Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oravanpyörästä hyppääminen?

Vierailija
28.08.2014 |

Onko täällä ketään, jolla olisi kokemusta oman elämän "uusiksi laittamisesta", maalle muutosta, maailmalle lähdöstä, irtisanoutumisesta, jne..

Itse en tiedä, kuinka radikaalia muutosta edes kaipaan. Kaikki kokemukset kiinnostavat. Minulla on ihan ok työpaikka, mutta erityisherkkyyteni takia kaipaan valtavasti koko ajan omaan rauhaan, pois hektisestä kaupunkiympäristöstä. Vilkkaassa asiakaspalvelutyössäkin jaksaisin paremmin, jos edes asuisin maalla omassa rauhassa. Olen kuitenkin vielä nuori (tai no nuori ja nuori, 30) ja lapsenteko on tässä vasta suunnitteilla. Pelottaa, että jos muutetaan nyt maalle niin sitten tulen ihan hulluksi kotona kun olen yksin siellä koliikkivauvan kanssa ja lähimpään kahvilaan on 30 km :D 

Onko ketään kohtalotoveria, ajatuksia? 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvetta, kun on valinnut itselleen sopivan ammatin ja asuinpaikan.

Vierailija
22/28 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla helsinkiläistä mustavalkoista ajatusmaailmaa tuo maaseutuajattelu. Suomi on täynnä pienempiä mutta hyvänkokoisia kaupunkeja, joiden laitamilla voi hyvinkin elää maaseutuelämää 5 km:n päässä sykkivästä keskustasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuota "maalla" asumista kannata testata ensin ennenkuin muuttaa kokonaan "maalle"?

Vuokratkaa joku talviasuttava mökki tai talo sellaisesta paikasta mistä voisitte sen uuden kodin ostaakin.

Jos rahat ei riitä 2 asunnon pitämiseen niin laittakaa oma kaupunkikoti siksi aikaa vuokralle.

Monella on omassa päässä kuvitelma millaista on asua maalla/korvessa/pienessä kylässä ja siinä kuvitelmassa on usein kesä ja valoisaa ja paljon tekemistä pihalla.

Mutta kun täällä suomessa on pitkä ja kylmä ja harmaa syksy ja kylmä ja pimeä talvi. Syksy ja talvi maalla on ihan eri juttu kuin viikko mökillä kesällä.

Ja samalla tulisi testattua se työmatkakestävyys ym ym.

Vierailija
24/28 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 17:28"]

Jos lapsia hankkii, niitä on kuskattava päiväkotiin, kouluun, harrastuksiin, kavereille. Talvi on pimeä ja pitkä työmatka rasittava ja kallista pitää kahta autoa.

[/quote]

niin, totta. Mutta jos vaihtoehtona on kerrostalo pk-seudulla kaupungissa, niin... En tiedä. Ojasta allikkoon, vain eri sfääreissä?

Vierailija
25/28 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 17:16"]

Haaveilin vuosia maallemuutosta ja elämän hidastamisesta, kunnes tajusin että oikeasti olen niin kaupunkilainen, etten maalla viihtyisi pitkään. Nykyinen elämä on jonkinlainen kompromissi: asun rauhallisessa pikkukaupungissa pientaloalueella, mutta lyhyen junamatkan päässä isosta kaupungista. Kun tekee kunnolla mieli maalle, lähden mökille. Siellä viihtyy yleensä max. pari viikkoa, sen jälkeen kaipaan jo takaisin ihmisten ilmoille. Sen sijaan mulle on tärkeää, että koti on mahdollisimman yksinkertainen ja rauhoittava, ikkunoista näkyy omalle pihalle (vihreää) ja elämänrytmi on rauhallinen eikä tekemistä ole liikaa. Olen siis myös erityisherkkä ja arki on pakko mukauttaa siihen, muuten tulee burn out.

[/quote]

onpa kiva kuulla ajatuksiasi! Minä pelkään, että hilaan miestäni (ja perhettäni) paikasta toiseen, jos en löydä rauhaa mistään koskaan! 

Mitkä jutut sinulla oli niitä joista tiesit, ettet halua asua maalla? 

-ap

Vierailija
26/28 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haaveilen koko ajan siitä, että jostain saisin rohkeutta ja mielenlujuutta myydä asuntoni; muuttaa maalle johonkin pieneen punaiseen mökkiin. Unelmani olisi elää siellä muutaman kissan kanssa ja viljellä omiin tarpeikseni vihanneksia yms. Saisi olla rauhassa, ilman aikatauluja ja kiireitä. Olen sairaanhoitaja, voisin muutamana päivänä viikossa tehdä töitä, jos niitä olisi sopivan matkan päässä. Tämä on unelmani, sen varassa pysyn tolpillani.

Vierailija
27/28 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osannut päättää muutetaanko maalle vai minne, mutta kaupungista halusin pois ja töistä irtisanouduin. 

Ostimme talon pieneltä paikkakunnalta jossa kuitenkin peruspelvelut keskustassa jonne meiltä matkaa 2km. 

- Lapsilla koulu lähellä (kukaan ei ole lähellekään kouluikäinen mutta tätä mietin) 
- Terveyskeskus lähellä, neuvola, hammaslääkäri. Meillä ei ole taloudellisesti mahdollisuutta pitää kahta autoa ja minun pitää päästä lasten kanssa kulkemaan näissä kun mieheni on arkipäivät autolla töissä. 

Silti tässä on tonttia pitää kasvimaata, istuttaa hedelmäpuita, pitää eläimiä, koiria pystyy pitämään irti pihassa ja pihasta pääsee suoraa metsään. Oma rauha myöskin mutta silti tykkään että naapureita on lähellä. Minulla on ihanat naapurit. 

Meillä on kaivo ja pihasauna, pieni talli. Silti nälkä kasvaa syödessä ja aina haluaisin lisää maata ja ison kivinavetan jne. :D 

Olen kuitenkin tyytyväinen tähän. 

Vierailija
28/28 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 17:18"]

Eikö tuota "maalla" asumista kannata testata ensin ennenkuin muuttaa kokonaan "maalle"?

Vuokratkaa joku talviasuttava mökki tai talo sellaisesta paikasta mistä voisitte sen uuden kodin ostaakin.

Jos rahat ei riitä 2 asunnon pitämiseen niin laittakaa oma kaupunkikoti siksi aikaa vuokralle.

Monella on omassa päässä kuvitelma millaista on asua maalla/korvessa/pienessä kylässä ja siinä kuvitelmassa on usein kesä ja valoisaa ja paljon tekemistä pihalla.

Mutta kun täällä suomessa on pitkä ja kylmä ja harmaa syksy ja kylmä ja pimeä talvi. Syksy ja talvi maalla on ihan eri juttu kuin viikko mökillä kesällä.

Ja samalla tulisi testattua se työmatkakestävyys ym ym.

[/quote]

tämä on erittäin hyvä idea! Olemmekin tätä puolison kanssa viime aikoina pohtineet ja todennäköisesti tämä toteutetaan jossain kohtaa :) Mutta sen verran kyllä käsitän, ettei maalla ole ikuinen kesä ja auvo. Silti mieli kaipaa kaupungista pois.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi