Rokotetaanko teidän 12-15v koronaa vastaan
Täällä ollaan vähän kahden vaiheilla, kummin tehdään.
Kummassakin on puolensa, rokotteessa, ja sen ottamatta jättämisessä. Lapsen/nuoren kohdalla.
Kommentit (900)
On jo rokotettu. Otettiin rokotteet heti kun saatiin eli vähän ennen kuin laajamittaiset rokotukset alkoivat koska perheessämme on riskiryhmäläinen. Saatiin Essotelta rokote muutamaa päivää aiemmin joten 1. rokote on täydessä tehossa jo koulujen alettua kun siitä on yli kaksi viikkoa. Tuossa ja muissa nuorempien ikäryhmissä long-covidin riski on kuitenkin korkeampi kuin vanhemmissa ja se voi aiheuttaa mm. pitkäaikaisia neurologisia oireita. Muistaakseni 4/100 sairastuneesta nuoresta sairastuu tuohon long-covidiin. Lisäksi haluamme että yhteiskunta ja mielellään koko maailmakin saadaan loka-marraskuussa auki. Tästä alkaa jo tulla covidia pahemmpia mielenterveydellisiä ja taloudellisia ongelmia isossa kuvassa joten en näe että meillä olisi mitään oikeutta pyöriä oman napamme ympärillä ja estää laumasuojan muodostumista sillä ettemme ota minimaalista riskiä melko olemattomista sivuvaikutuksista.
Vierailija kirjoitti:
14 v ja 15v päättivät, etteivät ota rokotetta. Itse saivat päättää.
Ok. Yli 12v apset saavat itse päättää tietenkin. Ne päätökset ovat vain usein yhtä rationaalisia kuin esim. päätös olla lukematta kokeisiin.
Todellisuudessa lasten päätöksiin vaikuttaa hyvin vahvasti omien vanhempien asenteet, mielipiteet ja esimerkki.
Kyllä ottavat. Suvussa on heille tärkeitä riskiryhmäläisiä, joista erossa oleminen oli ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai rokotetaan ja taitaa kaikki koulussa ottaa. En oikein tiedä missä perähikiällä nämä rokotevastaiset asuvat, en tunne itse ketään.
kaikialla pähkinä miikkan "ystävät"
Tietysti. Ollaan selvitetty yhdessä rokotuksen haitat ja hyödytä ja ”hyödyt voittivat 6-0”. :D
Kyllä. Lapset on kasvatettu kyseenalaistamaan ja etsimään tietoa luotettavista lähteistä, eikä uskomaan kaikkea roskaa mitä verkossa levitetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ota eikä ottanut 11-vuotiaskaan kun hänelle koulussa tarjottiin. Kai te tiedätte ettei se ikäraja ole 12 vuotta?
Mikä se sitten on? Meille sanottiin että 12 iästä ylöspäin.
Kaikille kuudesluokkalaisille ainakin Vantaalaisessa koulussa tarjottu eli alle 12-vuotiaille myös. Joko teille valehdeltiin, koulut soveltaa itse ikärajoja tai se on joku muu.
Joku ei sitten osaa lukea Wilma viestejä.
Ps. Sama viesti lähti kaikille luokille. Myös ekaluokkalaisille ja viestissä oli 12- 15
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Lapset on kasvatettu kyseenalaistamaan ja etsimään tietoa luotettavista lähteistä, eikä uskomaan kaikkea roskaa mitä verkossa levitetään.
Jep. Nuoriso on fiksua kun nauroivat follarit ulos koulun pihalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ota eikä ottanut 11-vuotiaskaan kun hänelle koulussa tarjottiin. Kai te tiedätte ettei se ikäraja ole 12 vuotta?
Kaikille kuudesluokkalaisille ainakin Vantaalaisessa koulussa tarjottu eli alle 12-vuotiaille myös. Joko teille valehdeltiin, koulut soveltaa itse ikärajoja tai se on joku muu.
Ps. Sama viesti lähti kaikille luokille. Myös ekaluokkalaisille ja viestissä oli 12- 15
Niin luki. Se ei kuitenkaan poista sitä ettei koulu itse siitä ikärajasta välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä oli massaviesti, joka lähetettiin kaikissa kouluissa, niin sitä oli valmisteltu jo viikkoja aiemmin. Miksi sitä ei lähetetty jo selvästi ennen koulun alkua? Edellisenä päivänä ilmoitettiin, että huomenna muuten piikitetään ja vanhemmilta ei kysytä mitään. Törkeää.
12 v sanoi että eikö se ole ihan hyvä ottaa ja 15 v en osaa sanoa ottaako vai ei, ei ilmeisesti ole edes vielä kysytty asiaa koulun/terkkarin osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai rokotetaan ja taitaa kaikki koulussa ottaa. En oikein tiedä missä perähikiällä nämä rokotevastaiset asuvat, en tunne itse ketään.
Saattat olla sellainen ettei sinun kanssasi kukaan ole kiinnostunut keskustelemaan aiheesta. Meidän koulussa ainakin jaettiin jo ja ei läheskään kaikki ottanut. Ja tosissaan ikäraja ei ole 12-vuotta kun minunkin 11-vuotiaalta kysyttiin.
Sinänsä hauska että kaikkia muita rokotteita pitää soittaa huoltajalle mutta tätä ottaessa ei eli ne vanhemmat ei tiedä jos lapsi jättikin ottamatta.
Kyllä tässäkin on vanhemmilta pyydetty suostumus. Jos sitä ei ole annettu/rokotetta ei ole kielletty ja lapsi sen haluaa, hän saa sen sit omalla luvallaan. Turha kitistä, jos et ole hoitanut asiaasi vanhempana tai asiasta keskustellut nuoresi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä oli massaviesti, joka lähetettiin kaikissa kouluissa, niin sitä oli valmisteltu jo viikkoja aiemmin. Miksi sitä ei lähetetty jo selvästi ennen koulun alkua? Edellisenä päivänä ilmoitettiin, että huomenna muuten piikitetään ja vanhemmilta ei kysytä mitään. Törkeää.
Ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää on se ettei alle 12-vuotiaiden vanhemmilta kysytä kun heidän lapselleen rokitetta aneetaan. Espoossa myös tarjottu alle 12 vuotiaille.
Meidän fiksu 12-vuotias itse päätteli, että ei tarvitse rokotetta, kun tauti ei vaikuttaisi olevan ikäisilleen vaaraksi. Ylpeä olen tytöstämme, että osaa ajatella noinkin pitkälle.
Saa nähdä miten sitten suu pannaan, kun aletaan uutisoida teinien vakavista sairastumisista ja kuolemista. Sikapiikistäkin tapelriin jossain, kun uutisoitiin lapsen kuolemasta sikainfluenssaan.
Rokotettiin jo. Oli innoissaan tietäessään, että rokotuksen ottaminen nopeuttaa rajoitusten purkamista.