Riittääkö nelivuotiaalle kotihoito vai pitääkö viedä päiväkotiin?
Hän käy kerhossa ma, ke ja pe kolme tuntia kerrallaan. Siellä askarrellaan, ulkoillaan, leikitään ja lauletaan.
Mietin, onko siinä tarpeeksi virikettä? En jaksa joka päivä askarrella tai maalata vesiväreillä. Käydään toki ulkona ja puistossa, kaupassa ja kyläilemässä. Luetaan kirjoja ja lapsi katsoo myös lastenohjelmia. Mitä mieltä? Lapsella ei ole sisaruksia eikä juurikaan oman ikäisiä kavereita, lukuunottamatta kerhokavereita ja serkkuja tai satunnaisia puistokavereita.
Kommentit (10)
Miten tällaista pitää täällä kysellä? Kai tämä on tätä nykyaikaa kun vanhemmille pitäisi jonkun ulkopuolisen opastaa ihan kaikki. Itse varmaan tunnet lapsesi parhaiten ja osaat arvioida tarvitseeko hän enemmän menoa ja kontakteja.
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että jos kerran itsekin olet kotona niin suotta viet lasta päiväkotiin viemään paikan joltain töissäkäyvän lapselta.
Mikset itse ole töissä/opiskelemassa?
Hyvin riittää. Mjtta jossua huolettaa niin menkää johonkin harrastukseen lisäksi niin lapsiisaa lisää oppia ryhmässä toimimisesta. Vaikka siis liikkaariin, muskariin tms missä lapsi on ilman aikuista hetken.
No tietenkin riittää! Jos vanhempi on kotona, harva lapsi on muutenkaan tarhassa viittä päivää viikossa vaan juurikin tuon kolme.
Oletko työtön vai eläkkeellä vai miksi olet kotona vaikka lapsi on jo 4-v eikä ole sisaruksia?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 09:22"]
Hän käy kerhossa ma, ke ja pe kolme tuntia kerrallaan. Siellä askarrellaan, ulkoillaan, leikitään ja lauletaan. Mietin, onko siinä tarpeeksi virikettä? En jaksa joka päivä askarrella tai maalata vesiväreillä. Käydään toki ulkona ja puistossa, kaupassa ja kyläilemässä. Luetaan kirjoja ja lapsi katsoo myös lastenohjelmia. Mitä mieltä? Lapsella ei ole sisaruksia eikä juurikaan oman ikäisiä kavereita, lukuunottamatta kerhokavereita ja serkkuja tai satunnaisia puistokavereita.
[/quote] ei ollut5 kerhoissa, laitoin 4 v päiväkotiin koska ainoa lapsi ja koulu mennyt loistavasti vaikka käytös olikin huonoin numero eli 8 välillä urheilun ohella. Täysipäinen on tullut ja ei ole tarvinnut lasta hävetä.
Varmasti riittää.
Meillä tyttö oli 4,5v kun pikkuveli syntyi ja koska hän oli jo ollut 2 vuotta päiväkodissa niin hän jatkoi Puolihoidossa eli oli joka toinen päivä päiväkodissa.
Minä olisin kyllä voinut ottaa hänet kokonaan kotiin mutta tyttö halusi ehdottomasti olla päiväkodissa kun siellä oli niin kivaa ja hyviä kavereita.
Minkä ikäisiä muut lapset ovat kerhossa? Jos samanikäisiä, kerhokin voi riittää. Tosin, jos lapselle on mitään sosiaalista preppaamista, ei kerho-ohjaajien pätevyys riitä auttamaan tai kartoittamaan lapsen tarpeita.
Helsingissä (ainakin pohjoinen) on leikkitoiminnan kerhoja, kaupungin järjestämiä. Niitä vetää lastentarhanopettaja ja itse suosisin tällaista vaihtoehtoa, mikäli mahdollista. Kerhoa on 4x viikossa, tosin lapsen ei tarvitse joka päivä osallistua. Kerho on kaiketi ilmainen.
Harrastukset ovat tuon ikäiselle myös hyvä vaihtoehto, jos muutenkin on päivät kotona.
Mitä itse teet/harrastat päivisin? Miettisin perheen kannalta kokoinaisuutta. Ei äidin ole kannattavaa "hoitaa" kotona tuon ikäistä, vaan jotain opiskelua tai osa-aikatyötä voisi kehitellä itsellesikin. Vastaan siis omalla otsikollasi:
Kerhossa on tarpeeksi. Anna lapsesi nauttia kiireettömästä ajasta ennen esikoulua ja koulua :) asuuko lähistöllä lapsia joiden kanssa voisi olla myös iltaisin ja viikonloppuisin?