Onko joku tilannut omia potilastietoja?
Miten käytännössä toimii, jos haluaa ihan kaikki itsestä kirjatut potilastiedot?
En yhtään mistään löytänyt että minne pitää olla yhteydessä ja miten. Alkoi kiinnostamaan, kun olen yrittänyt lääkärillä hoitaa erästä asiaa, ja asia eteni alkuun todella hyvin kunnes lääkäri sanoi että täytyy tilata ennen diagnoosia ja lääkitystä lapsuudenaikaiset potilastiedot jotta voidaan kartoittaa onko oireita havaittu lapsuudessa. Allekirjoitin tähän valtuutuksen, sen jälkeen minulle on ilmoitettu että tiedot on tulleet ja jatkosta ilmoitetaan lähiaikoina. Tästä on nyt jo pari kuukautta, mitään ei kuulu enkä saa lääkäriin yhteyttä. Jäi mieleen, että onkohan lapsuuden potilastiedoissani sitten jotain outoa? Haluaisin tilata kaikki minusta kirjatut tiedot, mutta en tiedä mihin olisin yhteydessä asian tiimoilta.
Pitääkö alkaa soittelemaan jokaiseen terveyskeskukseen jossa olen asioinut lapsuudessa? Vai voinko pyytää lääkäriltä itselleni kopiota asiakirjoista mitä hän tilasi?
Kommentit (10)
Etsi jostain potilasarkisto ja sinne täytyy yleensä mennä itse paikan päälle tai laittaa muuten kirjallinen pyyntö. Itse olen aikoinani tilannut synnytyskertomuksen ihan huvin vuoksi.
Olen tilannut. Ne saa sairaalan arkistoon soittamalla. Kerrot mitkä paperit haluat ja miltä ajanjaksolta. Postittavat sitten kotiin.
Joissakin terveyskeskuksissa ja mt-toimistoissa on käytäntönä, että pitää varata aika ko lääkärille ja pyytää samalla saada tutkittavaksi kaikki ko rekisteriin kirjatut potilastiedot itsestään. Tulostavat ja joudut lukemaan tulosteet ao lääkärin tai muun lääkärin läsnäollessa (kysymyksiä ja mahdollisia kommentteja varten). Sen jälkeen saat nuo kopiot, jos tahdot. Joissakin mt-toimistoissa ei voi korjata jo kirjattuja vääriä tietoja muutoin, kuin että kirjoittavat ko väärästä kohdasta ylimääräisen kommentin oheiselle sivulle ns oikaisuna. Poistaa ei voi, vaikka joku järkyttävän väärä tieto olisi, se jää näkyviin. En tiedä, kuinka pitkäksi aikaa. Loppuiäksi?
Niitä papereita voi olla satoja sivuja. Parhaiten saat ne tarkastettua kun menet itse paikanpäälle sinne arkistoon (varaat ajan) ja luet mitä siellä lukee.
Lääkäri ei varmaan ole ehtinyt vaan lukemaan niitä sun papereita.
Suunnilleen noinhan se menee. Tietysti helpointa olisi, jos saisit suoraan tuolta omalta lääkäriltäsi ne vanhat potilastietosi. Mutta muuten sun pitää soittaa jokaiseen sua hoitaneeseen paikkaan erikseen ja pyytää sieltä sun tiedot.
Minulle on tullut aina potilastiedot tai ne kertomukset postissa kotiin. Aina. Synnytyskertomuskin tuli kotiin, tekstiä ja käyriä oli kahdeksan sivua. On lähetetty pyytämättä.
Täällä joensuussa ainakin saa tilattua sellaisella tulostettavalla lomakkeella, mihin tulee omat tiedot ja aikaväli tai muut tunnisteet miltä väliltä haluaa potilastiedot. Minä kun tilasin niin sieltä puuttui välistä muutama lausonto, en tiedä eikö lääkärit kirjanneet sieltä mitään vai miksi niitä ei tullut. Mutta saapuivat postilaatikkkoon parissa viikossa.
Mites tää toimii jos on asunut elämän varrella yli 10 eri paikkakunnalla ja saako nuo lapsuudesta saakka, eli onko kaikki enää edes tallessa?
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 12:15"]
Mites tää toimii jos on asunut elämän varrella yli 10 eri paikkakunnalla ja saako nuo lapsuudesta saakka, eli onko kaikki enää edes tallessa?
[/quote]
Pitäisi olla. Terveyskertomuksia säilytetää arkistoissa 100 vuotta syntymästä tai 20 vuotta kuolemasta.
Tiesittekö muuten, että yksityiset lääkäriasemat eivät pysty noudattamaan tätä, sillä niillä ei ole mitään paikkaa jossa asiakirjoja säilytettäisiin noin pitkään.
UP!