Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko pakko järjestää ristiäiset?

29.08.2006 |

Tietääkö kukaan, onko pakko järjestää juhlia, kun annetaan nimi? Onko muita tapoja, jos kuuluu kirkkoon?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka kuuluis mihinkä. Nimen kun ilmoittaa väestörekisteriin sitten itse niin kaikki on ok. Pakko ei ole kastaa.

Vierailija
2/4 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen kummemmin kahvittelematta.

Itse haluaisin järjestää pienet ja herkät ristiäiset, johon osallistuisivat vain kummit ja isovanhemmat, mutta tästäkös osa sukua riemastuisi. Näin pohtii myös veljeni vaimo, enkä aio loukkaantua, jos he näin päättävät tehdä. Eihän se ole minun asiani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlia ei ole mikään pakko järjestää, vaikka haluaisi kastaa lapsensa eli liittää seurakuntaan. Voi ottaa yhteyttä seurakuntaan ja kysyä, voiko lapsen kastaa esim. normaalin jumalanpalveluksen yhteydessä. (Silti voi tietysti kahvittaa sukulaiset ja kummit ym. tämän jälkeen, jos haluaa.)

Jos ei halua kastaa lastaan, voi vain ilmoittaa nimen maistraattiin. That' s it! Ei mitään juhlia tarvitse järjestää, jos ei halua! Mutta jos haluaa, niin esim. netistä löytyy paljon tietoa nimiäisistä tai nimenantojuhlista.

Seurakunnastakin lapsen nimi menee maistraattiin ja kaste ja nimeäminen ovat eri asia, vaikka paperityö usein kulkee kastepapin ja seurakunnan kautta (ei pakko) ja nimi usein julkistetaan ensimmäisen kerran pakanallisen tavan mukaan vasta kastetilaisuudessa, ettei piru voisi kutsua lasta nimeltä ennen kastetta.

Vierailija
4/4 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pappi voi tehdä sen esimerkiksi kirkossa tai seurakuntakodilla vaikkapa keskellä arkipäivää (jos ette halua, että yleisessä jumalanpalveluksessa kastetaan). Eräät tuttumme tekivät näin, ja mielestäni se oli aivan ok. Tilaisuudessa ei ollut papin lisäksi muita kuin vauvan vanhemmat ja sisarukset.