Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osa seiskaluokkalaisista ei osaa kuukausia

Vierailija
27.08.2014 |

Nyt kun uudet seiskaluokkalaiset on saatu opintielle, paljastuu jälleen sama asia kuin joka vuosi: osa seiskaluokkalaisista ei osaa kunnolla kuukausia. Niiden lukumääräksi vuodessa arvioitiin 7-8. Tämä ei ole provo vaan täyttä koulun arkea. 

Samoin vaikeuksia tuottaa tietää missä kuussa on äitienpäivä, juhannus, syysloma. Kyse ei ole erityiskoulun oppilaista, vaan normaaliluokan oppilasta. 

Hyvä av-mamma, kannattaisi sinunkin jossain vaiheessa ihan varmistaa, että neropattilapsesi osaa jopa kuukaudet ja pystyy yhdistämään esimerkiksi: Mikä on yhdeksäs kuukausi? Syyskuu, ilman että sormin pitää alkaa laskemaan, mikäs se nyt taas olikaan.

Ei mulla muuta. Näillä mennään.

T. Yläkoulun ope

Kommentit (136)

Vierailija
21/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 22:16"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:51"]

Nyt kun uudet seiskaluokkalaiset on saatu opintielle, paljastuu jälleen sama asia kuin joka vuosi: osa seiskaluokkalaisista ei osaa kunnolla kuukausia. Niiden lukumääräksi vuodessa arvioitiin 7-8. Tämä ei ole provo vaan täyttä koulun arkea. 

Samoin vaikeuksia tuottaa tietää missä kuussa on äitienpäivä, juhannus, syysloma. Kyse ei ole erityiskoulun oppilaista, vaan normaaliluokan oppilasta. 

Hyvä av-mamma, kannattaisi sinunkin jossain vaiheessa ihan varmistaa, että neropattilapsesi osaa jopa kuukaudet ja pystyy yhdistämään esimerkiksi: Mikä on yhdeksäs kuukausi? Syyskuu, ilman että sormin pitää alkaa laskemaan, mikäs se nyt taas olikaan.

T. Yläkoulun ope

[/quote]

Jaa. No itse hahmotin tuollaiset käytännönläheiset asiat aika myöhään. En tiedä miksi. Koulumenestys oli muuten yläkoulussa kiitettävä. Mutta ei ole poissuljettua, että en olisi laskenut sormin mikä kuukausi on yhdeksäs ja rehellisesti, joskus pitää miettiä, etät missä helvetin kuussa se pääsiäinen on.

[/quote]

Monien muidenkin pitää miettiä samaa asiaa, koska pääsiäinen ei ole aina samaan aikaan. Vaihtelee joka vuosi.

Vierailija
22/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa: Mihin kuukaudet perustuvat? Miksi ovat juuri kuten ovat? Mitä järkeä on kuukausilla? Onko ne joku keksinyt iihan itse keinotekoisesti omasta päästä vai perustuvatko ne johonkin absoluuttiseen mittariin? En pysty yhdistää kuukautta ja numeroa automaattisesti.Hyvä että juuri ja juuri osaan kuukaudet.

Mikäs vuosi nyt olikaan menossa? (sori luokanopet)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Holy cow! Luin ketjun. Mun pitää piakkoin vissiin sitten keksiä jotain muuta tekemistä, ennen kuin nämä meilleasti  ehtivät, nämä joita ei ihan nyt kiinnosta tää tällainen kuukausiennimihässäkkä tms. T. lukion ope, kahden teinin äiti, jonka jälkeläisille kuukaudet, viikonpäivät yms. arkeen kuuluvat olivat peruskauraa jo 4-5v. Enkä tiedä kuka opetti, minä tai päiväkodin hoitaja...

Vierailija
24/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskari ei ole pakollinen, tiedoksi eräälle aiemmalle kirjoittajalle. Ja erittäin heikkotasoinen on eskari, jossa ei ole lakisääteistä toimintaa ja oppimisen mahdollisuuksia lapsille (vain satukasetteja ja ulkoilua). 

Vierailija
25/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 22:32"]

Holy cow! Luin ketjun. Mun pitää piakkoin vissiin sitten keksiä jotain muuta tekemistä, ennen kuin nämä meilleasti  ehtivät, nämä joita ei ihan nyt kiinnosta tää tällainen kuukausiennimihässäkkä tms. T. lukion ope, kahden teinin äiti, jonka jälkeläisille kuukaudet, viikonpäivät yms. arkeen kuuluvat olivat peruskauraa jo 4-5v. Enkä tiedä kuka opetti, minä tai päiväkodin hoitaja...

[/quote]

Ojentaa paras äiti ja fiksuimmat ipanat -palkinnon! Maailma pelastuu!

Vierailija
26/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä?? Pärjääkö joku oikeasti arkielämässä osaamatta kuukausia?

- Niin, ja syyskuu vietetään Balilla.
- Ai kun ihanaa! Tuletko muuten mun tupareihin kahden viikon kuluttua?
- Me ollaan koko syyskuu poissa.
- No sittenhän sä ehdit hyvin kahden viikon kuluttua.
- ...

Vierailija
27/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syysloman voi jotenkin päätellä, se ei ole elokuussa koska sillon alkaa koulu eikä vielä seuraavassakaan kuussa, vai onko? Onko jossan päin jo syyskuussa?

En oikeasti muista tai tiedä yhtään näitä kuukausijuttuja. Onneksi voi tarkistaa kalenterista.

Vierailija
28/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taida osata ulkoa kovin paljon asioita vaan päättelen kaikki ja kuukaudet on vaikeahko päätellä...osaan kyllä opetella jonkkun kirjan huomiseksi ulkoa tenttiin mutta lahjakkaasti seuraavana päivänä myös sen voi ulkoistaa päästä pois.

Vierailija
29/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmösiä ihmisiä fiksummat tulee riistämään ja käyttämään hyväksi. Ollaan pahalla tiellä hyvät ihmiset. No, ne piirtää kellä on liitua

Vierailija
30/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 22:36"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 22:32"]

[/quote]

Ojentaa paras äiti ja fiksuimmat ipanat -palkinnon! Maailma pelastuu!

[/quote]

Kiittää, mutta ei ota vastaan :-D hämmästelee vain. Lapset ihan ihan keskivertokoululaisia/ -lukiolaisia olleet, eivät huippuja. Mutta että tähän jos on jo menty, että kai se koulu kaiken 'sivistämisen' hoitaa, niin jotain on jo hukattu ja pahasti. Ja en välttämättä lukion enkun maikkana halua lähteä siihen, että opetellaan nyt nää kuukaudet, tarvittaessa ensin suomeksi.

Vierailija
31/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle oli järkytys abina, kun silloinen poikaystävä, joka oli hyvä kemiassa, fysiikassa ym. ei osannut kuukausien järjestystä, sanoi vain "kahdeksas kuukausi" tms

Vierailija
32/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 22:48"]

Tämmösiä ihmisiä fiksummat tulee riistämään ja käyttämään hyväksi. Ollaan pahalla tiellä hyvät ihmiset. No, ne piirtää kellä on liitua

[/quote]

hih, minun mies on tällainen myös joka ei osaa näitä asioita, ei tajua ja huomaa myöskään sitä "fiksumman" hyväksikäyttöä, kun elää omaa flowtilaansa ja omaa juttuaan...

Vierailija
33/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vielä ammattikoulussakin kaveri, joka ei osannut kuukausia. Ihan normaali ihminen muuten.

Vierailija
35/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:51"]

T. Yläkoulun ope

[/quote]kotiväen vikako toi on, että lapset ei osaa kuukausia? ite oon 22v ja meille noi opetettiin eskarissa/alakoulun ekalla, ehkäpä kotiväki ei tiedä sitä faktaa että nykyään noita ei sitten ilmeisesti opeteta enää koulussa :(

Vierailija
36/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:47"]

Ne on vaikea oppia! Eikö riitä jos aikuiset tietää lapsen asiat?

[/quote]

Pahoin pelkään, ettei tämä olekaan sarkasmia.

Vierailija
37/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:50"]

Hahhaa, häpeäkseni myönnän että minä (26v) en osaa kuukausia :D Pitää miettiä ja laskea sormilla... Nolottaa..

[/quote]

Ei osaa oma miehenikään mutta eipä se ole elämään mitenkään vaikuttanut.

Myöskään 4v. tai 8v. eivät osaa kuukausia. Tai vanhempi osaa nimetä muutaman mutta ei tiedä kuinka mones kuukausi on kyseessä jne. Kummallakaan ei ole koskaan ollut mitään mielenkiintoa opetella moisia vaan ovat aina mieluummin lukeneet dinokirjoja ja opetelleet tunnistamaan dinolajeja (nuorempikin osaa lukea auttavasti).

Enpä jaksa murehtia moisia asioita. Oppivat jos oppivat.

Vierailija
38/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jotenkin ihan järkyttynyt tästä ketjusta! Mietinkin, että ehkä tämä onkin sarkasmia suurin osa...

Kuukaudethan kuuluu ihan sellaiseen arkikieleen, niitä nyt alkaa väkisinkin hahmottamaan jo ennen koulua? Ettekö te puhu niiden lasten kanssa? Lue kirjoja? 

Miten tällaista normaaliin arkeen kuuluvaa juttua nyt sysätään ihan pokkana kokonaan koulun harteille?

Vierailija
39/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiinnostavaa päästä hetkeksi sellaisen ihmisen pään sisään, joka ei muista mitään koska "ei kiinnosta." Mikä sitten kiinnostaa, jos ei ympäröivä elämä? Miten hän hahmottaa oman elämänsä, jos ei muista kuukausia tai vuodenaikoja, ystävien sukunimiä tai asuinpaikkoja, maantietoa tai perusmatikkaa? Miten hän suunnittelee arkensa?

Hän siis haahuilee sumussa töihinsä ja pois, tapaa sattumalta ihmisiä ja odottaa perjantaita jotta voisi juopua.

Vierailija
40/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 23:07"]

Olisi kiinnostavaa päästä hetkeksi sellaisen ihmisen pään sisään, joka ei muista mitään koska "ei kiinnosta." Mikä sitten kiinnostaa, jos ei ympäröivä elämä? Miten hän hahmottaa oman elämänsä, jos ei muista kuukausia tai vuodenaikoja, ystävien sukunimiä tai asuinpaikkoja, maantietoa tai perusmatikkaa? Miten hän suunnittelee arkensa?

Hän siis haahuilee sumussa töihinsä ja pois, tapaa sattumalta ihmisiä ja odottaa perjantaita jotta voisi juopua.

[/quote]

Jos siis tietää mikä viikonpäivä perjantai on... ;)