Kertokaapa mammat lapsettomalle, kuinka paljon lapsiperheellä kuluu rahaa/kk
Kertokaapa perheelliset tällaiselle lapsettomalle, että kuinka paljon lapsiperheen menot / kk ovat suunnilleen? Ja mikä on perheenne koko? Olen itse isosta perheestä (5 lasta). Muistan sen, että meillä oli aina pulaa jostain. Juhannuksena sai pullon limpparia, koska "enempään ei ollut varaa".
Omat kulut sinkkuna: asumismenot + ruoka + laskut + muut menot n. 700e/kk.
Mitkä ovat lapsiperheen todelliset menot? Onko yllättäviä menoeriä tai sellaisia asioita, joita ei voi lapsettomana edes ajatella?
Kommentit (57)
Meillä maksaa lasten harrastukset jo pelkästään 700. Muuten kyllä pärjätään neljästään n. 2200 eurolla kuukaudessa. Ollaan ns. pihejä :D.
Asuin ennen sinkkuna Helsingissä. Eihän tuo 700€ riittäisi edes vuokraan! Voit aukaista asumiskulusi ap?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:26"]
Kertokaapa perheelliset tällaiselle lapsettomalle, että kuinka paljon lapsiperheen menot / kk ovat suunnilleen? Ja mikä on perheenne koko? Olen itse isosta perheestä (5 lasta). Muistan sen, että meillä oli aina pulaa jostain. Juhannuksena sai pullon limpparia, koska "enempään ei ollut varaa".
Omat kulut sinkkuna: asumismenot + ruoka + laskut + muut menot n. 700e/kk.
Mikä osuus tuossa on vuokraa? Ymmärsinkö oikein että maksat vuokran, ruoan, laskut ja muut menot kaikki tuolla 700 eurolla kuukaudessa??
Mitkä ovat lapsiperheen todelliset menot? Onko yllättäviä menoeriä tai sellaisia asioita, joita ei voi lapsettomana edes ajatella?
[/quote]
Kaksi alle kouluikäustä lasta ja kaksi aikuista. Asunto lähellä hki:n keskustaa, yksi auto.
Nettotulot yhteensä 6000€/kk, säästöön jää vähintään 2000€/kk. (Laina ja yhtiövastike 1500€/kk.)
27 jatkaa vielä: yksi iso menoerä on päiväkoti: 500€/kk.
AP, mitä kaikkea tuo 700 euron menoerä tarkalleen pitää sisällään? Sinulla on sitten todella, todella alhainen vuokra jos kaiken kaikkiaan kuukaudessa menee laskuihin, ruokaan ja muihin menoihin _yhteensä_ vain 700 euroa. Millaisia sähkölaskuja sinulla on? Vakuutukset? Netti? Puhelinlasku?
Hei 9! Ysin _pakolliset_ menot on kyllä huomattavasti enemmän kuin pelkkä lainasumma eli niin mökistä kuin talostakin menee kiinteistövero, vakuutuksetkin niissä pitäisi olla, entä lämmityskulut, vesimaksu, jätelasku, jne.
Meillä asuntolaina on "vain" 950€/kk, mutta em.ylläpitokuluja n.600€/kk.
No meillä on kolme lasta ja yhteenlasketut bruttotulot lapsilisineen reilut 13.000/kk. Kaikki menee... Tosin asutaan okt:ssa Espoossa, meillä on kaksi uutta autoa pihassa (omia, ei firmaliisareita), kaikki lapset harrastaa 3 lajia (siihen menee sellaiset 10.000 vuodessa varusteineen) ja tykätään hyvästä ruuasta ja matkustella. Eli omiahan nämä valinnat on, jos asuttaisiin kerrostalokämpässä Vantaalla junaradan vieressä ja lapset harrastaisi pleikan peluuta, niin tuskin olisi kulurakenne samanlainen.
Meillä nettotulot n. 5000e/kk, sis. lapsilisät. Lapsia asuu kotona 7 (5 lapsesta lapsilisät). Kaikki menee mitä tulee, joskus jää säästöön 100-200e. Pelkkiin puhelinlaskuihin ja matkakortteihin menee jo 250e/kk.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:13"]
AP, mitä kaikkea tuo 700 euron menoerä tarkalleen pitää sisällään? Sinulla on sitten todella, todella alhainen vuokra jos kaiken kaikkiaan kuukaudessa menee laskuihin, ruokaan ja muihin menoihin _yhteensä_ vain 700 euroa. Millaisia sähkölaskuja sinulla on? Vakuutukset? Netti? Puhelinlasku?
[/quote]
Vuokra 500, ruoka noin 100, laskut (sähkö, netti, puhelinlasku) ja humputtelut n. 100 e.
Ap.
Lasten kulut perheessämme ovat aika lailla 600 euroa/kk/lapsi. Meillä on kaksi urheilevaa koululaista. Harrastusmenot ovat noin 250 euroa/kk, harrastusvälineet jyvitettynä vuodelle ovat noin 100 euroa/kk, vaatteet ja kouluvarusteet noin 50 euroa/kk, kaverisynttärilahjat, bussikulut, viikkorahat, kännnykkälasku noin 50 euroa/kk, muut urheilu- ja vapaa-ajan välineet esim. polkupyörä, sukset, laskettelukamat, leirit yms. noin 50 euroa/kk. Sitten vielä ruoka eli yhteensä 600 euroa/kk/lapsi.
Tämän lisäksi tietysti asumiskulut, mutta sehän on meidän vanhempien valinta. Jos asuisimme kerrostaloneliössä, olisimme jo maksaneet lainan ja yhtiövastike olisi noin 400 euroa. Tähän päälle sähkö ja vakuutus ja alle 500 eurolla mentäisiin. Muutimme kuitenkin omakotitaloon ja tässä asumiskulumme ovat noin 2000 euroa (lainanlyhennys 1500 euroa, vakutus, sähkö, kiinteistövero, jätehuolto). Tarvitsemme myös kaksi autoa mutta tarvitsisimme ne myös siinä tapauksessa, että meillä ei olisi lapsia. Nämä maksavat noin 700 euroa kuussa yhteensä vakuutuksineen, veroineen ja bensoineen.
Me vanhemmat käytämme noin 400 euroa/kk/vanhempi. Siinä on vaatteet, ruoka, harrastukset, lehdet, puhelimet, nettiiyhteys ja muut hankinnat.
Yhteensä siis meidän nelihenkisessä perheessämme rahaa kuluu himpun alle 5000 euroa.
[/quote]samaa ihmettelen. Asutko kävelymatkan päässä työpaikaltasi, vai onko sulla joku firman auto, jonka kaikki kulut maksetaan? Mulla menee (vaikka jätetään lapsen päivähoitomaksu pois) niin vähintään 1000e elämiseen ja en maksa asumisesta mitään, koska kotimme on mieheni talo, joten hän maksaa siihen liittyvät menot.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:25"]
[/quote]
Vuokra 500, ruoka noin 100, laskut (sähkö, netti, puhelinlasku) ja humputtelut n. 100 e.
Ap.
[/quote]
Siis 25 euroa per viikko ruokaan? Millaisia ruokia teet? Saatko jossain koulussa tai työpaikalla lounaan? Vinkkejä otetaan vastaan, en millään pääsisi tuohon tai siis en pääse tuohon 100 euroon kuukaudessa mitä tulee ruokamenoihin.
Mun äiti yksinhuoltaja, joka elättää siskoni 17v. ja veljeni 15v. ja 12v. Asuvat vuokralla, äitini palkka bruttona noin 1300€. Vuokra noin 500€, sosiaalitoimesta ei mitään apua tule. Syövät ruokaa, jota saadaan srk-apuna vähävaraisille. Minä olen tukenut sisaruksiani kuukausirahalla, kun olen pystynyt. Mutta aika köyhää meillä on aina ollut. Aiemmin kun itse asuin kotona, molemmat vanhempani olivat työttömiä. Uusia vaatteita en juuri saanut. Tai mitään muutakaan. Itse opiskelin sitten hyvätuloiseen ammattiin.
En ole laskenut mitä menee lapseen, on saanut pelit ja vehkeet, lukion kirjat uudet jne. Yh.
Asuinpaikka, asumismuoto, autojen tarve jne. vaikuttavat aika paljon...
Meillä on nelihenkinen perhe, lainanlyhennys 750e /kk, sähkö 60-160e /kk vuodenajasta riippuen, vakuutukset vuodessa taloon ja kahteen autoon vuodessa n. 1000 e, jätelasku, vesilasku, kiinteistövero reilut 200e / vuosi. Ruokaan, puhdistusaineisiin, vessapapereihin yms. n. 600 e /kk. Kahteen autoon polttoaineet (diesel ja bensa), noin 250 euroa yhteensä kuukaudessa. Dieselin verot vielä erikseen.
Lasten harrastukset maksavat n. 600 e/vuosi. Omat harrastukset muutamia satasia. Luistimet, sukset ja vaatetus uusittava lapsille lähes joka vuosi (tosin vanhemmalta jää aina jotain nuoremmalle, mutta ovat eri sukupuolta, joten rajoittaa jossain määrin).
Päivähoitomaksut ovat reilut 500 e / kk. Vielä tietysti puhelinlaskut ja laajakaista.
Siinä nyt äkkiä kaikki mieleen tulevat menot.
2 aikuista + 1 vaippaikäinen, kaikenkaikkiaan kuukaudessa menee 2000e, josta vuokra 700e. Loput menee ruokaan, vaatteisiin, laskuihin (puhelin ja sähkö, ei ole muita laskuja), syödään useasti ulkona...
Kaksi kouluikäistä lasta. Kyllä kaikkineen menee 4000€ kuukaudessa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 14:57"]
Alle 900 euron ei sinkkukaan muuten tässä maassa kuukautta elä!
[/quote] Riipppuu varmaan missä päin tätä maata asuu. Ei ehkä Helsingissä, mutta muualla tuolla summalla elää yksi ihminen jo hyvin.