Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksi osaa, toinen ei ollenkaan - kuinkas teillä?

Vierailija
02.09.2014 |

Olen kuullut nyt yhden kerran liikaa toteamuksen tyyliin "en minä tiedä, miten tuota ilmalämpöpumppua käytetään, kun meillä mies hoitaa sen" ja "en minä tuota tiedä, kun meillä vaimo hoitaa pankkiasiat".

Minä olen elänyt yksin omassa taloudessani jo neljännesvuosisadan enkä ymmärrä yhtään, kuinka joku voi haluta jättää mistään asiasta aivan kaiken jonkun toisen hoidettavaksi. Totta kai hommia tulee jaetuksi monella tavalla ja perusteella, mutta mitäs sitten tehdään, kun se asioista tietävämpi onkin jostain syystä poissa (tai pahempaa) ja jotakin kiireellistä pitäisi saada tehdyksi omin voimin?

Mitä teillä on sellaista, josta vain yksi perheenjäsen selviytyy mutta muilla ei ole aavistustakaan? Ja mitä sitten tosiaan tapahtuu, kun hätä on käsillä? Eikö yhtään pelota?

(Ai niin, jos ei mennä sitten heti siihen vastaukseen, että sisko/veli/serkku/kaveri hoitaa, koska ulkopuolisen hätäapu loppuu aikanaan ja sitten pitää itse osata.)

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sellaisia asioita, eikä pelota. Meillä on joidenkin asioiden suhteen melko selkeä työnjako, mutta ei se tarkoita, että tarpeen tullen kumpikin ei osaisi selvittää, miten homma hoituu. Tarve ei vain ole nyt, joten jokainen voi keskittyä hoitamaaan omat työnsä.

Kas, kaikkea ei tarvitse osata, asioita voi myös opettella sitten kun tarve tulee - jos tulee. Et sinäkään ap voi tietää, mitä kaikkea sinun vielä tulevaisuudessa pitää oppia, etkä taatusti osaa vielä kaikkea 50 vuoden kuluttua oleellista teknologiaa.

Vierailija
2/14 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se on vain mukavaa delogoida. En näe syytä miksi molempien pitäisi oppia kaikki taidot. Vähemmällä pääsee, kun toinen hoitaa asiat A, B ja C, ja toinen asiat X, Y ja Z. Miksi käyttää aikaa ja vaivaa, että molemmat osaa kaikki 6 asiaa? Ei kuulosta hirveän tehokkaalta. Yksin sitä on tietty pakko, mutta parisuhteessa se on vain järkevää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 14:52"]

On sellaisia asioita, eikä pelota. Meillä on joidenkin asioiden suhteen melko selkeä työnjako, mutta ei se tarkoita, että tarpeen tullen kumpikin ei osaisi selvittää, miten homma hoituu. Tarve ei vain ole nyt, joten jokainen voi keskittyä hoitamaaan omat työnsä.

Kas, kaikkea ei tarvitse osata, asioita voi myös opettella sitten kun tarve tulee - jos tulee. Et sinäkään ap voi tietää, mitä kaikkea sinun vielä tulevaisuudessa pitää oppia, etkä taatusti osaa vielä kaikkea 50 vuoden kuluttua oleellista teknologiaa.

[/quote]

Joskus voi käydä niin, että se hätätilanne on käsillä, apua ei löydy eikä aikaa ole opetella. Otetaan vaikka esimerkiksi se, että virrat on katkaistava sillä sekunnilla eikä tiedä edes sitä, mikä pääkatkaisija on tai mistä se löytyy. Mutta kukin tyylillään, ja sitä tyyliähän minä tässä olen kyselemässä.

Mitä ihmettä tuolla teknologiakommentillasi on tämän asian kanssa?

Ap

Vierailija
4/14 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:01"]

[/quote]

Joskus voi käydä niin, että se hätätilanne on käsillä, apua ei löydy eikä aikaa ole opetella. Otetaan vaikka esimerkiksi se, että virrat on katkaistava sillä sekunnilla eikä tiedä edes sitä, mikä pääkatkaisija on tai mistä se löytyy. Mutta kukin tyylillään, ja sitä tyyliähän minä tässä olen kyselemässä.

Ap

[/quote]

no jos puhut asioista, jotka todella on pakko tehdä nyt, niin käytä sitten sellaisia esimerkkejä, eikä jotain ilmalämpöpumppua tai pankkiasioita. Sitäpaitsi meillä kestää kaikilla perheenjäsenillä joka tapauksessa ainakin puoli minuuttia edes päästä kellariin sähkökaapille, sähköt ei tällä sekunnilla katkea kenelläkään.

Useimpia hätätilannetoimia ei muuten harjoitella eika opetella ollenkaan. Oletko itse esim paennut yläkerran ikkunasta palotikkaita vauvan kanssa ihan vain harjoitellaksesi? Minä en ole edes käyttänyt vaahtosammutinta, tiedän vain, miten sen pitäisi toimia.

Ja teknoklogiakommentti liittyi loogisesti niihin esimerkkeihin, mitä ensin käytit, kun et vielä puhunut hätätilanteista, vaan ihan normaalista elämästä. Asioita ehtii opetella sitä mukaa kun tietää, mitä oppia tarvitsee. Kaikkea ei tarvitse eikä edes voi opetella valmiiksi. Ihmisen kyky oppia on luonnollinen ja jatkuva. 

Vierailija
5/14 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:07"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:01"]

[/quote]

Ap

[/quote]

no jos puhut asioista, jotka todella on pakko tehdä nyt, niin käytä sitten sellaisia esimerkkejä, eikä jotain ilmalämpöpumppua tai pankkiasioita. Sitäpaitsi meillä kestää kaikilla perheenjäsenillä joka tapauksessa ainakin puoli minuuttia edes päästä kellariin sähkökaapille, sähköt ei tällä sekunnilla katkea kenelläkään.

Useimpia hätätilannetoimia ei muuten harjoitella eika opetella ollenkaan. Oletko itse esim paennut yläkerran ikkunasta palotikkaita vauvan kanssa ihan vain harjoitellaksesi? Minä en ole edes käyttänyt vaahtosammutinta, tiedän vain, miten sen pitäisi toimia.

Ja teknoklogiakommentti liittyi loogisesti niihin esimerkkeihin, mitä ensin käytit, kun et vielä puhunut hätätilanteista, vaan ihan normaalista elämästä. Asioita ehtii opetella sitä mukaa kun tietää, mitä oppia tarvitsee. Kaikkea ei tarvitse eikä edes voi opetella valmiiksi. Ihmisen kyky oppia on luonnollinen ja jatkuva. 

[/quote]

Selvä, selvä. Kysymystäni ei siis edes haluta ymmärtää, tiesinhän minä sen jo etukäteen. Ihan sama jankkaaminen ja kiemurtelu tulee vastaan kasvotustenkin, kun kysyy, miksi joku ei viitsi osata jotakin perusasiaa itse ollenkaan.

No, omapa on syyni, kun tulin tälle palstalle ihmettelemään.

Vierailija
6/14 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan molemmat asuttu yksin jokunen vuosi ennen tätä suhdetta, joten sulakkeen vaihto ja napin ompelu on molemmille periaatteessa tuttua puuhaa. Osaisin minä vaihtaa autoon öljytkin, mutta en enää keski-ikäisenä akkana viitsi.

Mies tietää missä on tietsikan salasanat ja varmuuskopio. Pitääkin päivittää salasanalista, niin pääsee mies tarvittaessa Wilmaankin :)

Minä tiedän missä on vesipumpun katkaisija ja sulkuventtiilit. Jauhesammuntinta olen harjoitellut käyttämään, tosin 80-luvulla ja palotikkaat on testattu (ilman lapsia tosin). Enempi se valmistautuminen on sellaista että taskulampussa on virtaa ja se löytyy omalta paikaltaan.

Vierailija
7/14 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän sinua ap. mutta minä olenkin yksinasuja. Mulla on kaveri joka ei voinut ottaa lapsen juhlista valokuvia, kun muisti on täynnä ja eikä osaa siirtää kuvia kamerasta tietokoneelle kun mies on työmatkalla tai ei osaa laittaa kaapelia tietokoneesta telkkariin että voisi katsoa arenan tai katsomon elokuvaa isosta ruudusta jos mies ei ole kotona. Tai toinen ei saa käytää nettipankkia ja maksaa laskuja kun puoliso aina hoitaa nämä asiat, auton tankkauksesta nyt puhumattakaan.

Ja puhun ihan kolmi-nelikymppisistä ihmisistä en mistään vanhuksista. Semmoista tietoista avuttomaksi heittäytymistä.

Vierailija
8/14 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joitain asioita, joita toinen ei osaa, mutta se en ole minä, vaan mies. Itse osaan tehdä kaiken tarvittavan pienistä sähkötöistä alkaen, mutta miehelle osa asioista on vieraita. En kuitenkaan epäile hänen kykyään oppia, on toisaalta selvinnyt paljon vaikeammissa oloissa kuin minä ja hanakampi opettelemaan uusia asioita. Hänkin siis varmasti tosipaikan tullen saisi kaiken tarpeellisen tehtyä.

Vierailija
9/14 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei pelota, asun lasteni kanssa yksin ja on paljon, mitä en osaa.

Vierailija
10/14 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hommat jaettu niin, että mies hoitaa ulkotyöt ja minä sisätyöt. Hyvin toimii.

Vierailija
11/14 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan osaa enkä opi mikä piuha menee minnekin ja miten koneella tehdään sitä ja tätä.
En tajua mikä on homman nimi, mutta todennäköisyys on suurempi että hajotan kaiken tai saan sähköiskun kuin että onnistuisin.
Siispä olen heittäytynyt avuttomaksi tuossa asiassa.

Vierailija
12/14 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jokaisen olisi hyvä "osata" elää myös yksin. Ei niinkään sitä, että yhden ihmisen pitäisi handlata kaikki pesukoneen korjauksesta tietokoneen uudelleenasentamiseen, vaan sitä, että elämä pääpiirteittäin sujuu ilman suurempia ongelmia. Raha-asioiden hoito on esimerkiksi minusta niin tärkeä taito, että sitä ei kannata jättää kenenkään muun osaamisen varaan. Ja olisihan toki mukavaa, ettei nälkään kuolisi, jos ei ole kokkaukset valmiina ruokapöydässä perunat kuorittuna ja salaatista ikävät sattumat valmiiksi pois poimittuina. :)

Mutta minusta on tärkeämpää, että on halua ja rohkeutta ottaa selvää kuin se, että osaisi jo valmiiksi kaiken. Kunnioitan ihmistä, joka uskaltaa kysyä neuvoa, olipa kyse kuinka itsestäänselvästä asiasta tahansa. Terv. ihminen, joka on tullut tämän tästä leimatuksi uusavuttomaksi, hemmotelluksi ja ties miksi aivan ihmeellisissäkin tilanteissa vain oman synnyinvuotensa perusteella.

Vierailija
13/14 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:28"]

Mä ymmärrän sinua ap. mutta minä olenkin yksinasuja. Mulla on kaveri joka ei voinut ottaa lapsen juhlista valokuvia, kun muisti on täynnä ja eikä osaa siirtää kuvia kamerasta tietokoneelle kun mies on työmatkalla tai ei osaa laittaa kaapelia tietokoneesta telkkariin että voisi katsoa arenan tai katsomon elokuvaa isosta ruudusta jos mies ei ole kotona. Tai toinen ei saa käytää nettipankkia ja maksaa laskuja kun puoliso aina hoitaa nämä asiat, auton tankkauksesta nyt puhumattakaan.

Ja puhun ihan kolmi-nelikymppisistä ihmisistä en mistään vanhuksista. Semmoista tietoista avuttomaksi heittäytymistä.

[/quote]

Taidetaan tosiaan tarvita pitempään yksin asunut ihminen ymmärtämään, miksi kirjoitin aloitukseni ja miksi tämä ilmiö minua niin kummastuttaa. Olen tavannut muun muassa useampia kaikin puolin terveitä viisi-kuusikymppisiä työssäkäyviä naisia, jotka käyttävät miehensä sähköpostiosoitetta, kun eivät vaivaudu tekemään omaa. Vai olisiko syynä jonkinlainen halu pompottaa ja/tai valvoa sitä miestä? Ja kun ei sitä sähköpostiakaan viitsi pitää, voi vain kuvitella, mitä kaikkea muuta kivasti tulee delegoiduksi sille siipalle.

Kaikenlainen tahallinen avuttomuus ja uteliaisuuden puute ärsyttää minua kai ihan liikaa.

Ap

Vierailija
14/14 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 18:44"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:28"]

[/quote]

Taidetaan tosiaan tarvita pitempään yksin asunut ihminen ymmärtämään, miksi kirjoitin aloitukseni ja miksi tämä ilmiö minua niin kummastuttaa. Olen tavannut muun muassa useampia kaikin puolin terveitä viisi-kuusikymppisiä työssäkäyviä naisia, jotka käyttävät miehensä sähköpostiosoitetta, kun eivät vaivaudu tekemään omaa. Vai olisiko syynä jonkinlainen halu pompottaa ja/tai valvoa sitä miestä? Ja kun ei sitä sähköpostiakaan viitsi pitää, voi vain kuvitella, mitä kaikkea muuta kivasti tulee delegoiduksi sille siipalle.

Kaikenlainen tahallinen avuttomuus ja uteliaisuuden puute ärsyttää minua kai ihan liikaa.

Ap

[/quote]

Ja juuri muistui mieleen aivan ylittämätön mun mies hoitaa -tokaisu. Kysyin töissä eduskuntavaalien aikaan eräältä työkaverilta jutustelutyyliin, oliko hän käynyt jo äänestämässä. Vastaus oli puolusteleva "En, mutta mun mies käy."