Mahtaakohan työterveydessä saada otettua papanäytteen...
Tiedän, selviää kysymällä, mutta jos jollain kokemusta...? Saakohan lähetteen ihan työterveyslääkäriltä vai pitääkö olla gynen lähete?
Kommentit (9)
Ei kuulu ainakaan meillä työterveyden piiriin. En oikein tiedä, miten papakoe liittyisikään työkykyyn, ehkä jos on joku sentyyppinen syy, miksi pitäis ottaa? Miksei terveyskeskuksen kautta?
Riippuu tarjoaako firmasi teille ylimääräisiä etuja.
Riippuu ihan työpaikasta, että millainen työterveys on neuvoteltu. Eli onko ihan kaikki vai vain työkykyyn vaikuttavat asiat. Usein nää naisten jutut ei kuulu. Papan voi ottaa ihan perus labrassa, ei tarvii olla gynekologi. Mutta lähetteen labraan tietty tarvii jostain.
Riippuu siitä minkälainen työterveyssopimus työnantajallasi on. Esim. minun työpaikallani kuuluu yksi ilmainen erikoislääkärikäynti per vuosi(ilman lähetettä) Saamme siis itse varata mille tahansa erikoislääkärille ajan kerran vuodessa. Gynekologikäynti pitää sisällään myös papan.
Meillä on laaja työterveyshuolto, mutta gynekologipalvelua ei ole. Lisäksi lähettävät ja maksavat konsultaatiot erikoislääkärillä, mutta mahdolliset testit ja kokeet maksetaan itse. Siis jotka nämä lääkärit määrää. Toki perusröntgenit, verikokeet, ultra ( siis ei raskauteen liittyvät) ekg yms talo maksaa.
Yleensä ei kuulu työterveyden huollon piiriin.
Mitään lähetettä ei tarvitse. Otat yhteyttä omaan terveyskeskukseen ja yksityiselle (esim. samalle mikä järjestää työterveydenkin). PAPA-näytteen ottoon ei tarvita erikoislääkäriä, joissain paikoissa sairaanhoitajan ottavat, joissain yleislääkärit. (Tietenkin elääkäritkin muiden tutkimusten yhteydessä.)
Meillä saa yhden tai kaksi erikoislääkärikäyntiä vuodessa per tauti. Esim joku vuosi sitte kävin työnantajan piikkiin kahdesti ihotautilääkärillä, korvalääkärillä,, kerran silmälääkärillä ja ortopedillä. Tämä oli kyllä huippu. Tänä vuonna on riittänyt yksi ihotautilääkäri:-).
Up