Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkähän vuoksi aikaiset aamut ovat mulle niin vaikeita (mieliala)

Vierailija
27.08.2014 |

Siis aikaiset aamuherätykset (klo 5-6) ovat kamalia, olen jotenkin kamalan herkällä päällä, mieliala on tosi apea ja suorastaan ahdistunut, välillä itkettää ja on kauhean turvaton olo.

Sitten kuitenkin tämä menee tunnin-parin päästä ohi. (Eikä tämä ole koskaan estänyt minua esim. lähtemästä töihin, osaan piilottaa tuntemukseni ja nykyään on jo helpompaa kun tiedän, että se on vaan tunne ja että se menee ohi)

Päivisin olen ihan normaali, oma iloinen, rauhallinen, vakaa itseni. Olen sosiaalinen ja tulen ihmisten kanssa hyvin toimeen. Näihin aamutuntemuksiin en näe mitään oikeaa syytä.. ja ei näitä ihan joka aamu ole, mutta useina aamuina kuitenkin.

Luulisin, että tämä on jollain tavalla samanlaista kun yleisemmin ehkä tunnistettu aamuyön tunnetila, jossa kaikki ongelmat tuntuvat karmivan isoilta (näitä on itsellänikin silloin tällöin ja olen kuullut myös muilla olevan)

Onkohan tää jotain hormonaalista...?

Ikävää siis sinänsä, karmeahan tälllainen fiilis on mutta pärjään sen kanssa kyllä, kun tiedän että se menee aina ohi. Lähinnä kiinnostaisi tietää mistä tällainen siis johtuu, onko näitä muilla, vai onko mulla jonkinsorttinen mielenterveysongelma jopa...?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma luontainen rytmisi on yksinkertaisesti toisenlainen? Ihan tieteellisesti tutkittu juttu, eli mittavia erojahan niissä on, toiset ovat iltavirkeitä, jotkut toiset aamu-. Ihmisten sullominen samaan muottiin tässäkin (yhteiskunta edellyttää "kaiken" alkamista todella aikaisin) on väärin. Mutta minkäs teet, jos työt nyt vaan alkavat aikaisin, niin nehän alkavat.

Vierailija
2/6 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama :/ Vaikka olisi nukkunut hyvin, yhdessä työpaikassa herätys oli 5.45 ja silloin oli usein päällä sen tason lamaantunut, ahdistunut ja henkisesti alakuloinen olo että oksat pois. Samaa olotilaa huomaan silti vielä klo 8 saakka, jostain kumman syystä en muista kokeneeni tätä oloa jos saan herätä klo 9 aikaisintaan.

En näe asiaa sinänsä täysin aamu-tai iltavirkkuudesta johtuvista syistä, sillä pystyn harjoittelun avulla kääntämään unirytmin töihin sopivaksi: keho sopeutuu mutta mieli ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä et vaan ole aamuihminen? Saatko kylliksi unta? Tiesitkö että nukkua kannattaa n. 1,5 tunnin erissä (eli esim. 4.5, 6 tai 7.5 tuntia): on helpompi herätä kun herääminen osuu omaan luontaiseen havahtumisvaiheeseen.

Mä herään varsin ripeästi ja jos olen saanut kylliksi unta olen oikein pirtsakka ja iloinen aamulla.

Jos aamuheräämiset eivät tunnu luonteeseen istuvan, ehdottomasti kannattaa ainakin pidemmällä tähtäimellä lopettaa ne!

Vierailija
4/6 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:22"]

Mulla sama :/ Vaikka olisi nukkunut hyvin, yhdessä työpaikassa herätys oli 5.45 ja silloin oli usein päällä sen tason lamaantunut, ahdistunut ja henkisesti alakuloinen olo että oksat pois. Samaa olotilaa huomaan silti vielä klo 8 saakka, jostain kumman syystä en muista kokeneeni tätä oloa jos saan herätä klo 9 aikaisintaan.

En näe asiaa sinänsä täysin aamu-tai iltavirkkuudesta johtuvista syistä, sillä pystyn harjoittelun avulla kääntämään unirytmin töihin sopivaksi: keho sopeutuu mutta mieli ei.

[/quote]

Ihanaa, että tätä on muillakin, ehkä en olekaan mt-ongelmainen... (enkä tarkoita tätä millään pahalla mt-ongelmaisia kohtaan).

Mäkin pystyn kyllä rytmini kääntämään/pitämään töihin sopivaksi, että tosiaan, keho kyllä sopeutuu, (enkä kyllä ikinä ole luonnostaankaan esim. loma-aikoina mikään aamutorkku, herään vapaallakin n. 8-9 maissa, enkä pysty nukkumaan sen pidempään tai sitten päätä särkee koko päivän), mutta toi oli hyvin sanottu, että mieli ei sopeudu niihin aikaisiin herätyksiin.

ap

Vierailija
5/6 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:25"]

Ehkä et vaan ole aamuihminen? Saatko kylliksi unta? Tiesitkö että nukkua kannattaa n. 1,5 tunnin erissä (eli esim. 4.5, 6 tai 7.5 tuntia): on helpompi herätä kun herääminen osuu omaan luontaiseen havahtumisvaiheeseen.

Mä herään varsin ripeästi ja jos olen saanut kylliksi unta olen oikein pirtsakka ja iloinen aamulla.

Jos aamuheräämiset eivät tunnu luonteeseen istuvan, ehdottomasti kannattaa ainakin pidemmällä tähtäimellä lopettaa ne!

[/quote]

Saan kylliksi unta kyllä, siitä ei ole kyse :)

Aamuherätyksiä en pysty lopettamaan ennen eläkkeelle jäämistä, jos töissä haluan käydä. Työskentelemälläni alalla työt alkavat pääsääntöisesti klo 7.00, tietenkin iltavuoroon mentäessä saa nukkua pidempään (onneksi niitäkin on, vaikkakin harvemmin kuin aamuvuoroja).

ap

Vierailija
6/6 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikko luonne, ei kestä mitään vastoinkäymisiä tai vaikeuksia. Tästä kärsii aika moni, usein näyttäytyy masennuksena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi