Mätkyt tuli. Saamari soikoon.
Jotenkin niin käsittämätöntä. Tulot on pienentyneet ja veroprossa noussut. Olen kohta ollut 2v työtön.
Muut asiat ei ole muuttuneet. Kyllä nyrppii, että vähästäkin viedään entistä enemmän. Töissä ollessa palkka oli bruttona sen 1200€ per kk ja veroja maksoin 15% ja aina tuli vähän takaisin. Nyt on työttömyyspäiväraha sen rapiat 653€ per kk ja veroja menee sen 20%.
Jotenkin tuntuu vaan niin väärältä.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:56"]
Ai onko lopullinen päätös tullut??
IIIK, en uskalla mennä postilaatikolle!
[/quote]
Ei - ainakaan kaikille.
Verotus valmistuu vasta 31.10.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:42"]
Kelan etuuksista ei todellakaan mene mitenkään vakiona 20% veroa, vaan voit lasketuttaa itsellesi oikean prosentin. Jos tämä on liian ylivoimainen tehtävä asiakkaan hoidettavaksi, niin sitten ottavat sen 20%. Itse olen ollut kahdesti äitiys-, vanhempainvapaalla sekä kotihoidontuella ja koko tuon viiden vuoden ajan veroprosentti oli 0-3,5.
[/quote]
minä lasketutin ihan toimistossa paikan päällä uuden veroprosentin, koska olin jäämässä äitiys-, vanhempain- ja hoitovapaalle. veroprosentiksi tuli 22,5, asuntolainan korot mukaan luettuna.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 21:05"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:56"]
Ai onko lopullinen päätös tullut??
IIIK, en uskalla mennä postilaatikolle!
[/quote]
Ei - ainakaan kaikille.
Verotus valmistuu vasta 31.10.
[/quote]
Verotuspäätösten postitus alkaa elokuun puolivälissä ja niitä postitetaan aina lokakuun lopulle asti.
> ekat ovat siis päätökset jo saaneet,osa saa odottaa vielä jopa 2kk
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:29"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:26"]
Mä saan työmarkkinatukea 815€/kk ja maksan siitä 1% veroa. Sun pitää kehittää lisää vähennyksiä, jos sun veroprosentti on noin korkea! Eikö sulla ole asuntolainan korkoja tai PS-tilimaksuja, joista saat vähennyksiä?
[/quote]
Ei niitä vähennyksiä voi vaan keksiä.
t. ap
[/quote]
Ei tietenkään keksiä, siksi sanoinkin "kehittää". Jos alat säästämään PS-tilille, saat siitä verovähennyksiä. Toki sulla jää sitten vähemmän rahaa käyttöön tällä hetkellä, mutta eikö eläkesäästäminen olisi fiksua muutenkin, kun olet työtön ja eläkettä ei kerry? Mä pyrin laittamaan PS-tilille sen 5000€ vuodessa ja sen takia mulla on 1500€ pienemmät verot kuin ilman PS-säästöjä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 20:32"]Mätkyt liittyy arvioverotukseen. OIkeastiko työtöntä arvioverotetaan sillä oletuksella, että tekee pimeää työtä?
[/quote]Nykykielessä mätkyillä tarkoitetaan maksuun tulevia jäännösveroja, eli joko saa veronpalautuksia tai mätkyt.
Tuskin se mätky on veroviraston virallinen termi myöskään arvioverotuksessa?