Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä huonekasvi pärjäisi parhaiten talon ei-niin-valoisassa paikassa?

Vierailija
13.08.2021 |

Mulla on kotona täydellinen paikka retrolle kukkatelineelle, mutta se ei ole kovin valoisa. Mikähän siinä pärjäisi?
Kokemuksia kaipailen, etten osta jotain ja tapa turhan päiten valonpuutteeseen.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Nukkumatti amppelissa aamuauringon puolella. Kasvin lehdet nuupahtavat päivällä ja nousevat taas pystyyn iltahämärissä.

Vierailija
2/13 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viirivehka ei tykkää kovin valoisasta. Palmuvehka on myös varjoisamman kasvi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopinkielen tummempi versio, siis se jossa ei ole niitä keltaisia reunuksia pärjää hyvin pimeämmässäkin nurkassa. Toinen varma valinta on palmuvehka. Näiden kasvien kanssa täytyy vaan olla tarkkana kastelun suhteen, liika kosteus tappaa ne.

Vierailija
4/13 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähässä valossa ja talvisessa pimeässä viihtyvät kasvit

palmuvehka (Zamioculcas zamiifolia)

laikkuvehkat (Aglaonema)

tuonenkielot (Aspidistra)

viirivehkat (Spathiphyllum)

anopinkieli (Sansivieria)

rönsyliljat (Chlorophytum)

köynnösvehka (Philodendron)

traakkipuu (Dracaena)

Vierailija
5/13 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kilpipiilea, joka on pärjännyt ihan kivasti, vaikka olen huono hoitamaan. Se kesti hyvin heinäkuun helteet ollessani lomalla pois kotoa. Olin jättänyt sen lattialle varjoon pois suoralta valolta ja vaikka multa oli täysin kuiva, kasvi ei näyttänyt yhtään nuupahtaneelta. 

Tykkään sen ulkonäöstä, on mielestäni olemukseltaan hieman retro. 

Ja saanko hehkuttaa tähän väliin myös sen, että ihanaa, että ketjujen otsikot näkyvät taas kokonaan nettiselaimen näytöllä! :) Ei enää pelkkää vauva.fi/node+numerosarja.

Vierailija
6/13 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karsea anopinkieli. Se oli kasveista kaikkein hyvinvoivin, vaikka se nökötti varjoisessa nurkassa. Kastelin sitä harvoin, kun muisitin. En ole viherpeukalo. En raaskinnut heittää sitä pois. Yritin lahjoittaa sen pois, mutta kukaan ei huolinut.

Muutossa (kesän alussa) kannoin sen roskiksille ja laitoin lapun (Saa ottaa). Se oli häipynyt parissa tunnissa. Jollekin se oli kelvannut. Hyvä niin! :D

Vierailija
7/13 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

palmuvehka

Vierailija
8/13 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä! Sen verran vielä, että retro-kukkatelineeni on kapea ja korkea, joten sille sopisi matala tai jopa roikkuva kasvi paremmin kuin korkea.

AP

Vierailija
9/13 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultaköynnöskin voi pärjätä jos siihen edes jonkin verran tulee valoa, varjommassa se vaan tekee vähän pienempiä ja tummempia lehtiä. Sen saisi nätisti roikkumaan telineeltä alaspäin.

Vierailija
10/13 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkeistä! Sen verran vielä, että retro-kukkatelineeni on kapea ja korkea, joten sille sopisi matala tai jopa roikkuva kasvi paremmin kuin korkea.

AP

Mites tämä?

https://images.tori.fi/api/v1/imagestori/images/9060792927.jpg?rule=med…

Vierailija
11/13 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla saniainen on viihtynyt suht hämässä. Kastelu saa olla reipasta, yleensä nää kuolee kuivuuteen. Vois olla kapean ja korkean kukkatelineen päällä roikkuvana tosi kiva.

Vierailija
12/13 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peikonlehtikään ei vaadi kovin paljon suoraa valoa.

Vierailija
13/13 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Posliinikukka. Näyttää kärsivän vain, jos on kovin paljon valoa. Tietysti pitää sitten kestää sitä kukinnan hajua, joka kyllä lähteiden mukaan on miellyttävä, mutta omaan nenääni aika väkevä...

En ymmärrä, miksi netin hoito-ohjeissa suositellaan valoisaa paikkaa. Ei ainakaan tuo oma kasvini valoa kestä. Pelastin sen eläkkeelle jääneen työkaverin hämärästä työhuoneesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän