Ebay on pilannut multa kaikki muut kaupat
Huomasin juuri, että en oo tainnut moneen kuukauteen ostaa muista paikoista mitään, paitsi kaupasta elintarvikkeita. Kaikki muu on tullut ebaysta. Tänään hain postista talvikenkäni, joista maksoin 16 euroa ja ovat ihan täydelliset, samaa laatua kuin suomalaisissa kenkäkaupoissakin myytävät peruskengät, mutta joista täällä pitäisi pulittaa helposti yli 50 euroa.
Työttömänä paskana ja opiskelijabudjetilla mä olen joutunut köyhäilemään ja tinkimään suunnilleen kaikesta, mutta nyt olen saanut shoppailla sydämeni kyllyydestä enkä varmaan yrittämälläkään onnistuisi ajamaan itseäni vararikkoon tuolla sivustolla.
Taidan olla rakastunut!
Kommentit (80)
Jos haluaisin jotain ihmeellisiä merkkituotteita, en ostaisi ebaysta. Mutta haluan lähinnä edullisia vaatteita, meikkejä, koruja, kenkiä jne. Tähän mennessä laatu ollut samaa kuin ne mitä saan Suomen kaupoistakin. Yleensä sen myös huomaa aika helposti, jos joku yrittää myydä piraattia.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 23:03"]
Miten te uskallatte tilata sieltä esimerkiks jotain särkyvämpää? Mä olen löytänyt tosi kivoja astioita ja kynttilälyhtyjä, hajuvesiä ja vastaavaa, mutta miten ne kestävät postituksen?
Entä sellaiset halvat aasialaiset kosmetiikat? Kun niitä ei varmaan EU-säädökset koske niin mistä sitä tietää mitä aineita niissä on?
[/quote]
Hajuveden ja cd-levyn oon ainakin tilannut ja ne oli pakattu hyvin. Särkyvät jutut on useimmiten pahvilaatikossa kuplamuovin keskellä.
Muuta eroa en (halvan) aasialaisen ja "länsimaisen" kosmetiikan välillä oo huomannut, kuin että mulle tuntuu toimivan paremmin ensimmäinen. Ostan yleensä halpoja ripsareita jostain Kiinasta koska toimii paremmin tai vähintään samanlailla kuin kolmentoista euron vastaavatkin, eikä oo tullut mitään tulehduksia tmv ihmeellisyyksiä. Ja sitten tykkään joskus ostaa ihan tunnetuilta japanilaisilta ja korealaisilta kosmetiikkamerkeiltä juttuja, ne tosin on ebayssa keskimäärin saman hintaisia kuin muillakin sivuilla. Niin joo, jotain Lorealia ja Maybellinea saa halvemmalla ebaysta kuin Suomesta, luultavasti tukkuhinnoilla.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 23:36"]
Tilaan kaiken "sälän" sieltä. Kännykälle käsivarteen kiinnitettävän "taskun", vaihtopäät sähköhammasharjaan, vaihtopäät shaveriin, musteet tulostimeen, kosmetiikan... Mutten mitään mitä en oikeasti tarvitse tai olisi ostamassa myös Suomesta:)
[/quote]
Mikä tuo kännykkätasku on englanniksi? Kaipaisin itsekkin tuollaista tuotetta.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 02:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 23:36"]
Tilaan kaiken "sälän" sieltä. Kännykälle käsivarteen kiinnitettävän "taskun", vaihtopäät sähköhammasharjaan, vaihtopäät shaveriin, musteet tulostimeen, kosmetiikan... Mutten mitään mitä en oikeasti tarvitse tai olisi ostamassa myös Suomesta:)
[/quote]
Mikä tuo kännykkätasku on englanniksi? Kaipaisin itsekkin tuollaista tuotetta.
[/quote]
Löytyy esimerkiksi sanoilla "mobile pouch", "mobile case", "mobile bag".
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 23:38"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 23:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:01"]
Kiinlaiset myyjät laittavat pakettiin usein "gift", jotta se ei jäisi tulliin.
[/quote] Jep, ja merkkaavat tuotteen hinnan alakanttiin.
[/quote]
näin toimii moni ihan normi nettikauppakin maailmalla
[/quote]
Varmaan toimii, mutta se on laitonta. Siitä voi pahimmillaan saada todella tuntuvat sakot (puhutaan siis kymmenistä tai sadoista tuhansista, toki tapauksesta riippuen).
[/quote]
Hah hah! Hyvä mielikuvitus. Tilaaja ei ole vastuussa siitä mitä lähettäjä siihen kirjoittaa. Saipahan ainakin hyvät iltanaurut. että oikein satojentuhansien eurojen sakkoja. kas kun ei miljardien siinä samalla
[/quote]
Niin, totta kai ne sakot tulevat lähettäjälle. En tiedä, millainen lainsäädäntö on Kiinassa, mutta ainakin USA:ssa voi lähettäjä saada pahimmillaan jopa satojen tuhansien sakot tullilomakkeen väärin täyttämisestä.
[/quote]
Tiedoksi vaan, tulli pyytää kauppalaskusta kopion. Ei mitään muuta. Vaikka lähettäjä väittäisi paketin sisällön hinnaksi 100.000 niin alvin ja mahdollisen tullin maksat kauppahinnan ja mahdollisen lähetyskulun summasta, jos siis on tullut eun ulkopuolelta.
[/quote]
No totta kai, en minä ole muuta väittänytkään. Minullekin kerran myyjä ilmoitti arvoksi kymmenkertaisen summan ja asia ratkesi kun vilautin tullissa kuittia maksusta.
Mutta kun kyse ei olekaan tästä, vaan siitä, että tulliarvon väärentäminen on LÄHETTÄJÄLLE riskaabelia, joten sitä ei kannata myyjiltä ruveta vaatimaan. Minulla on tuttuina paljon Etsy-myyjiä eri puolilta maailmaa, joten tiedän, että asiakkaat kyllä vaativat tätä väärentämistä ja suuttuvat, jos siihen ei suostu.
[/quote]
Voihan se olla että joku voi vaatia. Kiinalaiset kuitenkin itse laittavat ilman mitään pyyntöä, yleensä tuon gift:in sinne kauppasumman arvoksi.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 07:38"]
[/quote]
[/quote]
Varmaan toimii, mutta se on laitonta. Siitä voi pahimmillaan saada todella tuntuvat sakot (puhutaan siis kymmenistä tai sadoista tuhansista, toki tapauksesta riippuen).
[/quote]
Hah hah! Hyvä mielikuvitus. Tilaaja ei ole vastuussa siitä mitä lähettäjä siihen kirjoittaa. Saipahan ainakin hyvät iltanaurut. että oikein satojentuhansien eurojen sakkoja. kas kun ei miljardien siinä samalla
[/quote]
Niin, totta kai ne sakot tulevat lähettäjälle. En tiedä, millainen lainsäädäntö on Kiinassa, mutta ainakin USA:ssa voi lähettäjä saada pahimmillaan jopa satojen tuhansien sakot tullilomakkeen väärin täyttämisestä.
[/quote]
Tiedoksi vaan, tulli pyytää kauppalaskusta kopion. Ei mitään muuta. Vaikka lähettäjä väittäisi paketin sisällön hinnaksi 100.000 niin alvin ja mahdollisen tullin maksat kauppahinnan ja mahdollisen lähetyskulun summasta, jos siis on tullut eun ulkopuolelta.
[/quote]
No totta kai, en minä ole muuta väittänytkään. Minullekin kerran myyjä ilmoitti arvoksi kymmenkertaisen summan ja asia ratkesi kun vilautin tullissa kuittia maksusta.
Mutta kun kyse ei olekaan tästä, vaan siitä, että tulliarvon väärentäminen on LÄHETTÄJÄLLE riskaabelia, joten sitä ei kannata myyjiltä ruveta vaatimaan. Minulla on tuttuina paljon Etsy-myyjiä eri puolilta maailmaa, joten tiedän, että asiakkaat kyllä vaativat tätä väärentämistä ja suuttuvat, jos siihen ei suostu.
[/quote]
Voihan se olla että joku voi vaatia. Kiinalaiset kuitenkin itse laittavat ilman mitään pyyntöä, yleensä tuon gift:in sinne kauppasumman arvoksi.
[/quote]
ja tulli tietää tästä. Pyytävät yleensä kauppalaskun tai paypal tai luottokorttilaskun kopion nähtäväksi. ei siinä yhtään mistään sen vakavammasta asiasta ole kyse
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joo, niin tekevät. Minä kommentoinkin alunperin kommenttia "näin toimii moni ihan normi nettikauppakin maailmalla". En tiedä ketkä toimivat, mutta ainakin esim. USA:ssa ja Australiassa tämä on sen verran kovan luokan rikos, että harva kauppa siihen ryhtyy, ellei ole ihan idiootti myyjä.
(Rikos se on muuten täälläkin, jos myyt EU:n ulkopuolelle jotain ja valehtelet tullilapussa.)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 09:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Joo, niin tekevät. Minä kommentoinkin alunperin kommenttia "näin toimii moni ihan normi nettikauppakin maailmalla". En tiedä ketkä toimivat, mutta ainakin esim. USA:ssa ja Australiassa tämä on sen verran kovan luokan rikos, että harva kauppa siihen ryhtyy, ellei ole ihan idiootti myyjä.
(Rikos se on muuten täälläkin, jos myyt EU:n ulkopuolelle jotain ja valehtelet tullilapussa.)
[/quote]
Ei tullut luettua kaikkia puhekuplia, sorry. Mafiamiehet ja kauppiaat keksivät kaikenlaista, juu. Suomessa rikollisuus ei kukoista niin kuin jenkeissä joten ihmisllä ei ole tarvetta fuskata joka asiassa. Siksi meidän on vaikea ymmärtää kaikkia juttuja
Eikö niistä pidä maksaa verot ja isot postimaksut kun tulee ulkomailta?
Samoin. Tilaan sisustustarvikkeet, pyyhkeet, kosmetiikan, vaatteet, koulutarvikkeet, korut ym ym.. aivan kaiken ebaysta. Ruoan joudun vielä harmi vain ostamaan Lidlistä. :D
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 17:25"]
[/quote]
Ei jos tulee EU:n sisältä.
Yksi Sveitsin menestyvän talouden salaisuus on se, että ihmiset yleisesti ottaen aina suosivat sveitsiläisiä kauppoja ja tuotteita. Just saying...
eBayta en käytä mutta muita nettikauppoja kylläkin (pääosin britti-Amazonia) sekä kotimaista nettihuutokauppaa. Aina kun tarvitsen esim. vaatteita, katson ensiksi tuon huutokaupan ja sen jälkeen Amazonin ja hintavertailusaiteilla nettikaupat läpi. En edes muista koska olisin viimeksi ollut ihan vaatekaupassa ostamassa vaatteita. Netistä tulee ostettua kaikki muu paitsi ruoka, hygieniatarvikkeet, pesuaineet ja muu pikkusälä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 17:25"]
[/quote]
Ei tarvitse! Kalleimmat jutut saattavat jäädä tulliin (en muista enää mikä se raja on), mutta jos tilaa parilla eurolla sieltä ja kympillä täältä niin ne tulevat omissa pikkupaketeissaan suoraan postilaatikkoon tai postiin :) Postimaksukin vähän riippuu myyjästä, yleensä jenkeistä tulevilla on aika kalliit postimaksut kun taas useimmissa kiinalaisissa kaupoissa ei ole postimaksuja ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 17:34"]
Yksi Sveitsin menestyvän talouden salaisuus on se, että ihmiset yleisesti ottaen aina suosivat sveitsiläisiä kauppoja ja tuotteita. Just saying...
[/quote]
Minäkin suosisin mielelläni kotimaista ja kävisin kivijalkakaupoissa hakemassa kaikki jos olisi varaa. Siinä vaiheessa kun esim. kengät maksavat 150 euroa kotimaisessa kenkäkaupassa ja samat saa Amazonista 50 eurolla, ei tarvitse paljoa miettiä mistä ne ostaa.
Minulle on tärkeää ostaa laatua mutta ei ole sellaista varaa hakea kotimaisista kaupoista täyteen hintaan. Sen takia ostankin (hyväkuntoista) käytettyä ja suosin (pääosin ulkomaisia) nettikauppoja.
Mäkin kuljen kaupoissa ihan pöyristyneenä kun katselen hintoja ja ajattelen vaan, että "jumalauta toikin olis ebayssa vaan jonkun euron.... ja toi ehkä kympin..." ja sitten menen tilaamaan ne sieltä! Sori vaan, mutta suomessa verotus ja kauppiaat ovat niin saatanan ahneita, että en mä halua sellaista tukea. Eikä mulla olisi varaakaan.
200 euron kengät saa ebaystä 40-50 eurolla, merkki kuin merkki
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 17:41"]
200 euron kengät saa ebaystä 40-50 eurolla, merkki kuin merkki
[/quote]
Onko ne sitten aitoja, on toinen asia. Siellä kun myydään piraatteja ihan pirusti.
Tuo piraattien myyminen on yksi asia miksi yleensä välttelen eBayta. Jokusen kerran on sieltä tullut tilattua mutta silloin olen ostanut ihan firmoilta jotka myyvät aitoa tai yksityisiltä jotka ovat myyneet (käytettyä) aitoa ja joilla on ollut myynnissä esim. 1 kenkäpari, ei 20:ta uutta.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 17:34"]
[/quote]
Eiköhän ne Sveitsin menestyksen syyt ole jossain aivan muualla. Sveitsissäkin tällä hetkellä talouskasvu nollassa. http://www.talouselama.fi/uutiset/sveitsin+talouskasvu+jamahti+yllattaen++askel+taaksepain+ehka+kaksi/a2263855
Sveitsiläiset joutuvat sitä paitsi maksamaan alvit ja tullit tilatessaan tavaraa mistä tahansa ulkomailta, koska Sveitsi ei ole EU-maa. Tämä luonnollisesti lisää jonkin verran sveitsiläisten liikkeiden kilpailukykyä. Toisaalta, Sveitsistä on helppo piipahtaa naapurimaissa edullisilla ostoksilla.
Itsekään en voi olla vaatekaupassa miettimättä, kuinka paljon halvemmalla samat jutut saisi ebaysta. Varsinkin korujen kohdalla sitä tulee mietittyä, koska vaikka H&M:llä jokin kaulaketju voi olla noin seitsemän euroa, ja ebayssa tasan sama koru ehkä euron.
Eniten multa kuitenkin on Suomen kaupat "pilattu" siksi, ettei niistä vain löydä niin miellyttäviä juttuja. ebaysta saa suunnilleen kaiken mitä voi kuvitella, vaatekaupoissa pitää tyytyä siihen mitä sattuu olemaan. Jos esimerkiksi tarvitsen svetarin, en yleensä vaivaudu kauppaan koska printit on kuitenkin mun makuun tylsiä. Eikä myöskään helposti tule samoja vaatteita muilla vastaan kun ostaa netistä.
Vaikka mulla siis joskus olisi varaa ostaa Suomen kaupoista enemmän kuin yksi tuote kuussa, mitä mulla ei nyt ole, tuskin silti siirtyisin kokonaan Suomen markkinoille surkean valikoiman takia. Silloin tällöin jotain löytyy tuurilla ja ainakin New Yorker on hintatasoltaan ihan okei.