkyy ja kuuluu minulle, kun yrittäjän töistä osa kulkeutuu kotiin, mutta hän ei tosiaan samalla tavalla vierestä seuraa minun työtäni. Hyvä pointti, kiitos.

Vierailija
4/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole vaan iloinen että mies arvostaa niitä asioita sinussa mitä luetteli :)

Vierailija
5/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan kakkosta. Naiset harvoin pitävät melua omista saavutuksistaan, ja siksi mies ei ehkä osaa kehua sinua. Meillä sama juttu - kehun miehen soittotaitoja ja aikaansaannoksia, vastineeksi saan "kiva kun oli ruoka valmiina". Ehkä ongelma on minullakin siis siinä, että nuo saamani kehut eivät kohdistu mitenkään minuun, vaan liittyvät asioihin jotka eivät vaadi mitään onnistumista tai erityistaitoja.

Vierailija
6/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 10:05"]

Ole vaan iloinen että mies arvostaa niitä asioita sinussa mitä luetteli :)

[/quote]

Tämä on toki totta. :) Taisi vaan omat odotukset jotenkin haitata tuon kehun vastaanottamista, eli hän ei ollutkaan ylpeä niistä asioista, joista itse olen ylpeä. Mutta toki on erittäin positiivista, että hän arvostaa sitten noita asioita, joita itse pidän enemmän itsestäänselvyyksinä.

Vierailija
7/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oletko siis kotirouva vai asiantuntijatehtävissä?

Vierailija
8/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua ainakin loukkaisi, jos toinen kehuisi vain noista kotihengetär-taidoista, ja jättäisi pitkän koulutuksen vaatiman arvostetun ammatin kokonaan mainitsematta. Ainakin omasta mielestäni jokin neulominen ja kokkaamien on siihen verrattuna hieman toissijainen asia, vaikka ihan arvostettavia taitoja tottakai nekin. Kysäisepäs mieheltä, miksi asetteli sanansa noin. Ajatteleeko hän todellisuudessa, että naisen paikka on hellan ja nyrkin välissä?

Vierailija
9/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 10:06"]

Komppaan kakkosta. Naiset harvoin pitävät melua omista saavutuksistaan, ja siksi mies ei ehkä osaa kehua sinua. Meillä sama juttu - kehun miehen soittotaitoja ja aikaansaannoksia, vastineeksi saan "kiva kun oli ruoka valmiina". Ehkä ongelma on minullakin siis siinä, että nuo saamani kehut eivät kohdistu mitenkään minuun, vaan liittyvät asioihin jotka eivät vaadi mitään onnistumista tai erityistaitoja.

[/quote]

Juuri tuo minunkin mielessäni jotenkin oli pettymys, että hän kehui asioita, jotka mielestäni ovat tavanomaisia ja onnistuvat kaikilta, jotka haluavat niihin ryhtyä. Mutta totta varmasti tuokin, etten samalla tavalla selosta kaikkia työkäänteitäni hänelle tai elvistele kaikella uudella oppimallani!

AP (kuten edellisetkin vastaukset)

Vierailija
10/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiantuntijatehtävissä kokopäivätöissä, nuo ruokahuoltotoimenpiteet ym. teen kotona ollessani. En myöskään ole ainoa, joka siivoaa tai laittaa ruokaa, miehenikin osaa kyseiset hommat hoitaa. Kaupassa ei kyllä käy eikä neulo.

Vierailija
11/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vittu! Tässä sen näkee taas... ihan sama mitä mies sanoo naiselle se on aina väärin! Nainen kääntelee sanomista ylösalaisin ja oikealta vasemmalle seuraavat kolme kuukautta miettien että mitäköhän se nyt oikein tarkoitti.

Jos mies sanoo että se on ylpeä sinusta niin silloin mies tarkoittaa että se on ylpeä sinusta. Jos haluat tietää mistä eritoten se on sinusta ylpeä sinun pitää se häneltä erikseen kysyä... niin se vain menee.

Niin ja jos et pysty sitä mieheltäsi kysymään kertoo se parisuhteestasi paljon.

Vierailija
12/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 10:09"]

Kyllä minua ainakin loukkaisi, jos toinen kehuisi vain noista kotihengetär-taidoista, ja jättäisi pitkän koulutuksen vaatiman arvostetun ammatin kokonaan mainitsematta. Ainakin omasta mielestäni jokin neulominen ja kokkaamien on siihen verrattuna hieman toissijainen asia, vaikka ihan arvostettavia taitoja tottakai nekin. Kysäisepäs mieheltä, miksi asetteli sanansa noin. Ajatteleeko hän todellisuudessa, että naisen paikka on hellan ja nyrkin välissä?

[/quote]

Tiedän, ettei mieheni ajattele noin, mutta voisin tosiaan vielä tänään mainita, että minua loukkasi, ettei hän keksinyt minusta muuta kehuttavaa kuin tuollaisia Stepfordin vaimot -piirteitä. Tänään aamulla jo jotain vähän sen suuntaan mainitsinkin, ja hän sanoi, että tietää kyllä "että teen paljon muutakin". Mutta jokin tässä nyt vielä hiertää. Kai vaan todella toivoisin saavani miehen puolelta tuntea samanlaista ylpeyttä, intoa ja ihailua, jota itse tunnen hänen saavutuksistaan.

AP, joka ei ikinä muista kirjoittaa tätä viestin loppuun.

Vierailija
13/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 10:14"]

Ei vittu! Tässä sen näkee taas... ihan sama mitä mies sanoo naiselle se on aina väärin! Nainen kääntelee sanomista ylösalaisin ja oikealta vasemmalle seuraavat kolme kuukautta miettien että mitäköhän se nyt oikein tarkoitti.

Jos mies sanoo että se on ylpeä sinusta niin silloin mies tarkoittaa että se on ylpeä sinusta. Jos haluat tietää mistä eritoten se on sinusta ylpeä sinun pitää se häneltä erikseen kysyä... niin se vain menee.

[/quote]

Minähän eritoten kysyin? Ja vastaus oli tuo, josta olin yllättynyt ja vähän pettynyt. Vai olisiko minun tarpeen kysellä yksi kerrallaan mieheltä: "Oletko ylpeä saavutuksistani töissä?" "Oletko ylpeä siitä, kuinka ahersin uusimman taideteokseni eteen?" Minkälainen puoliso vastaisi noihin "en"?

AP

Vierailija
14/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nuo ovat niitä asioita, joita mies ei osaa ja siksi arvostaa niitä sinussa? Meilläkin mies ihailee esimerkiksi minun neulomistani, koska on kuulemma aivan käsittämätöntä miten joillain tikuilla saa langasta sukan aikaan. Toisaalta mies ihailee myös mun taitoani hoitaa raha-asioita ja perheen taloutta, koska olisi siinä itse ns. numero-lukihärönsä takia aivan tumpelo. Olemme miehen kanssa suhteellisen samankaltaisilla aloilla töissä, ja tuntuu että minäkin ihailen miehessäni eniten sellaisia "perinteisiä miesten taitoja", koska en itse osaa niitä tehdä. Työtaidot ja koulutukset taas ovat niin samankaltaisia molemmilla, etten oikein osaa niitä edes ajatella ylpeyden aiheena.

Vierailija
15/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa tässä on myös sitä, että miehellä on mennyt paljon aikaa ja huomiota siihen omaan juttuunsa. Sen ohella ei ole niin päällimmäisenä mielessä mitä sinä teet sinä aikana kun hän puurtaa sitä omaa haastettaan. Huomaa kuitenkin nuo asiat mitkä tuli ensimmäisenä mieleen, varmaan niitä tosissaan arvostaa koska ne epäilemättä ainakin jossain määrin mahdollistaa hänen sitoutumisensa siihen työhönsä. Mutta ei se tarkoita että jos olisi vaimoja rivissä, että pitäisi parhaimpana sitä akkaa joka tekee parasta pastakastiketta ja neuloo nopeimmin villasukkia. Vaan eiköhän hän tosiasiassa arvosta sitä sun ammattitaitoa ja myös harrastusta todella korkealle, ja lisäksi sitä että sen ohessa pidät myös hänestä ja teidän kodista huolta. Luultavasti myös vähän hämmentyi ja tajusi että olisi korrektia nyt kehua myös toista, mutta on niin keskittynyt siihen omaan hommaansa ettei heti ajatellut laajemmin.

Vierailija
16/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi miehen pitäisi olla ylpeä, tai miten hän voisikaan olla, sinun työstäsi tai omasta harrastuksestasi? Se kuulostaisi minusta hyvin teennäiseltä lipevyydeltä. Tietenkin miehesi arvostaa eniten niitä asioita, jotka vaikuttavat teihin molempiin. Jos hän tienaa hyvin, niin sinun tuloillakaan ei ole mitään todellista merkitystä. Ja kuten joku sanoi, työsi on sinun juttusi, varsinkin jos ei puhu siitä kotona.

Oletko ajatellut, että tuolla asenteella miehesti voisi vetää herneen nenään sinun kehuistasi? Sinäkin kehut vain asioita, jotka hän on repinyt selkänahastaan, etkä mitään mikä on erityistä juuri hänelle. Rahan ja sosiaalisen statuksen perään kuolaa valtava joukko naisia, mutta ainakin minä olen onnellisempi, jos vaimo pitää minusta oman itseni ja meidän yhteisten juttujen takia eikä sen takia, mitä mita taloudellista hyötyä minusta on ja miten minun aikaansaannoksilla voi leveillä.

Vierailija
17/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 10:19"]

Ehkä nuo ovat niitä asioita, joita mies ei osaa ja siksi arvostaa niitä sinussa? Meilläkin mies ihailee esimerkiksi minun neulomistani, koska on kuulemma aivan käsittämätöntä miten joillain tikuilla saa langasta sukan aikaan. Toisaalta mies ihailee myös mun taitoani hoitaa raha-asioita ja perheen taloutta, koska olisi siinä itse ns. numero-lukihärönsä takia aivan tumpelo. Olemme miehen kanssa suhteellisen samankaltaisilla aloilla töissä, ja tuntuu että minäkin ihailen miehessäni eniten sellaisia "perinteisiä miesten taitoja", koska en itse osaa niitä tehdä. Työtaidot ja koulutukset taas ovat niin samankaltaisia molemmilla, etten oikein osaa niitä edes ajatella ylpeyden aiheena.

[/quote]

Näin se varmaan on. Kuten jo aiemmin mainitsin, on varmaan sitten niin, että jotenkin niin kovasti toivoisin miehen olevan ylpeä minussa niistä asioista, joista itsekin olen. Ehkä se korostuu siksi, että hänen yrityksensä ja nuo saavutukset, joista itse häntä ihailen, ovat myös hänen itsensä suurin ylpeyden aihe itsessään. Eli me molemmat olemme ylpeitä hänen kohdallaan samoista saavutuksista. Mutta minun kohdallani hän on ylpeä asioista, jotka itselleen ovat vieraita, ja itse olen enemmän ylpeä muista jutuista.

Taidanpa vaan ottaa tästä opikseni ja alkaa entistä tavoitteellisemmin ja intohimoisemmin ahkeroida saavuttaakseni omissa mielenkiinnon kohteissani jotain näkyvämpiä tuloksia, vaikkei hän olisi koskaan ylpeä, niin voisin ainakin kulkea rinta rottingilla sitten itse itsestäni hyvillä mielin. Kun tässä itseäni analysoin, on pettymyksessä varmaan mukana myös jonkinlaista kateutta, että mies on toteuttanut tämän yrityksen ja tehnyt sen eteen paljon töitä, kun itse olen – vaikkakin tärkeissä tehtävissä – osittain leipääntynyt työhöni.

Siis valitus seis ja omaa tonttia korjaamaan! Pitää masistelun sijaan suunnitella oma projekti, johon keskittyä. :)

AP

Vierailija
18/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 10:17"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 10:14"]

[/quote]

Minähän eritoten kysyin? Ja vastaus oli tuo, josta olin yllättynyt ja vähän pettynyt. Vai olisiko minun tarpeen kysellä yksi kerrallaan mieheltä: "Oletko ylpeä saavutuksistani töissä?" "Oletko ylpeä siitä, kuinka ahersin uusimman taideteokseni eteen?" Minkälainen puoliso vastaisi noihin "en"?

AP

[/quote]

Ehkä se sinun "taiteesi" ei oikeasti ole kovin kaksista? Vähintään 99% ihmisistä kuvittelee olevansa aivan helvetin taiteellisia, luovia ja lahjakkaita, mutta aika harva sitä ihan oikeasti on.

Vierailija
19/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sori mut mun mielestä sä tarkoituksella nyt teet kärpäsestä omassa mielessäsi härkäsen. Enkä perustele  vaan toivon sun ite ymmärtävän.

Vierailija
20/30 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 10:30"]

Miksi miehen pitäisi olla ylpeä, tai miten hän voisikaan olla, sinun työstäsi tai omasta harrastuksestasi? Se kuulostaisi minusta hyvin teennäiseltä lipevyydeltä. Tietenkin miehesi arvostaa eniten niitä asioita, jotka vaikuttavat teihin molempiin. Jos hän tienaa hyvin, niin sinun tuloillakaan ei ole mitään todellista merkitystä. Ja kuten joku sanoi, työsi on sinun juttusi, varsinkin jos ei puhu siitä kotona.

Oletko ajatellut, että tuolla asenteella miehesti voisi vetää herneen nenään sinun kehuistasi? Sinäkin kehut vain asioita, jotka hän on repinyt selkänahastaan, etkä mitään mikä on erityistä juuri hänelle. Rahan ja sosiaalisen statuksen perään kuolaa valtava joukko naisia, mutta ainakin minä olen onnellisempi, jos vaimo pitää minusta oman itseni ja meidän yhteisten juttujen takia eikä sen takia, mitä mita taloudellista hyötyä minusta on ja miten minun aikaansaannoksilla voi leveillä.

[/quote]

Rahalla ei ole ylpeydelläni miehen jutuista mitään tekemistä, ja vaikka hän ansaitsee hyvin en ikinä voisi elää hänen siivellään. A) en haluaisi B) hän ei antaisi minun. Kuten sanottua, myös mieheni on yrityksestään todella ylpeä, se juuri on hänelle tällä hetkellä elämänsä erityisin saavutus - ei pelkästään ansiotulon lähde.