Äh, mä en osaa sisustaa... en vaan osaa!
En tajua miten ihmiset onnistuvat saamaan ihania, kauniita, kodikkaita sisustuksia aikaiseksi. Siis tuttavapiirissäni tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus. Jopa ne tyypit, jotka eivät ole kaikkein tyylikkäimpiä pukeutujia ovat osanneet taikoa kodeistaan ihania paikkoja. Miten ne (lähes kaikki) sen tekee ja miksi mä en osaa? Meillä ei ole paljon tavaraa, kaikki on aika selkeää, mutta silti esim. olohuoneemme on kalsea ja kovan näköinen, kuin joku kerhohuone jonne on räävitty mitä nyt on käsiin saatu. Huonekalumme ovat mielestäni yksittäin ihania ja laadukkaita: kiva, tyylikäs sohva, hauska kirjahylly, hieno työpöytä jne., mutta kokonaisuus ei silti nappaa yhtään. Tekisi mieli laittaa tänne kuva, mutta en kehtaa. Pakko vaan myöntää, että en vaan osaa.
Tulen vaan vihaiseksi, kun katson esim. Suomen kauneinta kotia tai muita sisustusohjelmia ja tyypit selittää, miten inspiraatio voi syntyä yksittäisistä esineistä, tunnelmista jne. Mistä ne puhuu? Kyllä minäkin tunnistan kauniit huonekalut, esineet ja tavarat kun sellaisen näen, mutta annas olla, kun tuon sen kotiin niin se ikään kuin sulaa pois. Meillä ei mikään pääse oikeuksiinsa, kun kaikki vaan harmaata massaa.
Aikamoinen paasaus, aikamoinen first world problem tunnustan. Ottaa vaan päähän, kun mielestäni osaan pukeutua hyvin ja tyylikkäästi, mutta sisustaminen on mulle todellista rocket sciencea.
Kommentit (40)
RAKASTAN SISUSTAMISTA!!!!! =)etsi vinkkejä sisustusblogeista ja sisustuslehdistä!! beiget seinän toimii yleensä ja valkoiset verhot,iso luonnon värinen matto,pari uutta valaisinta ja sohvalle kauniit tyynyt+niihin sopiva torkkupeitto,tuoreet kukat maljakkoon! toimii!!
Meillä on sit taas matala ja pieni olohuone, kahdella ovella ja yhdellä ovia suuremmalla oviaukolla. Lisäksi yhden nurkan täyttää hormi. Miten saisi näyttämään suuremmalta, kaikki muutkin sisustusvinkit tervetulleita! :)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:11"]
Suuria tauluja ja peilejä tai sitten ryhmiä seinäkoristeista. Ei pieniä piperryksiä siellä täällä.
[/quote]
Just näin! Ei ympäriä asuntoa pientä kivaa, vaan kokoa vaikka muutama tärkein pieni kiva yhdeksi asetelmaksi jonkun lipaston päälle, jos haluat pitää ne esillä. Mutta ei joka pöydän nurkalle ja vapaaseen seinätilaan jotain pientä kivaa, vaan suuria kokonaisuuksia! Muutama katseenvangitsija.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:52"]
Meillä on sit taas matala ja pieni olohuone, kahdella ovella ja yhdellä ovia suuremmalla oviaukolla. Lisäksi yhden nurkan täyttää hormi. Miten saisi näyttämään suuremmalta, kaikki muutkin sisustusvinkit tervetulleita! :)
[/quote]
No kaikkiin seiniin jokin yhtenäinen, vaalea väri. Vain muutama huonekalu huoneeseen, esim. mukava sohva, tv-taso jonka alla säilytystilaa, tv seinälle jos mahdollista, pieni sivupöytä jos tarpeen. Ei yhtään ylimääräistä huonekalua. Huone näyttää täyteen ahdetulta ja pieneltä, jos joka seinusta ja kulma on täynnä huonekaluja.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:52"]
Niin ja katto on myös tärkeä. Jos on vaikka tummentunut puupaneelikatto, se kyllä tuntuu varsinkin pienessä huoneessa tippuvan päälle ja pienentää huonetta.
[/quote]
No kaikkiin seiniin jokin yhtenäinen, vaalea väri. Vain muutama huonekalu huoneeseen, esim. mukava sohva, tv-taso jonka alla säilytystilaa, tv seinälle jos mahdollista, pieni sivupöytä jos tarpeen. Ei yhtään ylimääräistä huonekalua. Huone näyttää täyteen ahdetulta ja pieneltä, jos joka seinusta ja kulma on täynnä huonekaluja.
[/quote]
Te olette kyllä hyvin osanneet hahmotella ongelman jo pelkästä kuvauksesta. Mutta näinhän se varmaan on, että meiltä (esim. nyt vaikka olohuoneesta) puuttuu katseenvangitsija. Tuo "piperrys" kuvasi tilannetta aika hyvin. Sohvamme on tilaan nähden liian siro, samoin kaikki muutkin. En kuitenkaan viitsi alkaa kokonaan uutta sisustusta ostamaan, vaan koitan lisätä kodikkuutta pienillä jutuilla. Nyt vaikka ekaksi niillä valaisimilla ja seuraavaksi matolla :)! Olen kai sen verran arka, että isojen juttujen hankintaan ei ole ollut aikanaan rohkeutta. Pientä ja siroa on jotenkin turvallisempaa hommata.
ap
Jos et kertakaikkkaan ole tyytyväinen mihinkään osaan kodistasi, pistä kaikki uusiksi. Maalit, tapetit, sohvat. Jos rahaa siis on! Ehkä sukulaisillasi olisi joitain huonekaluja joita eivät enää tarvitse. Voisit kysyä heiltä. Jos et halua uusia kaikkea, osta kaikki kodin yksityiskohdat ja koristeet uutena. Se muuttaa kodin ilmettä heti. Pienillä asioilla saa isoja muutoksia. Ei kannata vaihtaa ja ostella vaan yksi huonekalu ja lisätä se kotiin johon olet tyytymätön. Aloita alusta! Pohdi tarkkaan, millaisen kodin haluat ja johon ei heti kyllästy. Haluatko samanlaisen valkoisen kodin kuin Solsidanin Mickanilla ja Freddellä vai pidätkö siitä että koti on vähän tummempaa sävyä?
Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Tosiaan jos olohuone on korkea, hanki iso, roikkuva valaisin. Mistä tyylistä nyt sitten pidät, olisiko se kristallikruunu, metallikruunu, joku muu iso valaisin? Sen lisäksi ainakin yksi tunnelmavalaisin, mieluiten kaksi. Ja sitten se iso matto.
Katsot sitten miltä näyttää, kaikkia jo hankittuja kalusteitahan ei tarvitse vaihtaa, mutta jos kaikki ovat pientä ja siroa, niin vaihtakaa joku juttu isoksi ja jyhkeäksi. Sohva, lipasto, senkki, sohvapöytä....
Tässä on mun mielestä hyvä esimerkki siitä, että on ostettu kauniita kalusteita, mutta ei osata järjestellä niitä yhtään:
Kaikki vain seiniä pitkin, matto yksin keskelle lattiaa. Ei yhtään kodikasta. Ei tarvitsisi kuin vähän siirrellä kalusteita, koota tuon maton ympärille enemmän, johonkin nurkkaan jalkalamppu ja joku taulu, peili tms. seinälle.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:45"]
Tässä on mun mielestä hyvä esimerkki siitä, että on ostettu kauniita kalusteita, mutta ei osata järjestellä niitä yhtään:
Kaikki vain seiniä pitkin, matto yksin keskelle lattiaa. Ei yhtään kodikasta. Ei tarvitsisi kuin vähän siirrellä kalusteita, koota tuon maton ympärille enemmän, johonkin nurkkaan jalkalamppu ja joku taulu, peili tms. seinälle.
[/quote]
Niin mikä noista kuvista?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:54"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä mulla aukeaa se, eka tulee kaikki kuvat, hetkessä keskelle avautuu muita isompana kuva, jossa ruskea matto, kaksi mustaa kattovalaisinta ja kaikki kalusteet pitkin seiniä.
Et ole yksin. Oikotien ja Etuoven asuntoilmoituksista päätellen 99% ihmisistä ei osaa sisustaa.
Jos ei aukea se kuva muita isompana, selaa vähän alaspäin.
Ööö... Palkkaa sisustussuunnittelija?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:58"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:54"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä mulla aukeaa se, eka tulee kaikki kuvat, hetkessä keskelle avautuu muita isompana kuva, jossa ruskea matto, kaksi mustaa kattovalaisinta ja kaikki kalusteet pitkin seiniä.
[/quote]
Ai jaa. Mulla ei aukea.
Kannattaa myös valita jokin pääväri sisustukseen tai kaksikin. Värit olisi hyvä sopia jotenkin yhteen jotta tila näyttää harmoniselta ja rauhalliselta. Ja jos käyttää esimerkiksi puusia huonekaluja, eri puutyypit ja värit sekaisin tekee tilasta levottoman ja jotenkin "kerhomaisen".
Itse en pidä ollenkaan tapeteista enkä erivärisitä maaleista vaan meillä on kaikki seivät valkoisia. Tuo valoa ja siisteyttä asuntoon.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 23:06"]
Kannattaa myös valita jokin pääväri sisustukseen tai kaksikin. Värit olisi hyvä sopia jotenkin yhteen jotta tila näyttää harmoniselta ja rauhalliselta. Ja jos käyttää esimerkiksi puusia huonekaluja, eri puutyypit ja värit sekaisin tekee tilasta levottoman ja jotenkin "kerhomaisen".
Itse en pidä ollenkaan tapeteista enkä erivärisitä maaleista vaan meillä on kaikki seivät valkoisia. Tuo valoa ja siisteyttä asuntoon.
[/quote]
Minustakin ns. tehosteseinien sijasta on parempi tehostaa tekstiileillä, esim. tyynyillä ja verhoilla. Tapetti kyllä mielestäni sopii joihinkin paikkoihin, mutta ei todellakaan mikään isokuvioinen "katseenvangitsija".
PALKKAA AMMATTILAINEN SISUSTUSSUUNNITTELIJA!
Loppupelissä säästät aikaa, rahaa ja hermoja!
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 23:06"]
[/quote]
Minustakin ns. tehosteseinien sijasta on parempi tehostaa tekstiileillä, esim. tyynyillä ja verhoilla. Tapetti kyllä mielestäni sopii joihinkin paikkoihin, mutta ei todellakaan mikään isokuvioinen "katseenvangitsija".
[/quote]
Musta taas "isokuvioiset katseenvangitsijatapetit" ovat ihania. Mieluiten vielä jonain tummana sävynä ja joka seinällä. Tekevät huoneesta pesämäisen ja kodikkaan.
http://www.theenglishroom.biz/wp-content/uploads/2013/06/Screen-Shot-2013-06-02-at-6.59.31-PM.png
Eiväthän seinät ole maalarinvalkoiset? Se tekee ankean vaikutelman. En ymmärrä mistä moinen tapa on tullut läiskäistä varsinkin vuokra-asuntojen seinät sillä vaikka paljon kauniimpiakin valkoisen sävyjä riittää.