Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaapa mammat lapsettomalle, kuinka paljon lapsiperheellä kuluu rahaa/kk

Vierailija
31.08.2014 |

Kertokaapa perheelliset tällaiselle lapsettomalle, että kuinka paljon lapsiperheen menot / kk ovat suunnilleen? Ja mikä on perheenne koko? Olen itse isosta perheestä (5 lasta). Muistan sen, että meillä oli aina pulaa jostain. Juhannuksena sai pullon limpparia, koska "enempään ei ollut varaa".

Omat kulut sinkkuna: asumismenot + ruoka + laskut + muut menot n. 700e/kk.

Mitkä ovat lapsiperheen todelliset menot? Onko yllättäviä menoeriä tai sellaisia asioita, joita ei voi lapsettomana edes ajatella?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap onnistut käyttämään ruokaan vain 100€? Itse syön lounaan jossain lähiseudun ravintolassa. Minulla on 9,30 euron lounasseteli, josta maksan 7€ ja työnantajan osuus 2,30. Arkilounaat maksavat siis vähintään140€. Kyllä minä syön myös aamupalan ja iltasalaatin ja viikonloppuisin teen ruokaa itselleni ja usein ystäville. Eli yhteensä käytän ruokaan vähintään 300€ ja hupiloihin minulla kuluu myös jokunen satanen, koska käyn brunssilla, leffassa ja konserteissa. Vaatteisiin kulutan vähän, koska ompelen itse talvitakista lähtien.

Asuntolainan lyhennykseen menee 800€ ja yv+sähkö+vesi+ netti+ puhelin yli 300€. Nettotuloni ovat 2.200 ja siitä jää säästöön n.200 euroa.

Vierailija
42/57 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta, ja tyypillinen perheen yhteisten menojen summa per kk on 1600 euroa. Siihen päälle tulee vanhempien omat menot, tyyliin vaateshoppailu, kaverien kanssa baarittelu tms.

Tuo on siis se summa joka meiltä yhteiseltä tililtä keskimäärin menee kuussa, sen lisäksi pitää laittaa ekstraa jos ollaan menossa vaikka jonnekin matkalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3 pientä lasta (vanhin 4). Laskin vuosi sitten että menot on luokkaa 2500 euroa kuukaudessa. Lainat 1200, ruokaan 500, vaatteisiin 150, sit sähköt ja vakuutukset ja puhelimet ja bensat niin edelleen menee se noin 2500, ehkä vähemmänkin kun nyt ollaan säästäväisiä.

Vierailija
44/57 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh, kylläpä sinkuillakin menee paljon rahaa. Mielestäni mulla on nykyään ruhtinaallisesti rahaa ruokaan. Saatan ostaa esimerkiksi kerran viikossa ison lohen, josta syön koko viikon osan aterioista. Kana on halpaa. Pasta, riisi, kaurapuuro, kasvikset jne. eivät myöskään paljoa maksa. Kyllä 100 euroa kuukaudessa riittää aivan hyvin ruokaan. Tietysti jos syön ulkona, niin silloin budjetti ylittyy, mutta olen pyrkinyt pysymään tiukassa talouskurissa. Ehtii sitä törsätä sitten, kun siihen on paremmin varaa :D.

Mielestäni syön ihan monipuolista ruokaa verrattuna esimerkiksi moneen työkaveriin, joilla on aina töissä joku eineslasagne. Sillä rahalla saa jo kunnon ravitsevan ruoka-annoksen. Tiedän kyllä, että budjetti on helppo ylittää käymällä esimerkiksi ulkona syömässä pari kertaa. Siinä sitä meneekin sitten helposti puolen kuukauden ruokarahat. Mielestäni ihmiset eivät paljon mieti, miten rahojaan käyttävät. Olen ehkä tottunut siihen, että herkut ja ravintolaruokailut on vähän sellaisia luxus-juttuja. Pari kertaa vuodessa, mutta ei sen enempää.

Ap.

Vierailija
45/57 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:07"]Asuin ennen sinkkuna Helsingissä. Eihän tuo 700€ riittäisi edes vuokraan! Voit aukaista asumiskulusi ap?
[/quote]

Oon näköjään tulossa uudeks palstahulluks, nimittäin asumismenohulluks. Kukaan ihminen ei TARVITSE yksiötä. On paljon edullisempia ja ekologisempiakin vaihtoehtoja.

Mulla menee elämiseen 500-600 euroa kuussa. Tossa laskut, asuminen ja ruoka, jos jaksan keskittyä kaupassa. Olen kasvissyöjä ja syön hyvin monipuolisesti 100-200 eurolla kuussa.

Ekologisuudesta puhuminen on tosin kohdallani hyvin tekopyhää, koska olen tehnyt tänä vuonna neljä ulkomaanmatkaa + pari risteilyä + Suomessa matkustelua (mm. festareita). Joulukuussa lähden moneksi viikoksi Väli-Amerikkaan.

En ikinä haluaisi kuluttaa tämän enempää rahaa niinkin typeriin asioihin kuin vuokraan ja ruokaan. Omistusasunto on toki asia erikseen.

Vierailija
46/57 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaha. Mulla menee kampaajalle jo 700 euroa kuussa. Saanko kysyä, että hankitko ruoat tukusta vai miten pääset noin halvalla?

Vierailija
47/57 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 euroa on päivää kohti n. 3,30€. Ei tuolla rahalla voi saada monipuolista ateriaa hedelmineen ja vihanneksineen. Eilen tein kavereille illallisen; alkuun tapaksia, pääruuaksi pulled chicken hampparit, jölkkäriksi juustoja. Ostin tavarat Hakaniemen hallista -lasku 58 euroa ja lisäksi kaksi pulloa viiniä n. 20€.

Vierailija
48/57 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsista kulut on keskiverrosti Suomessa jotain 550 e kuussa, joten siitä voit hyvin laskea. Meillä menee 2 lapseen jotain 1100-1200 e luokkaa.

Vierailija
49/57 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:57"]

Alle 900 euron ei sinkkukaan muuten tässä maassa kuukautta elä!

[/quote]

Sinkkuna opiskelijana elin 400e/kk sisältäen kaikki menot ja elin ihan ihmisarvoista elämää.

Nyt naimisissa ja 3kk lapsen äitinä talouden nettotulot 1500e, joista asuntolainaan menee 400e (asumme 90-neliöisessä rivitalossa), vastikkeeseen 90e, netti ja parit puhelinlaskut yhteensä 70e, ruokaan ja muihin pakollisiin ehkä 300e kuussa. Käteen noin 600e kuussa, kyllä tuo summa pienenee kun lapsi kasvaa.

Emme asu pk-seudulla, jotain hyötyä pienellä paikkakunnalla asumisesta.

Vierailija
50/57 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh... tämä on taas näitä ikuisuusaiheita. Eiköhän lapsiin mene juuri se summa, mitä niihin haluaa/voi laittaa. Useimmiten hyvätuloisen yksilapsisen perheen lapsi tulee todella kalliiksi. Pienituloisin monilapsisen perheen yksi lapsi tulee toimeen yllättävän vähällä.

Vierailija
51/57 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3 lapsen/nuoren ja 2 aikuisen taloudessa voisi sanoa, että lapset tuplaavat meidän kulumme.

Asumiskustannukset (isompi talo, lapsille huoneet ja säilytystilaa, sekä riittävästi oleskelutilaa) sisältäen kaiken mahdollisen osalta kulut pomppaavat helposti 1,5 kertaiseksi lasten vuoksi. Eli jos kaksi aikuista pärjää 50-60neliön yksiössä/kaksiossa, niin 5henkinen perhe asuu samalla tasolla yli 100neliön asunnossa.

Ruokaan kuluun lasten kanssa (iästä ja aktiivisuustasosta riippuen) pahimmillaan varmaan triplasti kuin mitä meillä aikuisilla.

Lapsille pitää ostaa kenkiä ja vaatetta jopa paljon useammin kuin itselle, koska kasvava. Lisäksi lapsille ostetaan yleensä pyöriä, luistimia yms. tykötarpeita. Lisäksi kännykkä on nykyään ihan normimeno. Eli jo näistä syistä juoksevat menot ovat usein paljon isommat, varmaan triplat verrattuna kahteen aikuiseen. 

Ja päälle päätteeksi perheestä riippuen ne harrastusmenot, jotka voivat olla todella isotkin kilpatasolla tai paljon matkustaessa. Toisaalta nämä voivat olla myös täysin olemattomat.

Auton tarve ja jopa sen kahden auton, kasvaa lasten myötä. Mutta sekään ei ole pakollinen, jos julkisilla pääsee. Niistä sitten se lasten maksu, eli meidän lapsista vähän vähemmän kuin kahden aikuisen.

Vierailija
52/57 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 17:10"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:57"]

Alle 900 euron ei sinkkukaan muuten tässä maassa kuukautta elä!

[/quote]

Sinkkuna opiskelijana elin 400e/kk sisältäen kaikki menot ja elin ihan ihmisarvoista elämää.

Nyt naimisissa ja 3kk lapsen äitinä talouden nettotulot 1500e, joista asuntolainaan menee 400e (asumme 90-neliöisessä rivitalossa), vastikkeeseen 90e, netti ja parit puhelinlaskut yhteensä 70e, ruokaan ja muihin pakollisiin ehkä 300e kuussa. Käteen noin 600e kuussa, kyllä tuo summa pienenee kun lapsi kasvaa.

Emme asu pk-seudulla, jotain hyötyä pienellä paikkakunnalla asumisesta.

[/quote]Missään ei voi rivitalossa olla vastike 1 euro neliölle. Ainut selitys on, että te maksatte sähkölämmityksen itse. Sähköstä ja vedestä et kirjoittanut mitään.

Vierailija
53/57 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoislapsen elättäminen maksaa keskimäärin 600 euroa kuussa 18 vuoden ajan. Tähän ei ole laskettu mukaan tuhansien eurojen tulonmenetyksiä mahdollisista hoitovapaista.

Vierailija
54/57 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 17:51"]

Esikoislapsen elättäminen maksaa keskimäärin 600 euroa kuussa 18 vuoden ajan. Tähän ei ole laskettu mukaan tuhansien eurojen tulonmenetyksiä mahdollisista hoitovapaista.

[/quote]

Mahtaako riittääkään?

Vierailija
55/57 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pelkästään hoitomaksu meillä on 212€/kk, 15pv ja täysi maksu. Meitä on siis 2+1, lapsi on kohta 5v. Ruokaan menee arviolta 200€ enemmän kuussa kun on lapsi, lapsettomana parina ei tullut ehkä syötyä yhtä terveellisesti ja monipuolisesti, joka päivä tehdään nyt lämmin ruoka. Vaatteet vuositasolla lapselle on arviolta 400-500€. Lapsivakuutus maksaa, en jaksa nyt etsiä summia mutta useita kymppejä kuussa. Vesilasku on suurempi, tottakai. Jos ihan mutuarvion heitän lapsen kuluista siis kuussa, se on noin 500€. Vielä ei ole harrastusmaksuja, satunnaiset uimahalliliput tietty kustantaa. Niin ja ne polkupyörät, sukset, luistimet.. Meillä ei ole juuri lääkäriä tarvittu, mutta kyllähän lapsen sairastaminen maksaa, on jouduttu ottamaan palkatonta töistä, lääkkeet maksaa ja ne on niitä ns. yllättäviä kuluja. Suoraan jos vertaan aikaan ennen lasta, meni meillä silloin enemmän rahaa baareihin, ravintoloihin, festareihin ym joten aikalailla +-0 on menopuoli. Asutaan samassa asunnossa kuin ennen lapsen syntymää joten asumiskuluja en laske lapsen menoihin. 

Vierailija
56/57 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on yksi leikki-ikäinen. Nettotulomme on 3600€/kk + opintoraha tukikuukausilta (ja lapsilisä säästöön). Meillä jää tästä kuukausittain säästöön n. 500€. Asuminen maksaa 1450€ josta n. tonni menee pankille ja loput sitten vastikkeeseen. Auto meillä on lähinnä lapsen takia, koska muuten mies olisi enemmän poissa kotoa pitkän työmatka-ajan takia, ja lapsi enemmän hoidossa. Päivähoito maksaa sen 200€/kk. Mies tekee nyt muutaman kuukauden lyhennystä päivähoidon alkaessa ja tämä kustantaa nettona meille n. 800€/kk. Sitten kun palaa täyteen työaikaan niin päivähoitomaksu on sen 280€/kk. Vaatteisiin menee mitä menee, niitä ostelen alesta ja käytettynä. Ravintolassa menee aina sen yhden suun verran enemmän, yleensä puolikas hinta normaalista aikuisten annoksesta näin pienellä. Ensi talven matka maksaa 2000e sijaan nyt 2900€ kun meitä lähtee kolme. 

Monissa asioissa kyllä säästetäänkin, ei osteta lapselle "vain parasta" ja sitä rataa. Leluja saa synttäreillä ja jouluna.

Vierailija
57/57 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:03"]

No meillä on yksi leikki-ikäinen. Nettotulomme on 3600€/kk + opintoraha tukikuukausilta (ja lapsilisä säästöön). Meillä jää tästä kuukausittain säästöön n. 500€. Asuminen maksaa 1450€ josta n. tonni menee pankille ja loput sitten vastikkeeseen. Auto meillä on lähinnä lapsen takia, koska muuten mies olisi enemmän poissa kotoa pitkän työmatka-ajan takia, ja lapsi enemmän hoidossa. Päivähoito maksaa sen 200€/kk. Mies tekee nyt muutaman kuukauden lyhennystä päivähoidon alkaessa ja tämä kustantaa nettona meille n. 800€/kk. Sitten kun palaa täyteen työaikaan niin päivähoitomaksu on sen 280€/kk. Vaatteisiin menee mitä menee, niitä ostelen alesta ja käytettynä. Ravintolassa menee aina sen yhden suun verran enemmän, yleensä puolikas hinta normaalista aikuisten annoksesta näin pienellä. Ensi talven matka maksaa 2000e sijaan nyt 2900€ kun meitä lähtee kolme. 

Monissa asioissa kyllä säästetäänkin, ei osteta lapselle "vain parasta" ja sitä rataa. Leluja saa synttäreillä ja jouluna.

[/quote]

Mutta meidän asunto on sellainen että tässä asuisi helposti kahdestaankin. 68m2 kolmio ja pois ei muuteta.