Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osa seiskaluokkalaisista ei osaa kuukausia

Vierailija
27.08.2014 |

Nyt kun uudet seiskaluokkalaiset on saatu opintielle, paljastuu jälleen sama asia kuin joka vuosi: osa seiskaluokkalaisista ei osaa kunnolla kuukausia. Niiden lukumääräksi vuodessa arvioitiin 7-8. Tämä ei ole provo vaan täyttä koulun arkea. 

Samoin vaikeuksia tuottaa tietää missä kuussa on äitienpäivä, juhannus, syysloma. Kyse ei ole erityiskoulun oppilaista, vaan normaaliluokan oppilasta. 

Hyvä av-mamma, kannattaisi sinunkin jossain vaiheessa ihan varmistaa, että neropattilapsesi osaa jopa kuukaudet ja pystyy yhdistämään esimerkiksi: Mikä on yhdeksäs kuukausi? Syyskuu, ilman että sormin pitää alkaa laskemaan, mikäs se nyt taas olikaan.

Ei mulla muuta. Näillä mennään.

T. Yläkoulun ope

Kommentit (136)

Vierailija
1/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en muuten ikinä muista väli-ilmansuuntien paikkoja, paitsi lounaan. Englanniksi tietenkin osaan, kun siellähän ne on helppoja. Terveisin kuuden ällän yo ja maisteri.

Vierailija
2/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

74 jatkaa sen verran, että aakkoset kyllä osaan ja kuukaudet tietenkin sekä suomeksi että muilla kielillä, niihin oli vielä niin kivat laulutkin englannintunnilla ala-asteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 18:07"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:59"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:19"]

Voidaan vain ihmetellä, millaista opetusta koulussa annetaan, jos oppilaat eivät osaa kuukausia tai aakkosia tai kertotaulua tai viikonpäiviä. Muistelen, että yksi koulun tehtävistä on yleinen sivistystehtävä, joten ovatko peruskoulun ala-asteen opettajat unohtaneet, että heidän piti erilaisten projektien ja puuhapäivien lomassa myös hieman opettaa lapsille yleissivistykseen kuuluvia asioita sen sijaan, että viikkotolkulla tutustuttiin afrikkalaisten heimojen tapaan aterioida tai laulella iloisen rytmikkäästi.

[/quote]Anteeksi vaan. Nämä asiat ovat juuri niitä, jotka lapsen tulee OPETELLA ULKOA. Niitä käydään läpi joka vuosi ala-asteella, mutta kun nykylapsia ei huvita minkäänlainen vaivannäkö. Opettaja ei voi sitä kertotaulua eikä kuukausia paukuttaa lapsen päähän, jos tämä ei itse viitsi tai halua niitä opetella.

Olen itse tällä hetkellä vitosluokan ope, ja luoja paratkoon, että olen yrittänyt tolkuttaa oppilaille sitä, että heidän tulee myös itse tehdä töitä oppimisensa eteen. Kukaan muu ei voi sitä tehdä heidän puolestaan. Esim. kertotauluja kerrataan, ja niistä pidetään useita pistareita kuukaudessa, mutta vieläkin on luokassa oppilaita, jotka eivät niitä osaa. Samoin myös kuukaudet käydään läpi joka vuosi, ja tulevathan ne jatkuvasti muutenkin eteen.

Kyllä jossain vaiheessa täytyy myös kodin kiinnittää näihin ulkoaopeteltaviin asoihin huomiota. Enhän voi käyttää kuutta vuotta luokassa näiden perusasioiden jankkaamiseen. Saattaa aika  tulla pitkäksi niillä, jotka ne ovat aikanaan opetelleet. Pientä suhteellisuuden tajua nyt kehiin. Kertokaa kotona, että myös lapsella on velvollisuuksis oppimisensa suhteen.

[/quote]

Ongelmanahan on se, että hyvä opettaja saa suurimman osan oppimaan. Missä ovat ne hyvät opettajat, joita vielä 10  vuotta sitten kouluissa oli?

Varmaan jokainen opettaja tietää, millainen prosessi se oppiminen oikein on. Kannattaa kerrata opiskeluaikaisia kirjoja, jos ei enää muista, mitä siellä sanottiin lapsen velvollisuudesta oppia ja miten se systeemi aivoissa rakentuu.

[/quote]Olin kyllä jo 10 vuotta sitten opettaja, ja todellakin lapset oppivat silloin nämä perusasiat paremmin. Tästä voisinkin tehdä sellaisen päätelmän, että jotain on tapahtunut lapsien (ja ehkä kotien) asenteessa. Asiathan ovat pysyneet samana.

[/quote]

Me tiedämme kumpikin, mistä on kyse: eskari on asia, joka viimeisen 10 vuoden ajan on ollut jokaisen lapsen pakko-oikeus. Vielä 15 vuotta sitten lapset saattoivat varsin hyvin mennä kouluun suoraa kotoa, nykyisin välissä on eskari, joka todellakin ehkäiseen oppimista! Myös subjektiivinen päivähoito-oikeus on lisännyt oppimisvaikeuksia.

[/quote]

Okei. Voisiko se mennä niin, että kun lapset laitetaan aina aikaisin päivähoitoon, jossa he ovat isossa meluisassa ryhmässä, niin siellä he eivät opi. Sama juttu eskarin kanssa.

Kotona olisi rauhallisempaa, ja vanhempi opettaisi asioita? Mutta nykyään äippä ei varmaan kerkeisi opettaa, kun täällä pitäisi roikkua senkin ajan.

Vierailija
4/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 17:09"]

Toinen murhe ovat ilmansuunnat. Ne opetetaan moneen kertaan peruskoulun aikana, mutta osa vesseleistä ei viitsi opetella niitä edes  yhdeksännellä. Kun osaamattomuuden takia ei voi enää jättää luokalle, ei ulkoa opeteltavia ole enää pakko opetella!

Käyttäkää arkielämässänne ilmansuunta sanoja, niin ne tulevat lapsillenne tutuksi jo pienestä pitäen!

[/quote]

Joo. Nämä on vaikeita suomenkielessä. Ajatelkaa vaikka kuinka paljon helpompaa ruotsalaisilla ja englantilaisilla on.

Minullakin meni näiden opetteluun kauan. Ruotsissa oli paljon helpompaa.

[/quote]Ai, miksi niillä on helpompaa?
[/quote]
väli-ilmansuunnat muodostetaan pääilmansuunnista. :)

Vierailija
5/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan vain ihmetellä, millaista opetusta koulussa annetaan, jos oppilaat eivät osaa kuukausia tai aakkosia tai kertotaulua tai viikonpäiviä. Muistelen, että yksi koulun tehtävistä on yleinen sivistystehtävä, joten ovatko peruskoulun ala-asteen opettajat unohtaneet, että heidän piti erilaisten projektien ja puuhapäivien lomassa myös hieman opettaa lapsille yleissivistykseen kuuluvia asioita sen sijaan, että viikkotolkulla tutustuttiin afrikkalaisten heimojen tapaan aterioida tai laulella iloisen rytmikkäästi.

[/quote]Anteeksi vaan. Nämä asiat ovat juuri niitä, jotka lapsen tulee OPETELLA ULKOA. Niitä käydään läpi joka vuosi ala-asteella, mutta kun nykylapsia ei huvita minkäänlainen vaivannäkö. Opettaja ei voi sitä kertotaulua eikä kuukausia paukuttaa lapsen päähän, jos tämä ei itse viitsi tai halua niitä opetella.

Olen itse tällä hetkellä vitosluokan ope, ja luoja paratkoon, että olen yrittänyt tolkuttaa oppilaille sitä, että heidän tulee myös itse tehdä töitä oppimisensa eteen. Kukaan muu ei voi sitä tehdä heidän puolestaan. Esim. kertotauluja kerrataan, ja niistä pidetään useita pistareita kuukaudessa, mutta vieläkin on luokassa oppilaita, jotka eivät niitä osaa. Samoin myös kuukaudet käydään läpi joka vuosi, ja tulevathan ne jatkuvasti muutenkin eteen.

Kyllä jossain vaiheessa täytyy myös kodin kiinnittää näihin ulkoaopeteltaviin asoihin huomiota. Enhän voi käyttää kuutta vuotta luokassa näiden perusasioiden jankkaamiseen. Saattaa aika  tulla pitkäksi niillä, jotka ne ovat aikanaan opetelleet. Pientä suhteellisuuden tajua nyt kehiin. Kertokaa kotona, että myös lapsella on velvollisuuksis oppimisensa suhteen.

[/quote]

Ongelmanahan on se, että hyvä opettaja saa suurimman osan oppimaan. Missä ovat ne hyvät opettajat, joita vielä 10  vuotta sitten kouluissa oli?

Varmaan jokainen opettaja tietää, millainen prosessi se oppiminen oikein on. Kannattaa kerrata opiskeluaikaisia kirjoja, jos ei enää muista, mitä siellä sanottiin lapsen velvollisuudesta oppia ja miten se systeemi aivoissa rakentuu.

[/quote]Olin kyllä jo 10 vuotta sitten opettaja, ja todellakin lapset oppivat silloin nämä perusasiat paremmin. Tästä voisinkin tehdä sellaisen päätelmän, että jotain on tapahtunut lapsien (ja ehkä kotien) asenteessa. Asiathan ovat pysyneet samana.

[/quote]

Me tiedämme kumpikin, mistä on kyse: eskari on asia, joka viimeisen 10 vuoden ajan on ollut jokaisen lapsen pakko-oikeus. Vielä 15 vuotta sitten lapset saattoivat varsin hyvin mennä kouluun suoraa kotoa, nykyisin välissä on eskari, joka todellakin ehkäiseen oppimista! Myös subjektiivinen päivähoito-oikeus on lisännyt oppimisvaikeuksia.

[/quote]

Eskarin kävi jo 20 vuotta sitten lähes kaikki, 80-luvullakin selvä enemmistö.

Vierailija
6/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät opi niitä asioita, mitä kotona ei pidetä tärkeänä. Jos vanhempi voivottelee tai kauhistelee ulkoläksyjä, ei lapsikaan niitä arvosta!

Eskari on muuten monen lapsen pelastus. Jos kotona ei askarrella tai piirrellä (motoriikka, kynäote, hahmottaminen), ei lueta (sanavarasto ja kielen monipuolinen käyttäminen) eikä harjoitella lukumääriä (matematiikan hahmottaminen) on eskari se paikka, missä lapsi pääsee vihdoin käyttämään aivojaan. Ilman harjoitusta, nuo sulkuihin merkityt asiat eivät aivoissa kehity!

Vierailija
7/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seitsemäsluokkalaista poikaani eivät kuukausien nimet ole kiinnostaneet. Silti hän on aina saanut kiitettäviä arvosanoja. Älykkyystesteissä hän päihittää suurimman osan ikäluokastaan. 

Vierailija
8/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole kuukausien nimet KIINNOSTANEET" Voi vitun ikenet! Ei ihme, että opettajat täällä valittavat. Mitä ihmeen porukkaa koulussa nykyään oikein pyörii? Onko se kännykkä joka niistä on tollasia tehneet?

Vierailija
9/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 15:45"]

Ei, lapseni on normaaliluokalla ja ihan fiksu oppilas. Matematiikka ja englanti kymppejä, muut aineet ei kauheasti kiinnosta. Hajamielinen on kyllä.

[/quote]Eikö siellä englannin tunnilla ole tarvinnut opiskella kuukausia ja vuodenaikoja?

Vierailija
10/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 20:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eskarin kävi jo 20 vuotta sitten lähes kaikki, 80-luvullakin selvä enemmistö.

[/quote]

Kummallista, että tilastot kertovat aivan toista. Eskari yleistyi vasta 1990-luvun loppupuoliskolla

Vierailija
11/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 20:27"]

Lapset eivät opi niitä asioita, mitä kotona ei pidetä tärkeänä. Jos vanhempi voivottelee tai kauhistelee ulkoläksyjä, ei lapsikaan niitä arvosta!

Eskari on muuten monen lapsen pelastus. Jos kotona ei askarrella tai piirrellä (motoriikka, kynäote, hahmottaminen), ei lueta (sanavarasto ja kielen monipuolinen käyttäminen) eikä harjoitella lukumääriä (matematiikan hahmottaminen) on eskari se paikka, missä lapsi pääsee vihdoin käyttämään aivojaan. Ilman harjoitusta, nuo sulkuihin merkityt asiat eivät aivoissa kehity!

[/quote]

Lapseni oli eskarissa. Siellä ei piirretty kuin 3 kertaa, ei luettu satuja eikä harjoiteltu lukumääriä. Siellä kuunneltiin aamulla cd:ltä satu, sen jälkeen mentiin ulos ja ulkoilun jälkeen syötiin. Ruokailun jälkeen oli 30 min vapaata leikkiä ja sitten kotiin. Nähtävästi lapseni aivot jäivät täysin kehittymättömiksi.

Vierailija
12/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa teille jotakin itsestäni. Opin aakkoset vasta 16-vuotiaana, siis luettelemaan ne järjestyksessä. Tarvitsin aakkosjärjestystä ensimmäisen kerran vasta 16-vuotiaana, kun menin kesätöihin. Opin sen toki sitten helposti. Kirjoitin kuusi laudaturia, ja olen mitatusti poikkeuksellisen älykäs. En juurikaan opettele asioita ulkoa aikuisenakaan, vaan päättelen  ja pyrin ymmärtämään asioita. Moni onnellista, pitkää lapsuutta elävä ei varmaan elämässään juurikaan tarvitse kuukausien nimiä. Ulkomuisti ei ole kaikilla yhtä hyvä, eikä ulkomuisti ole sama kuin älykkyys. 

Vierailija
13/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin me tarvitsemme koulua ja opettajia, jos ajatuksena on se, että asiat opetetaan kotona? Ihan turhaan ne meidän lapset istuvat luokassa klo 9.00 - 15.00, jos sinä aikana katsotaan videoita ja jutellaan mukavia ja opetus tapahtuu opettajien mielestä kotona.

Vierailija
14/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös koulunkäyntiavustajat paikkaa tämmöisiä puutteita. Vai mitä lie kirjansivun kääntäjiä ne nyt oli. Kuitenkin: lisää avustajia ja heti!

Vierailija
15/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on hehtaari? 4 litraa.!! (kasiluokkalainen tyttö eikä ollut läppä.)

Vierailija
16/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ramadan on eri vuosina eri aikaan, vähän niinkuin pääsiäinen... Et tainnu huomata tarkistaa netistä? 

Vierailija
17/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:51"]

Nyt kun uudet seiskaluokkalaiset on saatu opintielle, paljastuu jälleen sama asia kuin joka vuosi: osa seiskaluokkalaisista ei osaa kunnolla kuukausia. Niiden lukumääräksi vuodessa arvioitiin 7-8. Tämä ei ole provo vaan täyttä koulun arkea. 

Samoin vaikeuksia tuottaa tietää missä kuussa on äitienpäivä, juhannus, syysloma. Kyse ei ole erityiskoulun oppilaista, vaan normaaliluokan oppilasta. 

Hyvä av-mamma, kannattaisi sinunkin jossain vaiheessa ihan varmistaa, että neropattilapsesi osaa jopa kuukaudet ja pystyy yhdistämään esimerkiksi: Mikä on yhdeksäs kuukausi? Syyskuu, ilman että sormin pitää alkaa laskemaan, mikäs se nyt taas olikaan.

T. Yläkoulun ope

[/quote]

Jaa. No itse hahmotin tuollaiset käytännönläheiset asiat aika myöhään. En tiedä miksi. Koulumenestys oli muuten yläkoulussa kiitettävä. Mutta ei ole poissuljettua, että en olisi laskenut sormin mikä kuukausi on yhdeksäs ja rehellisesti, joskus pitää miettiä, etät missä helvetin kuussa se pääsiäinen on.

Vierailija
18/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 22:16"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:51"]

T. Yläkoulun ope

[/quote]

Jaa. No itse hahmotin tuollaiset käytännönläheiset asiat aika myöhään. En tiedä miksi. Koulumenestys oli muuten yläkoulussa kiitettävä. Mutta ei ole poissuljettua, että en olisi laskenut sormin mikä kuukausi on yhdeksäs ja rehellisesti, joskus pitää miettiä, etät missä helvetin kuussa se pääsiäinen on.

[/quote]

Niin ja koulumenestys oli myös lukiossa kiitettävä ja myöhemminkin (yliopisto) ihan hyvä.

Vierailija
19/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoa opettelu tehdään kotona. Miten ihmeessä kuvittelette sen onnistuvan koulupäivän aikana muiden oppilaiden keskellä luokassa?

Vierailija
20/136 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen aika varma, että lapsenikaan eivät osaa kuukausia. Lapsen kuuluu elää hetkessä.