Lapsi on järkyttävän hajamielinen!
Meillä on 11-vuotias tyttö, joka on ollut koko ikänsä varsin hajamielinen ja huoleton. Hän sotkee todella paljon ja sotku ei vaikuta häiritsevän häntä, tuntuu, ettei hän edes huomaa sitä. Joutuu aina kyllä siivoamaan jälkensä, ja karkkipäivänä herkkuja ei saa, jos huone on sotkuinen, ei saa pelata, ei saa viikkorahaa, eli seurauksia on, mutta silti huone on parin tunnin sisään siivoamisesta sotkuinen.
Pahempaa on kuitenkin hajamielisyys. Hän unohtelee läksykirjoja kouluun, jotka joutuu aina hakemaan koulun jälkeen. Hän unohtelee kokeita ja sanakokeita, eikä viidesluokkalaisten opettaja niitä enää kotiin juurikaan ilmoita, eli olen sen tiedon varassa, mitä tyttö muistaa kertoa. Hän hukkaa puhelimia, hukkaa avaimia ja nyt on yksi koulukirjakin hukassa.
Kaikesta hukkaamisesta ja hajottamisesta on aina seuraamuksia, mutta niillä ei tunnu olevan mitään vaikutusta. Ei tyttö pahaa tarkoita, mutta on siis vain todella, todella hajamielinen. Ajantajukin on surkea, tai sitä ei oikeastaan ole ollenkaan. Onko tuolle mitään tehtävissä? Onko mitään vinkkejä, ideoita? Isoveljensä on ihan eri maata, joten en osaa kasvatustakaan syyttää.
Tämä on onneksi vielä piiiiiitkän ajan päässä, mutta jotenkin kauhistuttaa ajatus siitä, että tyttö asuu joskus omillaan. Varmasti oppii ottamaan enemmän vastuuta ja huolehtimaan itsestään, kun aikuistuu, enkä näitä huoliani hänelle lauo, mutta on se ajatuksena melko karmiva.
Onko täällä muita hajamielisten vanhempia paikalla?
Kommentit (10)
Minä olen samanlainen. Ikää 28 vuotta. Sain ADD-diagnoosin viisi kuukautta sitten ja siihen liittyvä terapia ja lääkitys ovat auttaneet todella paljon.
Kysy neuvoa lastenlääkäriltä tai erityisopettajalta.
Luehan tuosta ADD:stä niin ymmärrät mistä voi olla kyse.
Ei todellakaan ole paha, eikä tahallaan asioita hukkaile, saa rangaistuksen ja potee huonoa omaatuntoa siitä. Hae pian apua, ennenkuin tietämättäsi lyttäät lapsen itsetunnon ihan maanrakoon rangaistuksilla.
Olisit voinut kirjoittaa minun 11-vuotiaasta tyttärestäni, myöskin viidesluokkalainen, ja valitettavasti monet noista asioista pätevät myös minuun...Olen nyt tässä alkanut enemmän kiinnittää asiaan huomioita, koska mielestäni nämä 'oireet' ovat minulla sekä tyttärellä pahentuneet, tyttärellä ehkä murrosiän hormonitoiminnan käynnistymisen seurauksena (?), mulla mahdollisesti keski-ikäistymisen takia (olen 42 vuotias). Aiemmin ajattelin, että on vain hajamielinen, mutta ei mene enää ihan tuohon kategoriaan. Lisänä on vielä herkkäunisuutta ja voimakasta reagointia joihinkin ääniin. Mihin tahoon pitäisi olla yhteydessä? Opettaja ei koulussa ymmärrä lainkaan, kun tyttö ei välillä pysty lainkaan keskittymään tunnilla, ei elämöi tms. siellä, mutta piirtelee, nyplää paitaa yms. yms. Mullakin on palaverissa istuminen välillä vaikeaa... Kuulostaako tutulta, ADD-diagnoosin saaneet?
Ei sillä välttämättä mitään ADD:tä tai muuta ole. Voi olla vain temperamenttipiirre matala rytmisyys sekä mahdollisesti siihen yhdistyneenä tietynlainen "sisäänpäinkääntyneisyys" jossa keskittyy enemmän muuhun kuin ulkomaailman asioihin ja siksi unohtuu helposti ajatuksiinsa.
Olen itse aina ollut tuollainen. Äitini naureskeli jo pienenä että isona minusta tulee professori kun olen niin hajamielinen. Ei tullut, mutta tohtori kyllä ;) Lapset on meillä perineet molemmat tuon taipumukseni upota omiin sisäisiin maailmoihinsa ja kokea hyvin vastenmieliseksi ja epämotivoivaksi esim. siivoamisen ja monet käytännön hommat. Ja tosiaan unohtelevat myös avaimia, koulukirjoja jne kuten minäkin olen aina tehnyt. Tämä on piirre jonka kanssa kyllä oppii elämään eikä se minusta mitään haittaa. Kunhan siitä ei ota stressiä.
Rangaistuksin joka tapauksissa tuollaista piirrettä ei poisteta, ihan turhaa koko homma. Parempi vaan suhtautua ymmärryksellä.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 14:14"]
Olisit voinut kirjoittaa minun 11-vuotiaasta tyttärestäni, myöskin viidesluokkalainen, ja valitettavasti monet noista asioista pätevät myös minuun...Olen nyt tässä alkanut enemmän kiinnittää asiaan huomioita, koska mielestäni nämä 'oireet' ovat minulla sekä tyttärellä pahentuneet, tyttärellä ehkä murrosiän hormonitoiminnan käynnistymisen seurauksena (?), mulla mahdollisesti keski-ikäistymisen takia (olen 42 vuotias). Aiemmin ajattelin, että on vain hajamielinen, mutta ei mene enää ihan tuohon kategoriaan. Lisänä on vielä herkkäunisuutta ja voimakasta reagointia joihinkin ääniin. Mihin tahoon pitäisi olla yhteydessä? Opettaja ei koulussa ymmärrä lainkaan, kun tyttö ei välillä pysty lainkaan keskittymään tunnilla, ei elämöi tms. siellä, mutta piirtelee, nyplää paitaa yms. yms. Mullakin on palaverissa istuminen välillä vaikeaa... Kuulostaako tutulta, ADD-diagnoosin saaneet?
[/quote]
Mulla sekä ADD, että ADHD lapset. Näissä suurin ero on se, että adhd ei jaksa olla paikoillaan ja add on hiljaa päänsä sisällä ja "kuutamolla", ei häriköi, eikä sähellä.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 14:14"]
[/quote]
Tuollaista nyt on vaan useimmilla ihmisiillä ilman mitään diagnoosejakin. Itsekin olin tyttäresi iässä ja teini-iässä tuollainen, että upposin unelmoimaan, nypertelemään jotain, piirtelemään tms. Se on ihan normaalia siinä iässä, kun sekä hormonitoiminta, keho että mieli muuttuu voimakkaasti. Samoin tuollainen on normaalia aikuisellakin erilaisissa elämänvaiheissa esim. ikäkausikriiseissä, isojen elämänmuutosten aikana tai niiden jälkeen, jos on paljon stressiä, vaihdevuosiaikana jne.
Rangaistus kuulostaa vähän ankaralta. Lapsi ei siis varsinaisesti saa erikseen rangaistuksia, mutta seuraamuksia on. Esim. Unohtaa kirjan kouluun -> joutuu samantein hakemaan sen. Hukkaa puhelimen -> joutuu olemaan jonkin aikaa ilman puhelinta/saa käyttöönsä huomattavasti vanhemman ja huonomman varapuhelimen. Hukkaa avaimet -> ei pääse pyöräilemään vähään aikaan, koska ainoa pyörän avain meni siinä.
Eli tavallaan joutuu aina itse kärsimään omasta hajamielisyydestään, en anna erikseen arestia yleensä. Peliajasta ja herkkujen syömisestä ollaan sovittu koko perheen kesken, että jos huone on sotkuinen, niin ei pelata/herkutella, eli se pitää siivota ensin tai pitää siistinä. Tämä koskee kaikkia lapsia.
Luen tuosta ADD:stä vielä. Tyttö on myös todella taiteellinen ja luova, jos se liittyy asiaan mitenkään. :-) On ollut pienestä asti myös äkkipikainen ja suht temperamenttinen.
Eiköhän se siitä... Tuntuu hurjalta vain, että joskus hän huolehtii yksin avaimistaan, laskuistaan ym., mutta ovat sitä muutkin hajamieliset pärjänneet, ja jos tytöstä tohtori tulee, en pane pahakseni! ;-)
ap
Tässä yksi kuvaus ADD:stä http://adhdtutuksi.fi/wp-content/uploads/2013/10/ADD_esite_nettiversio_2013.pdf
Meillä samanlainen, nyt jo 15v poika. Diagnoosi ADD.
Lääkitys on ollut meille pelastus!!