Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pihasuunnittelijat hoi!

Vierailija
01.09.2014 |

- Hyviä kasveja savimaa- pihalle?

- Kivoja istutus / asetelmaideoita?

Kyselee ei-niin-vihreäpeukaloinen ap

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savimaalle sopivia lajeja löytyy googlaamalla, mutta savimaata kannattaa ehdottomasti muokata lisäämällä siihen hiekkaa ja turvetta. Istutus/asetelma ideoita on vaikea näin tekstimuodossa välittää, kehottaisin katsomaan kirjoista ja/tai lehdistä sekä googlaamaan netistä.

Kannattaa valitessa ottaa huomioon, että valitsee lajeja siten, että koko kesän ajan on jotain kukkivaa. Voi ottaa teemaksi myös tietyt värit ja valita värien perusteella (kasvupaikka huomioon ottaen tietysti sekä pitämällä mielessä myös kukkimisajankohdat)

Vierailija
2/4 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taistelen tai olen opetellut elämään savisen maan kanssa. Kohopenkit ovat ehdottomia, jotta kasvit eivät esim. keväällä huku ja jotta penkit sulaisivat mahdollisimman nopsaan. Istutuskin on helpompaa. Parhaiksi peruskasveiksi ovat osoittautuneet kuunliljat ja jättipoimulehti. Myös erilaiset esikot viihtyvät hyvin. Aitoukonhattu viihtyy, jopa liikaakin, mutta kirvat eivät vaivaa, kun paikka on varjoinen ja kostea. Rönsytiarella, rönsyakankaali ja hopeatäpläpeippi ovat hyviä hieman matalampia kasveja. Pallotuijia olen laittanut joukkoon tuomaan väriä ympäri vuoden, yhtään menetystä ei ole tullut, vaikka kasvavat suosituksia pohjoisempana. Paksu lumipeite suojaa. Pihan on varjoisa, viileä ja kostea, mutta näille kasveille se ei ole ongelma. Entuudestaan paikalla on ollut vuosikymmeniä keltapäivänliljaa, keltakurjenmiekkaa, kulleroa ja tulikellukkaa. Takuuvarmoja nämäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa savimaa, joten ruusut kannatta unohtaa. Köynöksistä jalokuusamat on menestyneet hyvin.

Vierailija
4/4 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! :) Lisääkin otan ideoita ja vinkkejä vastaan!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi