Minkä ikäisenä näkö rupeaa huonontumaan?
Olen nyt 33 vuotta ja näen lukea sanomalehden metrin päästä. Koskahan tulen tarvitsemaan rillit?
Kommentit (12)
Eikö se yleensä vaihdevuosien aikana ala huonontumaan?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 22:37"]
Ei se kaikille tule. Olen likinäköinen ja 45 v hankin monitehot. Näen siis lukea ilman laseja, mutta lasit pitää ottaa pois.
[/quote]
Tädilläni heikentyi näkö joskus nelikymppisenä ja käyttänyt siitä asti laseja mutta nyt kun kävi 80-vuotiaana optikolla niin näkö olikin iän myötä parantunut niin paljon ettei tarvinnut enää laseja. Myös enoni väitti että hänellä on parantunut näkö vanhetessaan.
Kyllä ikänäkö alkaa huomattavasti aiemmin. Siis itse huomasin lasien tarpeen tossa 43-44, mutta vaihdevuodet alkoi 53 v. Mun pomo ( mies) rupesi nostamaan lasit ohimolle lukiessa 44 v, ja en usko sen vaihdevuosien vielä alkaneen. Vasta sai lapsen...
Likimäköisille voi käydä niin, että lasien tarve katoaa.
Neljänkympin hujakoilla, tai sen jälkeen. Itse hankin tänä vuonna eka kertaa lukulasit, ilmankin pärjää, mutta huikeasti auttavat :)
N45
40-45-v. Jos on likinäköinen, ni huomaa, että aluksi pitää ottaa rillit pois lukiessa.... Laatikko lähenee :(
Eiköhän se ole yksilöllistä ja riippuisko elämäntavoista myös jonkinverran? Mun ystävillä n. 40 - 50 vuotialla on kutakuinkin kaikilla lasit, minä olen 45 v ja ihan huvikseni kävin äskettäin näöntarkastuksessa ja näkö oli ihan täydellinen. Mun vanhemmilla oli kuitenkin molemmilla jo lasit ikäisenäni ja samoin vanhemmilla sisaruksillani.
Oon 45-vuotias ja hämärässä en näe enää pienempää tekstiä lukea. Tuntuu, että iltaisin silmät väsyy muutenkin. Normaalia tekstiä lehdistä ja kirjoista näen lukea vielä ihan hyvin.
Ei tuohon voi tietää kukaan vastausta. Et välttämättä tarvitse rillejä koskaan. Jos haluat ehkäistä näön huonontumista niin ota selvää vitamiineista jotka vaikuttaa siihen. Muistaakseni ainakin A.
Itse huomasin 45v. kun ei hämärässä nähnyt lukea sanomalehden harmaata tekstiä. Mustalla painettua pränttiä näkee paremmin, se on jotenkin terävämpää.
Ei se kaikille tule. Olen likinäköinen ja 45 v hankin monitehot. Näen siis lukea ilman laseja, mutta lasit pitää ottaa pois.