Mitä pakkaatte evakkorinkkoihinne ?
Me lähdetään autolla ja mennään niin kauan kuin polttoainetta saadaan.
Meillä on paitojen alla vyölaukuissa rahat, passit, lääkettä. Puhelinta kuljetetaan mukana mutta todennnäköisesti puhelinliikenne sulkeutuu.
Rinkassa on paristoradio, pattereita. Sissimuonaa, trangia. Vedenpuhdistustabletteja. Ultrakevyet makuuupussit, jotka kestää -20 pakkasta. Goretex-vaattteet. Vaihtovaatekertoja aikuisille 2, lapsille 3.
Lääkkeet, pyykinpesuainetta.
Valokuvia. Korut.
Jalassa kosteutta pitävät kengät.
Talveksi kevyet toppavaatteet, päähineet.
Toki ostetaan kaupasta ruokaa ym. niin kauan kuin sitä riittää. Autossa on vaatetta, ne jätetään sitten kun pitää jatkaa matkaa jalkaisin.
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 00:32"]
Meillä on paitojen alla vyölaukuissa rahat, passit, lääkettä.[/quote]
Ihan normia suomituristimeininkiä, Kanarialleko aiotte? :D :D
Olemme hankkineet paljon Puolustusvoimien materiaalia. Mm. rinkat löytyy, koko perheelle M/05 maastopuvut yms. Paljon ns. "purkkiruokaa" jossa parasta ennen päivämäärät vuosien päässä. Olen myöskin ostanut Land Rover Defender -tyyppisen maastoauton, sillä kriisitilanteessa saattaa joutua kulkemaan metsäteiden kautta. Suurehko määrä käteistä rahaa. Normaalit lääkkeet, trangia/retkikeitin, mieheni hirvikivääri löytyy myös (ravinnon saattaa joutua itse metsästämään tilanteesta riippuen).
Varsinaista pakoreittiä en viitsi paljastaa, sillä kohteessamme ei ole tilaa useille perheille. Sen voin sanoa, että idän suuntaan emme ole poistumassa.
Terv. reservin alikersantti
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 02:40"]
Olemme hankkineet paljon Puolustusvoimien materiaalia. Mm. rinkat löytyy, koko perheelle M/05 maastopuvut yms. Paljon ns. "purkkiruokaa" jossa parasta ennen päivämäärät vuosien päässä. Olen myöskin ostanut Land Rover Defender -tyyppisen maastoauton, sillä kriisitilanteessa saattaa joutua kulkemaan metsäteiden kautta. Suurehko määrä käteistä rahaa. Normaalit lääkkeet, trangia/retkikeitin, mieheni hirvikivääri löytyy myös (ravinnon saattaa joutua itse metsästämään tilanteesta riippuen).
Varsinaista pakoreittiä en viitsi paljastaa, sillä kohteessamme ei ole tilaa useille perheille. Sen voin sanoa, että idän suuntaan emme ole poistumassa.
[/quote]
Unohdin mainita, että auton perässä vedämme peräkärryä, jossa moottorikelkka, jos kriisin kliimaksi pitkittyy ja lähdemmekin evakkoon vasta talvella. T. res. alik.
[/quote]
Hyvän tuntuinen suunnitelma! Mutta miksi jäätte Suomeen? Ja mitä aiotte saada käteisellä rahalla jos täällä on sotatila tai pahimmassa tapauksessa maa vallataan?
Mä en lähde vielä evakkoon, mutta muutan kaiken varalta Tornioon. Sieltä pääse nopsaan rajan yli, eikä tarvi turhaan elää varan vuoksi askeettisissa leiriolosuhteissa, vaan ihan normaalisti viime tippaan asti, kunnes tosi on kyseeessä.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 02:43"]
[/quote]
Hyvän tuntuinen suunnitelma! Mutta miksi jäätte Suomeen? Ja mitä aiotte saada käteisellä rahalla jos täällä on sotatila tai pahimmassa tapauksessa maa vallataan?
[/quote]
Itse asiassa emme ole näillä näkymin jäämässä Suomeen. Pahoittelen epäselvää tekstiä, näin aamuyöstä ei ajatus oikein tahdo juosta. Varusteita silti tarvitaan, sillä kriisi voi luonnollisesti ulottua tulevaan "pakopaikkaankin". Meillä on muutama vaihtoehtoinen suunnitelma.
Mitä rahaan tulee, euroilla voi olla käyttöä joissakin muissa maissa. Ja jos kriisi tuhoaa pankkijärjestelmämme ja näin ollen säästömme ja osakesijoituksemma katoavat, on hyvä olla pientä pesämunaa, jos joskus pääsee palaamaan takaisin Suomeen.
Ihan hävettää myöntää etten ole ajatellut kullan hankkimista. Täytyykin heti ensi viikolla hoitaa lisää asioita kuntoon, ajattelin ottaa sitä varten sairaslomaa töistä.
Asiasta kolmanteen, jos saamme puolisoni kanssa menot sumplittua, niin huomasin mielenkiintoisen Puolustusvoimien huutokaupan olevan tulossa: https://www.huutokaupat.com/fi/v/77815
Ajattelin, että voisimme käydä ostamassa sieltä esimerkiksi telakuorma-auton... just in case!
Illanjatkoja toivottaa reservin alik.
No joo. Oikeastihan myö ei täältä mihnkään ehditä, koska asuttaan sellaisten laitosten välissä, jotta pamahdetaan 100 gramman osissa ilmaan heti alkuunsa, jos sota tulee. Että enpä viiti edes stressata. T: koira ja peräkärry.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 02:41"][quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 02:40"]
[/quote]
Unohdin mainita, että auton perässä vedämme peräkärryä, jossa moottorikelkka, jos kriisin kliimaksi pitkittyy ja lähdemmekin evakkoon vasta talvella. T. res. alik.
[/quote]
Miksi vitussa olet edes käynyt intin jos aiot sodan tullessa vain paeta?
Voi jumalauta! Te s**tanan munattomat isänmaanpetturit! Edellisten sotien aikaan jos olisi samanlaisella mielellä oltu, oltaisiinkin jo valmiiksi Venäjää.
Minun puolestani ulkomaille halajavat voivat painua samantien vaikka sinne missä pippuri kasvaa. Takaisin ei ole sitten tulemista.
Okei, jo kuulostaa paremmalta! :) Olen siis tuo joka edellisellä sivulla kertoi kullanhankinnasta ja suosittelen sitä kaikille. Itse pähkäilemme vielä että kannattaisiko asunto myydä vai onko se jo "hätävarjelun liioittelua". Meillä on Keski-Euroopan maassa pikkuinen maatila ja jos asunnon muuttaisi kullaksi nyt, pystyisimme sinne jemmata sen aarteemme pahanpäivän varalle. :)
Hankalaahan tällaisia on miettiä ja toteuttaa kun Putin-herran aivoituksista ei tiedä kuin kyseinen herra (ehkä) itse.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 02:57"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 02:41"][quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 02:40"] Olemme hankkineet paljon Puolustusvoimien materiaalia. Mm. rinkat löytyy, koko perheelle M/05 maastopuvut yms. Paljon ns. "purkkiruokaa" jossa parasta ennen päivämäärät vuosien päässä. Olen myöskin ostanut Land Rover Defender -tyyppisen maastoauton, sillä kriisitilanteessa saattaa joutua kulkemaan metsäteiden kautta. Suurehko määrä käteistä rahaa. Normaalit lääkkeet, trangia/retkikeitin, mieheni hirvikivääri löytyy myös (ravinnon saattaa joutua itse metsästämään tilanteesta riippuen). Varsinaista pakoreittiä en viitsi paljastaa, sillä kohteessamme ei ole tilaa useille perheille. Sen voin sanoa, että idän suuntaan emme ole poistumassa. Terv. reservin alikersantti [/quote] Unohdin mainita, että auton perässä vedämme peräkärryä, jossa moottorikelkka, jos kriisin kliimaksi pitkittyy ja lähdemmekin evakkoon vasta talvella. T. res. alik. [/quote] Miksi vitussa olet edes käynyt intin jos aiot sodan tullessa vain paeta?
[/quote]
Odotinkin, että joku ottaisi tämän näkökulman esille. Ja pakko myöntää, se on hyvä näkökulma. Kuitenkin tästä ns. petturuudesta voidaan olla montaa mieltä. En halua pettää perhettäni. Se on minulle kaikki kaikessa.
Olen saanut aikanaan puolustusvoimissa laajan varusmiesjohtajan koulutuksen, joten uskoakseni minulla on jonkinlainen strateginen kyky hahmottaa tällaisia tilanteita, paremmin kuin perus palstalaisella. Mielestäni tätä tulevaa kriisiä ei voi voittaa. Se on surullinen totuus. Siispä aion tehdä kaikkeni, että voin turvata sen, mitä turvattavissa on.
Ymmärrän, jos sinulla on asiasta erilainen näkemys, mutta tässä muutamia pointteja.
T: reservin alik.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 02:58"]
Okei, jo kuulostaa paremmalta! :) Olen siis tuo joka edellisellä sivulla kertoi kullanhankinnasta ja suosittelen sitä kaikille. Itse pähkäilemme vielä että kannattaisiko asunto myydä vai onko se jo "hätävarjelun liioittelua". Meillä on Keski-Euroopan maassa pikkuinen maatila ja jos asunnon muuttaisi kullaksi nyt, pystyisimme sinne jemmata sen aarteemme pahanpäivän varalle. :)
Hankalaahan tällaisia on miettiä ja toteuttaa kun Putin-herran aivoituksista ei tiedä kuin kyseinen herra (ehkä) itse.
[/quote]
Mikset ole jo siellä pikku tilallasi, jos kerran isänmaa on sinulle niin arvoton, että ensimmäisen kriisin kohdatessa alat suunnitella pakenemista? Mene, äläkä mieti.
Voi jumalauta! Te s**tanan munattomat isänmaanpetturit! Edellisten sotien aikaan jos olisi samanlaisella mielellä oltu, oltaisiinkin jo valmiiksi Venäjää.
Minun puolestani ulkomaille halajavat voivat painua samantien vaikka sinne missä pippuri kasvaa. Takaisin ei ole sitten tulemista.
[/quote]
Kullanhamstraaja tässä. Mieheni on osittain invalidisoitunut eli ei rintamalle joutuisi kuitenkaan. Enkä usko että tänne enää sodan jälkeen takaisin haluaisimmekaan...
[/quote]
Riippunee siitä, millainen asunto teillä on, ja mihin hintaan se on aikoinaan hankittu vrt. tämän hetkinen mahdollinen markkinahinta? Jos kyseessä on asunto, jonka voi mahdollisesti saada helposti kaupaksi (ja vieläpä voitolla hankintahintaan nähden), se kannattanee myydä. Tappiollinen paniikkikauppa on kuitenkin ehkä hieman liian riskaabeli veto.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 03:01"]
[/quote]
Mikset ole jo siellä pikku tilallasi, jos kerran isänmaa on sinulle niin arvoton, että ensimmäisen kriisin kohdatessa alat suunnitella pakenemista? Mene, äläkä mieti.
[/quote]
Sotaa Venäjää vastaan emme ole koskaan voittaneet emmekä tule voittamaankaan.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 02:41"][quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 02:40"] Olemme hankkineet paljon Puolustusvoimien materiaalia. Mm. rinkat löytyy, koko perheelle M/05 maastopuvut yms. Paljon ns. "purkkiruokaa" jossa parasta ennen päivämäärät vuosien päässä. Olen myöskin ostanut Land Rover Defender -tyyppisen maastoauton, sillä kriisitilanteessa saattaa joutua kulkemaan metsäteiden kautta. Suurehko määrä käteistä rahaa. Normaalit lääkkeet, trangia/retkikeitin, mieheni hirvikivääri löytyy myös (ravinnon saattaa joutua itse metsästämään tilanteesta riippuen). Varsinaista pakoreittiä en viitsi paljastaa, sillä kohteessamme ei ole tilaa useille perheille. Sen voin sanoa, että idän suuntaan emme ole poistumassa. Terv. reservin alikersantti [/quote] Unohdin mainita, että auton perässä vedämme peräkärryä, jossa moottorikelkka, jos kriisin kliimaksi pitkittyy ja lähdemmekin evakkoon vasta talvella. T. res. alik. [/quote] Miksi vitussa olet edes käynyt intin jos aiot sodan tullessa vain paeta?
[/quote]
Odotinkin, että joku ottaisi tämän näkökulman esille. Ja pakko myöntää, se on hyvä näkökulma. Kuitenkin tästä ns. petturuudesta voidaan olla montaa mieltä. En halua pettää perhettäni. Se on minulle kaikki kaikessa.
Olen saanut aikanaan puolustusvoimissa laajan varusmiesjohtajan koulutuksen, joten uskoakseni minulla on jonkinlainen strateginen kyky hahmottaa tällaisia tilanteita, paremmin kuin perus palstalaisella. Mielestäni tätä tulevaa kriisiä ei voi voittaa. Se on surullinen totuus. Siispä aion tehdä kaikkeni, että voin turvata sen, mitä turvattavissa on.
Ymmärrän, jos sinulla on asiasta erilainen näkemys, mutta tässä muutamia pointteja.
T: reservin alik.
[/quote]
Omaa persettäsi sinä vaan ajattelet, senkin petturi ja luopio. Sinä et aio mitään edes yrittää turvata, vaan karata kuin mikäkin koira. Mene, mutta älä palaa, sinua ei täällä kaivata.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 03:03"]
[/quote]
[/quote]
Sotaa Venäjää vastaan emme ole koskaan voittaneet emmekä tule voittamaankaan.
[/quote]
Tämä on karu totuus, vaikka Kiitos-paitoja ja leijonakoruja pitävät Suomi-juntit muuta haluavatkin kuvitella.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 03:02"]
[/quote]
Kullanhamstraaja tässä. Mieheni on osittain invalidisoitunut eli ei rintamalle joutuisi kuitenkaan. Enkä usko että tänne enää sodan jälkeen takaisin haluaisimmekaan...
[/quote]
Mutta ennen sotia kyllä kelpaa Suomineidon rahat ja palvelut. Sitten kun pitäisi takaisin antaa, niin ei muuta kun karkuun, jospa jossain muualla saisi jatkaa lusmuilua.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 03:03"]
[/quote]
Riippunee siitä, millainen asunto teillä on, ja mihin hintaan se on aikoinaan hankittu vrt. tämän hetkinen mahdollinen markkinahinta? Jos kyseessä on asunto, jonka voi mahdollisesti saada helposti kaupaksi (ja vieläpä voitolla hankintahintaan nähden), se kannattanee myydä. Tappiollinen paniikkikauppa on kuitenkin ehkä hieman liian riskaabeli veto.
[/quote]
Ostimme tämän asunnon lähes puolella sen nykyisestä arvosta eli voittoa tulisi vaikka "halvalla" myisimmekin... Täytyy kyllä vakavissaan harkita.
Niin, äläkä ota noita luopioksi haukkujia tosissaan, eivät ehkä vielä tajua miten nopeasti Venäjä halutessaan tämän maaläntin valtaa... Vastarinta on sinällään turhaa.
No tota... karkkii, sipsii, koiranruokaa, vessapaperia, hygieniatuotteita ja vettä. Ja sitten fikkaria, puukkoa ja sen sellaista. Pyörällä lähen ylälänttä kohden, pitää ostaa siihen koiralle ja tavaroille kärry perään.