Lapset haetaan klo 15 päiväkodista, onkohan hyvä..
Perusajatuksena on, että lapset mahd lyhyen päivän päiväkodissa ja kotona tietysti kun vanhemmatkin. Mutta rehellisesti sanottuna mietin nykyään, onko lasten etu että heidät haetaan päiväkodista kotiin klo 15 kun toiset lähdössä ulkoilemaan, sillä isä pääsee puoli kolme töistä? Näinmtoimittu, ja sillä seurauksella että lapsilta jää iltapäiväulkoilu usein väliin. Monestikaan eivät jää ulkoilemaan siitä vaan tulevat heti kotiin, riekkumaan sisälle. Onko se parempi vaihtoehto kuin olla neljään asti päiväkodissa eli vika tunti kavereitten kanssa ulkona ja sitten tulla kotiin ruokailemaan ja vaikka sitä pikkakakkosta katsomaan? Mitä mieltä te olette? Lapset 4v ja 6v, vien heidät aamuisin 7.30 hoitoon. Isompi valittaa, että heidät haetaan liian aikaisin. En tiedä..
Kommentit (41)
Tää on kyllä taas niin uskomaton ketju! Ihanko oikeasti valtaosa vanhemmista (äideistä?) edelleen ajattelee päiväkotia välttämättömänä pahana ja/tai lasten säilömispaikkana? Jos lapsella ei muuten ole ylipitkiä hoitopäiviä, hän ei ole kovin pieni ja jos hän itse TOIVOO voivansa leikkiä kavereiden kanssa iltapäivällä tarhassa, niin eikö nyt järkikin sano, että on ihan OK hakea lapsi myöhemmin?
Kyllä te jotkut äidit osaatte tehdä elämänne vaikeaksi! Kivittäkää ihan vapaasti, mutta oman 4-vuotiaani haen tarhasta yleensä aina vasta neljän jälkeen, vaikka olisin kotona jo aiemmin. Yksi syy on lapsen toive, ja toinen ehkä merkittävämpi on se, että OLEN LAISKA ÄITI enkä useinkaan jaksa töiden päälle ryhtyä leikkimään tai ulkoilemaan. Kaikista vähiten näen järkeä siinä, että menisin suoraan tarhasta leikkipuistoon (jossa ei olisi muita lapsia) seisomaan tunniksi, jotta saisin "laatuaikaa" lapseni kanssa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 22:24"]
Tää on kyllä taas niin uskomaton ketju! Ihanko oikeasti valtaosa vanhemmista (äideistä?) edelleen ajattelee päiväkotia välttämättömänä pahana ja/tai lasten säilömispaikkana? Jos lapsella ei muuten ole ylipitkiä hoitopäiviä, hän ei ole kovin pieni ja jos hän itse TOIVOO voivansa leikkiä kavereiden kanssa iltapäivällä tarhassa, niin eikö nyt järkikin sano, että on ihan OK hakea lapsi myöhemmin?
Kyllä te jotkut äidit osaatte tehdä elämänne vaikeaksi! Kivittäkää ihan vapaasti, mutta oman 4-vuotiaani haen tarhasta yleensä aina vasta neljän jälkeen, vaikka olisin kotona jo aiemmin. Yksi syy on lapsen toive, ja toinen ehkä merkittävämpi on se, että OLEN LAISKA ÄITI enkä useinkaan jaksa töiden päälle ryhtyä leikkimään tai ulkoilemaan. Kaikista vähiten näen järkeä siinä, että menisin suoraan tarhasta leikkipuistoon (jossa ei olisi muita lapsia) seisomaan tunniksi, jotta saisin "laatuaikaa" lapseni kanssa.
[/quote]
Here here! Ja ihan niinkuin se Pikku Kakkonen kotona olisi sitten jotain erityisen laadukasta ja hyvää perheaikaa. No, näitä sädekehän kiillottajiahan riittää.
en pidä minään lasten säilömispaikkana päiväkotia, mutta mun mielestäni on hyvä olla äidin tai isäkin kanssa lasten kotona ulkoilemassa, eikä pelkästään päiväkodissa ulkoilla.
Minä hakisin innosta kiljuen lapseni vaikka kahdelta joka päivä, jos se olisi mahdollista. Arki-iltoina yhteistä aikaa lasten kanssa on vain muutama hassu tunti hoitopäivän ja nukkumaanmenon välillä. Järkyttävää, että jollekin voi olla rasite viettää aikaa omien lastensa kanssa, vaikka ollaan koko päivä oltu erossa. Minulle leikkipuistoon meno tarhan jälkeen todellakin olisi laatuaikaa, ei "laatuaikaa".
Minä joudun hakemaan lapseni hoidosta vasta neljän-puoli viiden aikaan ja harvoin on neljältäkään mitään hyviä leikkejä kesken, kun lapset seisovat rivissä portilla kuikuilemassa, milloin heitä tullaan hakemaan.
Uskomaton ketju! Mitä laatuaikaa se on, että työvaatteissa oleva väsynyt isä käkkii väkisin jossain puistossa koska hui kamalaa, lapsi saa traumoja jos leikkii päiväkodin pihalla samanikäisten kavereiden kanssa.
Joo, ikävää toki, jos lapsi on aina se, joka vikana haetaan, mutta ei sekään ole kiva jos aina haetaan ekana, kesken leikkien. Ja vaan siksi, että niin muka kuuluu tehdä.
Millaisia kauheita keskitysleirejä ne teidän lasten päiväkodit oikein on?
Ehdottomasti kannattaa antaa lapsen leikkiä päiväkodissa ulkona ainakin joku 40-60 minuuttia. Hakekaa siis myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 22:34"]
Minä hakisin innosta kiljuen lapseni vaikka kahdelta joka päivä, jos se olisi mahdollista. Arki-iltoina yhteistä aikaa lasten kanssa on vain muutama hassu tunti hoitopäivän ja nukkumaanmenon välillä. Järkyttävää, että jollekin voi olla rasite viettää aikaa omien lastensa kanssa, vaikka ollaan koko päivä oltu erossa. Minulle leikkipuistoon meno tarhan jälkeen todellakin olisi laatuaikaa, ei "laatuaikaa".
Minä joudun hakemaan lapseni hoidosta vasta neljän-puoli viiden aikaan ja harvoin on neljältäkään mitään hyviä leikkejä kesken, kun lapset seisovat rivissä portilla kuikuilemassa, milloin heitä tullaan hakemaan.
[/quote]
Okei, kiillotetaan nyt kuitenkin omaa sädekehää sen verran, että lapseni on päiväkodissa kolmena päivänä viikossa, 9-16 tai 9-17. Hän on 4-vuotias ja hoitorytmi on ollut lähes aina sama. Me vanhemmat vietämme kyllä paljon aikaa lapsemme kanssa. Käymme uimassa, pyöräretkillä, puistoissa, kavereilla, ostoksilla, teatterissa ym. Sitä en ymmärrä, miten lapsen hyvinvointi voisi olla parista-kolmesta tunnista viikossa kiinni. Eli siitä haemmeko lapsen kolmelta vai neljältä. Asumme omakotialueella ja naapurustossa ei ole samanikäisiä lapsia. -23
Näin perhepäivähoitajan silmin joka lapsi odottaa siellä ulkoilussa omaa hakijaansa sanoi mitä hyvänsä. Lisäksi kun hakija tulee, esittää ettei halua lähteä mukaan, ikävää purkavat todennäköisesti. Hakekaa ne lapsenne kun tulette töistä, se on heille parasta.
Kokeilkaa jotain välimutoa....pidempi tarhapäivä vaikka tiistaisin ja keskiviikkosin, muulloin aiemmin kotiin?
Lapsella on oikeus leikkiä kavereidensa kanssa. Kamalaa jos omat vanhemmat sen estävät.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 22:46"]
Näin perhepäivähoitajan silmin joka lapsi odottaa siellä ulkoilussa omaa hakijaansa sanoi mitä hyvänsä. Lisäksi kun hakija tulee, esittää ettei halua lähteä mukaan, ikävää purkavat todennäköisesti. Hakekaa ne lapsenne kun tulette töistä, se on heille parasta.
[/quote]
niin totta! päiväkodissa pari vuotta työskennellyt.
Päiväkotiryhmässä on kolme työntekijää (poikkeuksia toki on, esim. jos ryhmässä avustaja) ja heistä aamuvuorolainen lähtee kotiin yleensä klo 15-15.30 välillä. Kun ilmat viilenevät, ei pihalle voi mennä vielä heti välipalan jälkeen, koska viimeiset lapset haetaan viiden aikaan tai osa jopa puoli kuusi. Eli ulos lähdetään aikaisintaan siinä kolmen jälkeen, viimeistään ennen puoli neljää. Hoitajia on tässä vaiheessa paikalla enää kaksi, ja jos sää vaatii kuravaatteiden pukemista/monta kerrosta vaatetta, uloslähteminen 22-23 lapsen ryhmässä kestää todella kauan, pahimmillaan 45 minuuttia. Joku lapsista saa sinä aikana raivarit, yksi pissaa housuillensa vessassa ja toinen tuhrii kakalla pöksyt. Sillä aikaa jo valmiit lapset odottavat kuumassa eteisessa/pihalla oven vieressä/"karsinassa" (riippuen talosta), ja ensimmäiset saavat odotella siellä tosiaan yli puolikin tuntia että toinen aikuisista ehtii ulos toisen aikuisen jäädessä auttamaan viimeisiä pihalle. Uloslähtö on harvoin miellyttävä tilanne kenellekään. Joten, jos vaan suinkaan pystytte hakemaan lapsenne sisältä, ennen uloslähtöä, tehkää se lapsenne parhaaksi! Aamupäiväulkoilujen lähdöt pystyy toteuttamaan pienemmissä ryhmissä, ja silloin pukemistilanteet ovat rauhallisia ja leikkimäänkin pääsee pihalle nopeammin.
Tehkää myös lapsellenne palvelus ja antakaan hänen opetella kotona (vaikka viikonloppuisin) pukemista, riisumista, sukkien laittoa sisähousujejn päälle, lahkeiden ja lenksujen laittoa jne. Varsinkin iltapäivisin, lapset joutuvat odottamaan aikuisen apua kauan, koska käsipareja on valitettavasti tosiaan vain kahdet. Yksivuotiaatkin osaavat pukea jo paljon itse, motivoitunut kaksivuotias oppii pukemaan kaikki itse vetoketjua lukuunottamatta. En tarkoita että näin täytyisi tehdä, vaan että vanhemmat ovat monesti hämmästyneitä kun heille kertoo kuinka paljon ja taitavasti lapset osaavat pukea päiväkodissa. Monesti vielä neljävuotiaita riisutaan ja puetaan vanhemman toimesta tuonti- ja hakutilanteissa.
Kyllä tuon pituisessa päivässä ehtii jo kavereiden kanssa leikkiä, mutta voihan varmaan vaikka kerran viikossa pitää sinne neljäänkin saakka, jos lapset kerran haluavat. (haluaako nuorempikin?) Kavereita voi tietenkin pyytää myös kotiin leikkimään ja ulkoilla kavereiden kanssa myös tällä tavoin.
Tottakai on hyvä hakea lapsi heti kotiin kun mahdollista. Lapset ei mitään niin odota kuin sitä että äiti tai isi jo hakee kotiiin. Vanhempien kanssa he haluavat olla eniten.
Jos vanhempi lapsi toivoo, voisivathan he olla puoli tuntia pidempään 15.30 asti. Mutta mites pienempi? Ikävöikö kotiin? Pienemmän ehdoilla kai yleensä mennään ja isompi ymmärtänee sen selityksen. Tai niin kuin joku ehdotti, että pari pidennettyä päivää! Voisiko miehesi käydä vaikka kaupassa niinä päivinä, kun lapset saisivat ulkoilla 15.30 asti. Sehän helpottaisi perheen arkea...
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 23:12"]
Jos vanhempi lapsi toivoo, voisivathan he olla puoli tuntia pidempään 15.30 asti. Mutta mites pienempi? Ikävöikö kotiin? Pienemmän ehdoilla kai yleensä mennään ja isompi ymmärtänee sen selityksen. Tai niin kuin joku ehdotti, että pari pidennettyä päivää! Voisiko miehesi käydä vaikka kaupassa niinä päivinä, kun lapset saisivat ulkoilla 15.30 asti. Sehän helpottaisi perheen arkea...
[/quote] misäs se isä sit paloillee puolituntia-tunin? käy tyyliin kotona kääntymässä? eiks se vasta tyhmää olisi, tai jättäs auton kotiin ja hakisi lapset kävellen siinä tulis ulkoilu samaan syssyyn!
ja muista että juurikin teidän lasten hoitoajan kanssa on soviteltu myös päikyn työntekijöiden työssäolo aikakin! jopi siis olla että joku työntekijä joutuukin olemaan sitten pidempään (neljän vuoro) joka ottaan sitten sen ylimenevän ajan pois joka aamuvuorosta tai ilta!
Mä säälin teitä isät ja äidit, jotka ette viitsi ulkoilla lastenne kanssa töiden jälkeen.
Mä menen päiväkotiin aiemmin, mutta annan lasten leikkiä siellä pk:n pihalla niin kauan kuin haluavat.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 23:24"]Mä menen päiväkotiin aiemmin, mutta annan lasten leikkiä siellä pk:n pihalla niin kauan kuin haluavat.
[/quote]
Siis mun lapset viihtyy paremmin pk:n pihalla kuin omalla. Tai puistossa.
Monet ryhmät tähtää neljäksi ulos syksyllä ja talvella joten lasten hoitopäivä pitäisi pidentää puoli viiteen saakka että tulis ulkoilua edes 30min.