Mitä mieltä tästä? Holding ote-päiväkodissa
Eli poikani on kolmevuotias ja kärsimätön. Aika normaalia. Hän oli suuttunut päiväkodissa, koska oli joutunut odottamaan viimeisenä kurahousujen laittoa. Kun ne lopulta oli saatu päälle mielipahan saattelemana, oli poika huomannut että toisella pojalla on lenkkarit. Ja hän haluaa myös! No kumisaappaat oli jo jalassa joten ei niitä enää vaihdeta, ulos vaan. Ulkona hän sitten oli itkenyt mahallaan maaten nurmella. Tähän asti ok, mutta sitten: Hoitaja oli ottanut pojan nurmelta, vienyt sisään ja pitänyt holding otteessa puolen tunnin ajan. Miksei poika saanut itkeä nurmella?? Ei satuttanut muita, itseään, huusi kuulemma vaan. Pelottiko hän muita vai miksi holding otteeseen? Oli kuulemma tarkoitus laittaa sisälle itkemään, mutta kun taisteli vastaan niin ottivat otteeseen.
Muutenkin tuosta holding otteesta. Onko teidän lapsilla, jotka joutuneet siihen, ilmennyt myöhemmin jotain käytöshäiriöitä? Pelkään kauheasti ettei pojastani tule normaalia... ei johtuen otteesta vaan indikaattorina myöhemmille ongelmille.
Kommentit (43)
Ei se lapsi siitä rikki mene. Traumoja vaan jää.
Päiväkodissa jossa olin harjoittelussa oli sääntö, että holding on hyväksyttyä vain tietyillä lapsilla joiden vasussa se on sovittuna. Kyseinen lapsi saattoi joskus suuttua niin pahasti, että oli vaaraksi itselleen ja muille. Lapsi joka suuttui, mutta holding otteeseen ei ollu lupaa eikä tarvetta, nostettiin syliin ja keinuteltiin pitämättä lasta kiinni. Tällöin lapsi pääsi halutessaan pois sylistä, omalla kohdallani lapset jäivät syliin keinuteltavaksi. Tällöin lapsi rauhoittui ja tapahtumasta keskustelu sujui paremmin, kuin tilanteessa jossa lapsi olisi jätetty yksin huutamaan.
Olin pienten 3-6v ryhmässä, jossa oli monta tempperamenttista lasta, joita sai olla päivittäin rauhoittelemassa sylissä.
Painotan ettei holding otetta käytetä lapsille *joiden vasussa tämä oli sovittu* jos ei ole vaaratilanne, jolloin se on turvaksi hänelle itselleen ja muille. Omana harjoitteluaikanani tätä ei koskaan käytetty, koska se on äärimmäinen ja viimeinen keino saada tilanne haltuun.
Tämä oli kyseisen päiväkodin tapa, jota pidin asiallisena. Holding ote on pienelle lapselle ahdistavaa ja tämä ap:n tilanne ei sitä ole vaatinut mielestäni. Tästä voidaan olla montaa mieltä, mutta lapsi ei ole ymmärtääkseni käyttäytynyt vaarallisesti itselleen tai muille, joten holding oli aiheeton.
Kannattaa keskustella asiallisesti kyseisen LTO:n kanssa ja selvitä kyseisen paikan säännöt pitelyn suhteen.
Keskustele kuitenkin lapsesi kanssa mitä tunteita hän tuntee asiasta. Vaikka hän on vasta 3, on hyvä opetella tunteista puhumista hänen omalla tasollaan.
Lh-opiskelija
Minusta kyllä täysin tarpeetonta tuossa kohtaa. Eri asia tosiaan jos riehuu, heittelee tavaroita, on vaaraksi siis muille tai itselleen. Nythän hän vain itki nurmikolla. Puhuisin pk:n henkilökunnan kanssa ja vaikka kieltäisin tuon otteen tuommoisissa tilanteissa, jos ne sen käyttämistä kuitenkin pitävät hyvänä ja oikeana tuollaisessa tilanteessa.
Täysin tarpeetonta tuossa holding-otteen käyttö! Itse en muutenkaan tuollaisia puolen tunnin sessioita ymmärrä enkä hyväksy. Täysin ylikierroksilla riehuva, itsensä tai muita vaarantava lapsi täytyy joskus rauhoittaa pitelemällä paikallaan kunnes väsyy riehumaan, mutta ei siihen yleensä puolta tuntia todellakaan tarvita. Ja kun lapsi rauhoittuu, hänet pitäisi "palkita" siitä päästämällä hänet menemään. Holdinghan on, muka pehmeydestään huolimatta, lapselle vapaudenrajoittamisrangaistus, ei mitään kivaa halailua.
Sitä on ihan turha ap pelätä ettei pojasta tule normaalia tuollaisten asioiden takia. Päiväkodissa nyt hössötettiin vähän turhasta tällä kertaa, mutta teet niille selväksi ettet halua käytettävän holdingia lapsellesi ellei ole välttämätön pakko lapsen itsensä tai toisten suojelemiseksi. Ja onneksi tuo holdingin käyttö ei myöskään lastasi mitenkään pysyvästi ole varmasti traumatisoinut, vaikka tarpeetonta ja älytöntä olikin.
Olen pph ja viimeksi kesäkuussa olin koulutuksessa jossa sanottiin, ettei päivähoidossa saa käyttää holdingia. Käsiteltiin myös lapsen poistamista tilanteesta jossa käyttäytyy huonosti. Jos lapsi viedään toiseen tilaan niin häntä ei saa jättää yksin.
Tapaukseen en ota kantaa koska siihen liittyvät asiat eivät kuitenkaan ole meille ihan selvillä.. Mutta tosiaan tuo kiinni piteleminen on todellakin tarpeen tietyissä tilanteissa ja tietynlaisen persoonan omaavan lapsen kanssa. Aikaa holdaamiseen menee ja hiki voi tulla kun on tosi kyseessä. Normaalisti lapsen raivo talttuu vähemmällä mutta ongelmatilanteessa on ihan eri juttu.
Voi olla, että lapsi on viety itkemästä nurmikolta sisälle toisten lasten takia. Eli hän on ollut jo haitaksi huudollaan toisten lasten olemiselle ja käyttäytymiselle. Ja joku pieni voi säikähtää pahasti kovaa itkua ja alkaa itkemään hänkin.
Kun täällä on joku jo kieltämässä holding-menetelmää, niin kertokaapa sitten, mitä teette tilanteessa, jossa lapsi esim. sisällä pienissä tiloissa potkii, repii, riehuu niin, että alkaa jo sekä ihmiset että tavarat olla vaarassa eikä asetu muuten millään????
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 12:30"]
Olen pph ja viimeksi kesäkuussa olin koulutuksessa jossa sanottiin, ettei päivähoidossa saa käyttää holdingia. Käsiteltiin myös lapsen poistamista tilanteesta jossa käyttäytyy huonosti. Jos lapsi viedään toiseen tilaan niin häntä ei saa jättää yksin.
[/quote]
No miten pph:na järjestät asian?
Jos lapsi on yrittänyt lähteä sieltä sisältä takaisin ulos huutamaan? Mitä muita vaihtoehtoja hoitajilla muka on tuollaisessa tilanteessa kuin pitää lasta kiinni, kunnes lapsi rauhoittuu ja uskoo mitä sanotaan?
Vai pitäisikö lapsen antaa esim. karata takaisin ulos tai potkia kenkineen paikat hajalle sisällä?
Eihän kukaan mielellään lasta väkisin kiinni pidä, jos on toinenkin vaihtoehto eli lapsi tottelee muuten ja kuuntelee, mitä sanotaan.
Ehkäpä alkuperäinen voisi katsoa peiliin ja miettiä, löytyisikö vikaa lapsen käytökseen kotoa?
Jos lapsi on jo 3v. ja huutaa sitä, kun itsellä ei ole samanlaisia kenkiä kuin kaverilla, niin huh..
Varsinaisen holding sylissäpitohoidon käyttämisestä on aina sovittava erikseen vanhempien kanssa, siitä on olemassa ihan lomakepohja. Kaikki sylissä rauhoittelu ei ole holdingia eikä kyseistä menetelmää ihan pikkukiukkuihin käytetä. Itse vastaavassa tilanteessa vaatisin tilanteen auki puhumisen ja tekisin sopimuksen henkilökunnan kanssa siitä, miten jatkossa toimitaan.
3 vuotias testaa rajojaan, opettelee tahtomaan ja kestämään pettymyksiä. Se, että uhmista kiukuttaa vääränlaiset kengät tai hän muuttaa sekunneissa mieltään nähdessään jotain kiinnostavaa, on ihan normaalia. Turha siis sinänsä provoilla ja etsiä vikoja lapsesta.
Itsensä ja toisten satuttaminen on estettävä muttei saa käyttää holdingia. t. se pph
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:05"]
Itsensä ja toisten satuttaminen on estettävä muttei saa käyttää holdingia. t. se pph
[/quote]
Eli käytännössä miten?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:00"]
Ehkäpä alkuperäinen voisi katsoa peiliin ja miettiä, löytyisikö vikaa lapsen käytökseen kotoa?
Jos lapsi on jo 3v. ja huutaa sitä, kun itsellä ei ole samanlaisia kenkiä kuin kaverilla, niin huh..
[/quote]
ihana provo. ap
ps. Meidän 12-vuotiaskin haluaisin samanlaiset kengät kuin kaverilla. Hän tosin ei enää itke tai raivoa kun ei saa.
Olen toinen pph, eikä sellaiste tilannetta ole tullut että tarvitsisi pitää kiinni, en pitäisi vaikka tulisi, en ole koskaan omista pitänyt myöskään. Aina on riittänyt kulmien kurtistus , äänen pieni korotus ja napakoittaminen, sekä kädestä talutus rauhoittumaan vaikka seinän viereen.
Kun olin itse lapsi mielisairaalassa töissä käyvä äitipuoleni kokeili kerran tätä minuun, en rikkonut tai lyönyt, ainoastaan itkin, huusin ja kiukuttelin. Koin sen erittäin ahdistavaksi ja tuntui kuin ihmisarvoni ja koskemattomuuteni olisi viety, en missään nimessä koskaan käyttäisi tekniikkaa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:05"]
[/quote]
Eli käytännössä miten?
[/quote]
Nimenomaan tässä tilanteessa tekisin sopimuksen holdingin käytöstä. Holding tilanteenhan hoitaa aina yksi aikuinen alusta loppuun ja se puretaan aina myös lapsen kanssa jutellen, kun tilanne on ohi.
Jos ei olisi mahdollisuutta holdata, niin sitten lapsen kanssa toiseen huoneeseen kahdestaan ja olisi vaan koetettava estää tapaturmat ilman, että lasta suoranaisesti pitelisi väkisin kiinni rauhoittumiseen asti. Koskettaminen, sylin tarjoaminen ja kulkemisen estäminen esim huoneesta pois olisi varmaan ainoa keino, jos kiinni ei voisi pidellä mutta lapsi aktiivisesti pyrkisi jotain hajottamaan tai satuttamaan. Tunteiden sanoittaminen voi myös toimia aika koviinkin raivareihin. Ei ole holdingia, jos joutuu vaikkapa tarttumaan lasta käsistä hänen aikoessaan lyödä tai joutuu muuten fyysisesti hetken rajoittamaan.
Lainaus meni pieleen. En siis ole tuo pph vaan ihan lto.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:35"][quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 13:28"]
Olen toinen pph, eikä sellaiste tilannetta ole tullut että tarvitsisi pitää kiinni, en pitäisi vaikka tulisi, en ole koskaan omista pitänyt myöskään. Aina on riittänyt kulmien kurtistus , äänen pieni korotus ja napakoittaminen, sekä kädestä talutus rauhoittumaan vaikka seinän viereen.
Kun olin itse lapsi mielisairaalassa töissä käyvä äitipuoleni kokeili kerran tätä minuun, en rikkonut tai lyönyt, ainoastaan itkin, huusin ja kiukuttelin. Koin sen erittäin ahdistavaksi ja tuntui kuin ihmisarvoni ja koskemattomuuteni olisi viety, en missään nimessä koskaan käyttäisi tekniikkaa.
[/quote] Ei helevata, nyt on pakko sanoa, et voi hellanlettas sentään, oliko te hilveen ahlistavaa ja ihan on ihmitalvo jo vallan menetetty. Ootte te provoilussanne ehania, mut täytyy sanoa, et lapsena kun oikein piestiin nahkaremmillä, niin olishan tää naurattanut ihan hilveeesti.
[/quote]
Eipä näyttänyt se piekseminen ainakaan sinun empatiakykyäsi kasvattaneen. Toivottavasti et jatka vanhempiesi tapoja omille lapsillesi.