Napsahtaako wilma poikki, kun lapsi täyttää 18?
Kommentit (19)
Loppuu jos lapsi ei anna lupaa nähdä wilmaansa.
Loppuu jos lapsi sen asettaa niin.
Ei sitä aseta lapsi itse vaan koulu katkaisee vanhemmalta käyttöoikeuden. Mikään ei estä lasta antamasta tunnuksiaan vaikka joulupukin käyttöön.
Täytetään kaavake, jossa lapsi antaa vanhemmille luvan seurata wilmaa. Lukiossa vaaditaan vanhempien kuittaus myös yli 18 vuotiaan poissaoloille, niitä ei vaan tarvi selittää, riittää että kuittaa nähdyksi.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 07:15"]
Ei sitä aseta lapsi itse vaan koulu katkaisee vanhemmalta käyttöoikeuden. Mikään ei estä lasta antamasta tunnuksiaan vaikka joulupukin käyttöön.
[/quote]Omien tunnusten luovuttaminen toiselle on rikos, sitä ei saa tehdä, mutta lapsi voi sallia edelleen vanhempien pääsyn wilmaan.
En mä lapseni tunnuksia halua käyttää. Erilaiset käyttöoikeudet ne on lapsella ja vanhemmalla. T. Ap.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 07:17"]
Täytetään kaavake, jossa lapsi antaa vanhemmille luvan seurata wilmaa. Lukiossa vaaditaan vanhempien kuittaus myös yli 18 vuotiaan poissaoloille, niitä ei vaan tarvi selittää, riittää että kuittaa nähdyksi.
[/quote]
Missä on näin? Meillä vanhemmilla loppui kaikki oikeudet ja velvollisuudet sinä päivänä, kun lapsi täytti 18 vuotta. Asia selvitettiin jo silloin, kun saimme lukiolta omat tunnukset Wilmaan. 18-vuotias on täysi-ikäinen ja hän saa äänestää, hankkia ajokortin, hankkia asunnon, ostaa alkoholia, mennä naimisiin ja vaikka mitä, mutta vanhempien pitäisi vielä kuitata koulusta poissaolot? Ei menen minun jakeluun.
Meidän pojan lukiossa täysikäisen vanhempi saa kuitata sairaspoissaolon, muuten vaaditaan lääkärintodistus.
Minulla on tunnukset, ja se on pojalle ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 07:57"]
Meidän pojan lukiossa täysikäisen vanhempi saa kuitata sairaspoissaolon, muuten vaaditaan lääkärintodistus. Minulla on tunnukset, ja se on pojalle ihan ok.
[/quote]
Entä saako aviopuoliso kuitata?
Mulla on ollut tunnukset mun kaikkien lasten Wilmaan vielä senkin jälkeen, kun he täyttivät 18.
No Luojan kiitos katkeaa. Johan 18v saa hoitaa omat merkintänsä, minä olen ainakin helpottunut ettei tarvitse Wilmaa enää seurata.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 07:18"]
Omien tunnusten luovuttaminen toiselle on rikos, sitä ei saa tehdä, mutta lapsi voi sallia edelleen vanhempien pääsyn wilmaan.
[/quote]
Perustele väitteesi! Miten omien tunnusten luovuttaminen voi rikos olla? Tunnusten luovuttaja on tosin vastuussa, jos joku tekee rikoksen hänen tunnuksillaan.
Voi olla, että minunkin lapseni koulussa olisi vanhempi saanut jatkaa omilla tunnuksillaan, jos lapsen kanssa olisi niin sovittu. Mutta ei, tarvittaessa lapsi raportoi itse asioistaan.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 08:49"]
No Luojan kiitos katkeaa. Johan 18v saa hoitaa omat merkintänsä, minä olen ainakin helpottunut ettei tarvitse Wilmaa enää seurata.
[/quote]
Onneksi minä seurasin. Olisi jäänyt muuten tytöltä lakki saamatta. Yksi opettaja oli unohtanut merkitä kurssiarvosanan. Kursseja oli vain 74 vaikka piti olla 75.
Eikä minulta napsahtanut mitään poikki. Tyttö oli laittanut asetuksen, että vanhemmat näkevät hänen wilmansa myös 18v päivän jälkeen. Ja ihan omilla tunnuksilla.
18 vuotias joka tarvitsee vanhemman holhoamaan ja valvomaan opiskelujaan tai muistuttamaan asioista jotka itsekin näkee wilmasta tarvitsee edunvalvojan.
Terve nuori selviää ja haluaakin selvitä omatoimisesti.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 07:17"]
Missä on näin? Meillä vanhemmilla loppui kaikki oikeudet ja velvollisuudet sinä päivänä, kun lapsi täytti 18 vuotta. Asia selvitettiin jo silloin, kun saimme lukiolta omat tunnukset Wilmaan. 18-vuotias on täysi-ikäinen ja hän saa äänestää, hankkia ajokortin, hankkia asunnon, ostaa alkoholia, mennä naimisiin ja vaikka mitä, mutta vanhempien pitäisi vielä kuitata koulusta poissaolot? Ei menen minun jakeluun.
Samoin. Wilma katkesi kun täytti 18.
Ai että. Sitä ootellessa. Kymmenen vuotta vielä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pojan lukiossa täysikäisen vanhempi saa kuitata sairaspoissaolon, muuten vaaditaan lääkärintodistus.
Minulla on tunnukset, ja se on pojalle ihan ok.
Voiko tehdä valtakirjan, jolla saa vanhempana kuitata ilman lääkärintodistusta?
Pari viikkoa vielä niin loppuu Wilman näkeminen. Kysyin pojalta haluaako antaa luvan katsoa. Ei halunnut.
Jep.