Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää ihmisten naimisiinmenokeskeisyys

Vierailija
29.08.2014 |

Jos itse haluaa mennä naimisiin ja pitää sitä just ihanana juttuna, niin miksi pitää kuvitella että kaikki muutkin haluavat mennä, saati että kaikkien PITÄISI mennä naimisiin?

Ja kun tuolle ei tunnu tulevan stoppia edes silloin kun on jo yksi avioero takana. Jos löytyy uusi kumppani, alkaa painostus siitä että koska naimisiin ootte menossa.

Tähän on mulla omakohtaista kokemusta, olen itse eronnut enkä aio mennä enää naimisiin. Olen naimisissa jo ollut eikä se niin kummallista ollut, miksi pitäisi samaa rumbaa tanssia uudelleen ja uudelleen kun ei kummallakaan meistä ole siihen hinkua? Emme ole tekemässä lisää lapsia, aiomme omamme kasvattaa aikuisiksi ja sitten nauttia mahdollisesti tulevista lapsenlapsista. Meillä on hyvä näin, asumme yhdessä lasteni kanssa, miehen lapset käyvät meillä aina kun voivat ja elämä soljuu eteenpäin hienosti.

- ja sitten tulee nää avioliittointoilijat.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:33"]

toiset ihmiset haluavat juhlia ja järjestää sukulaisille/kavereille upeat juhlat.

te häiden vastustajat, ettekö muutenkaan järjestä juhlia koskaan? vai riittääkö 50 v pirskeet?

[/quote]

Itse olen mieheni kanssa kyllä naimisissa, mutta mentiin ihan muista syistä kuin siksi että haluttiin järjestää upeat juhlat sukulaisille ja kavereille. Siksi varmaan osittain erotilastotkin on niin korkeat, jos tuo on oikeasti ainoa syy naimisiin menoon - hienot juhlat.

Vierailija
22/34 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:36"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:21"]

Mua tympii valtion painostus avioon. Esim avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen isän isyyden tunnustus. Yhtälailla se naimisissa oleva voi naida muita. Ärsyttää tällä hetkellä koska isyyden tunnustamisesta koitui meille turhan paljon aikaa, vaivaa ja ajokilsoja. Olisi pitänyt käydä maistraatissa ennen lapsen syntymää ja mennä vaan naimisiin niin ois ollu helpompaa.

[/quote]  Ja se, että erotapauksissa tai kuolemantapauksissa pitää erikseen alkaa testamentit yms. tekemään ja todistamaan omaisuuttaan. Ihan samalla tavalla sitä avoliitossa maksetaan kaikki yhdessä ja ostetaan, kuten avioliitossakin. Ei siihen pitäisi mitään häitä tanssia siksi, että ostetaan ruoat yhdessä ja maksetaan autoa yhdessä.

[/quote]

Minusta taas avoliittoo ja avioliitto pitäisi erottaa entistä voimakkaammin. Ihan aunarista tämä nykyinen "avoliitto on melkein kuin avioliitto"-meno. Ei moraaliselta kannalta vaan sen takia, että minusta ihmisellä pitäisi olla molemmat vaihtoehdot. Seurustelu ja yhteiselo ilman taloudellisia velvoitteita ja vastuita toista kohtaan. Eli avoliitto. Ja sitten taas ne jotka haluavat ottaa taloudellisen vastuun toisitaan ja olla tietyllä tavalla "juridisesti" velvollisia toisilleen. Heille on sitten avioliitto. 

Eli olen tässä asiassa 20 kanssa samaa mieltä. Selkeä ero avoliitolle ja avioliitolle. Sitten perheen/pariskunnan omien tarpeiden ja halujen mukaan päätetään se, kumpi on kummalle sopiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:42"]

Avioliitto on kätevä juridinen sopimus. Koko sopimukseltahan katoaa pohja, jos avoliitolla saa samat edut - ja toisaalta jos avoliittoon pikkuhiljaa tuodaan kaikki samat ehdot ja edut kuin avioliitossa tällä hetkellä on, se hankaloittaa nidien avoparien elämää jotka haluaisivat "kevyemmän" juridisen tilanteen esimerkiksi eron tai isyyksien suhteen. Puhumattakaan samaa sukupuolta olevista kämppiksistä, jotka varmaan laskettaisiin suoraan avopariksi, vaikka eivät sitä ole. Avioliitto puolustaa paikkaansa juridisesti siis edelleen. Arvokeskustelua ei mielestäni tulisi sotkea siihen, millaisia ehtoja ja etuja avioliitossa on kahden hengen sopimuksena.

[/quote] 

Tästä samaa mieltä. Lisäksi olisi ihan hirmuisen vaikea erottaa avoliitossa asuvat keskenään, kun kimppa-asuminenkin yleistyy ja yhteisiä suullisia sopimuksia voi tehdä kuka vaan ja missä tilanteessa vaan. 

Miten avoliitto määriteltäisiin? Mä oon ainakin asunut yhden miehen ja yhden naisen kanssa yhdessä aikoinaan, eikä aikomuksena ollut todellakaan jakaa loppuelämää näiden kanssa. Joku yhteinen lapsi, ok? Ei kaikki halua siltikään sitoutua lapsen toiseen vanhempaan. 

Mun mielestä avioliittoon meneminen vaatii enemmän uskallusta - ja todellakin halua sitoutua (myös paperilla ja toisten "nähden"). Mutta jokainen tosiaan tehköön, kuten haluaa. Itse en olisi hyväksynyt miestä, joka ei haluaisi avioon, tuntuu, että se haluaisi pitää takaportin auki vielä. 

Mutta siis, kukin tyylillään ja pidän oman mielipiteeni tuttujen kesken omanani. Kaikki asiat voi järjestää muullakin tavoin, vaikka helpoiten se onnistuisi piipahtamalla maistraatissa. Mutta kun "vastustan avioliittoa instituutiona" - puheet on niin helppoja ja siinä voi uskotella itselleen olevansa jotenkin erilainen ja enemmän päättämässä elämästään. Ja mitä siinä oikein vastustetaan? 

Vierailija
24/34 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan, on ihan hullua, että muutaman surullisen tapauksen vuoksi tehdään raskaita lainsäädännön paikkuuksia sen takia, etteivät ihmiset tajua olla tekemättä tyhmiä päätöksiä elämässään. Jos haluaa kevyemmän mallin yhdessä elämiselle, avoliitto on hyvä.  Jos haluaa avioliiton edut, menkää naimisiin.

Vierailija
25/34 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:11"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:10"]

Jaa, no minua ei ole ärsyttänyt. Olen ilmoittanut kyselijöille, että me emme tee avioliitolla mitään ja häitä on turha odottaa, koskaan. 11 vuotta eletty avoliitossa onnellisina. Kyselyt lakanneet aikoja sitten. :)

[/quote]

Ja en ole siis koskaan ollut naimisissa. Ei kiinnosta häätouhut eikä muukaan juridinen sitoutuminen.

[/quote]

Sama.

Kysely alkoi noin vuoden seurustelun jälkeen ja lakkasi 5 vuoden jälkeen. Alkaakseen uudelleen raskauden aikaan, mutta loppui taas lapsen ollessa jotain puoli vuotias. Asunnon ostaminen tuossa välissä taas ei saanuta aikaan avioitumiskyselyitä.

Jos nyt joku mielenhäiriö tulisi ja kävisimme maistraatissa allekirjoittamassa paperit, niin tuskin nämä kyselijät jatkossakaan edes tietäisivät avioitumisestamme :)

Vierailija
26/34 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin naimisiin ihan juridisista syistä, kun alko oleen yhteistä omaisuutta jne. Ei viitsitty ottaa selvää miten testamentti tehdään, joten kävästiin maistraatissa. Se oli se helpompi vaihtoehto. Eihän sitä tiedä, vaikka toinen sairastuisi tai joutuisi onnettomuuteen. Ainakin miehen vanhemmat on sellasia, että olisivat heti ottamassa oman osansa perinnöstä, vaikka siinä menisi koti lapsenlapsilta.

Vierailija
27/34 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:33"]

toiset ihmiset haluavat juhlia ja järjestää sukulaisille/kavereille upeat juhlat.

te häiden vastustajat, ettekö muutenkaan järjestä juhlia koskaan? vai riittääkö 50 v pirskeet?

[/quote]

Kyllä minäkin tykkään juhlia järjestää ja olla niissä mukana, mutta jotenkin kun on sukulaisten ja tuttavien häissä käynyt niin ne pitää vetää ihan överiksi. Vierestä olen seurannut kuinka otetaan pankista paljon lainaa häiden järjestämistä varten ja stressataan vähintään sen vuoden päivät ja nakitetaan kaikki kaverit hommiin ja kenelläkään ei ole kivaa. Eräissä häissäkin sitten morsian stressasi koko päivän että meneekö kaikki suunnitelmien mukaan, jäikö sillekään sitten kiva maku suuhun omista häistä.. Toki jos miehen kanssa naimisiin päädytään, haluan järjestää juhlat, mutta en halua pankkilainaa tai järjetöntä stressiä sen takia. 

-4

Vierailija
28/34 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa, miten joitain ihmisiä kaikki stressaa. Ei saa kysyä häistä, ei lapsista, ei työstä, ei talosta, ei mistään. Kaikki ahdistaa

Sitten itketään, kun ollaan ilman turvaverkkoa ja ei ole läheisiä ihmisiä, ei ystäviä.

Kuka jaksaa ihmistä, ketä kaikki ärsyttää

Vierailija
29/34 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä miestäsi peri, vaikka naimisissa olisitkin. Olisiko kannattanut ottaa selvää? Entä miten avoliitossa on aina takaportti auki? Sitoutua ei voi avoliitossa? Ihme käsityksiä jollain.

Vierailija
30/34 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:30"]

eihän sillä ole mitään merkitystä, ei. millään ei ole enää nykyään mitään merkitystä.

ihmisillä on todella epärealistiset odotukset elämän suhteen. suurin osa siitä on tasaista harmaata arkea, ei mitään tykitystä 24/7. tämän kun hyväksyy, alkaa ilo irrota.

[/quote]

Ehkä lapsiperheissä. 

Vierailija
31/34 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:19"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 16:03"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:33"]

Et sinä miestäsi peri, vaikka naimisissa olisitkin. Olisiko kannattanut ottaa selvää? Entä miten avoliitossa on aina takaportti auki? Sitoutua ei voi avoliitossa? Ihme käsityksiä jollain.

[/quote]

Aviopuoliso ja -leski saa monia sellaisia etuja, joita avopuoliso / -leski ei saa. Avoleskeltä voi ihan oikeasti mennä asunto alta, esimerkiksi. Avioliiton ja avoliiton erot löytyvät helposti netistäkin.

[/quote]

No jos pitää muuttaa puolison asuntoon josta itse ei omista siivuakaan.....kuka niin pöljästi sitten tekee.

Ja tuolla ylempänä, appivanhempasi ei peri mitään jos on niitä lapsenlapsia, lapset perivät.

[/quote]

Käsittääkseni lapsilta ja heidän huoltajaltaan ei saa asuntoa alta viedä kuolemantapauksissa vaikka kyseessä olisi avopari.

Vierailija
32/34 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:17"]

Kamalaa, miten joitain ihmisiä kaikki stressaa. Ei saa kysyä häistä, ei lapsista, ei työstä, ei talosta, ei mistään. Kaikki ahdistaa

Sitten itketään, kun ollaan ilman turvaverkkoa ja ei ole läheisiä ihmisiä, ei ystäviä.

Kuka jaksaa ihmistä, ketä kaikki ärsyttää

[/quote]

Jahas, mä kirjoitin kyllä siitä miten se ärsyttää kun jankutetaan naimisiinmenosta ja mainitsin yhdessä vastauksessani että lastenteon kohdalla utelu loppui kun kerroin hankkineeni sterin. On eri asia kysyä kerran kuin kerrasta toiseen, vuodesta toiseen samaa johon on jo vastattu. Se, että vetäisit nuo kaikki muut tähän on ihan vain sun omaa päätelmääsi. Ainakin minulla/meillä on turvaverkko sekä ystävyyssuhteet ihan kunnossa ja muutenkin elämä ihan mallillaan.
Mutta en ala teeskentelemään ettei tuo nypi kun samat ihmiset kerrasta toiseen kysyy samaa asiaa.

Joku oli näppäränä päätellyt aiemmissa kommenteissa ettei kysely naimisiinmenosta haitannut silloin kun olin itse vielä naimisissa. No harvemmin sitä jo naimisissa olevilta pareilta sellaista udellaan. Ja jos tarkoitti että olisin itse udellut muitten parien naimisiinmenoista, niin sitä en kyllä tehnyt koska koska se nyt vaan ei kuulu mulle koska joku pari menee naimisiin tai yrittää lapsia. Mä ajattelen sen noin, eikä se tarkoita sitä ettenkö välittäisi lähimmäisistäni tai olisi kiinnostunut heidän elämästään tai etten juhlistaisi heidän tärkeitä päiviään aidosti niistä heidän kanssaan iloiten. 

Jonkun mielestä avoliitossa ei olla niin sitoutuneita kumppaniin kuin avioliitossa. Eiköhän se ole ihan pariskunnasta itsestään kiinni, eikä siitä onko sanassa mukana i vai ei. On täälläkin nähty niitä vaimojen valituksia kun ollaan naimisissa ja vaimo vastaa yksin yhteisen lapsen kuluista jne. Ja minusta sitoutuminen kumppaniin tapahtuu kyllä muun kautta kuin lompakon, ehkä osittain jo vahingosta viisastuneena, ehkä iän tuomaa kokemusta mukana.
Vaikka onhan se niinkin että talolaina sitoo avioparejakin tehokkaammin yhteen kuin rakkaus. Miten monta kertaa täälläkin on nähty viestejä joissa mietitään että elämä olisi parempaa jos asuisi miehestä erillään, mutta kun on laina, lapset ja tietty elintaso josta pelottaa luopua. 

Enkä minä ole avioliittoa vastaan, ne menkööt jotka haluaa. Ja varmaan menisivätkin vaikka mitenkä paljon olisin lattialla vatsallani kiukuttelemassa että MÄ en halua mennä naimisiin enää. ;)

ap.

Vierailija
33/34 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Aviopuoliso ja -leski saa monia sellaisia etuja, joita avopuoliso / -leski ei saa. Avoleskeltä voi ihan oikeasti mennä asunto alta, esimerkiksi. Avioliiton ja avoliiton erot löytyvät helposti netistäkin.

Vierailija
34/34 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 16:03"]

[/quote]

[/quote]

No jos pitää muuttaa puolison asuntoon josta itse ei omista siivuakaan.....kuka niin pöljästi sitten tekee.

Ja tuolla ylempänä, appivanhempasi ei peri mitään jos on niitä lapsenlapsia, lapset perivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä