Ensimmäiseksi omistusasunnoksi omakotitalo
Olemme n. kolmekymppinen aviopari keskisuuresta kaupungista. Itse vielä opiskelen, mutta valmistun muutaman kuukauden kuluttua. Miehelläni on vakituinen työpaikka.
Asumme tällä hetkellä vuokralla n. 60 neliöisessä kaksiossa koiran kanssa. Viimeisen vuoden aikana mielessä on pyörinyt ajatus omistusasunnosta, olisihan se järkevämpää lyhentää lainaa kuin maksaa toiselle vuokraa. Vuokra on tällä hetkellä n. 750 €/kk, sisältäen veden, sähkön ja netin.
Olemme alkaneet ensisijaisesti katsella lähikunnista omakotitaloja. Olen itse kirjoittanut jo työsopimuksen valmistumisestani eteenpäin n. 1.5 vuodeksi, palkka on n. 5000 €/kk. Lisäksi on helposti lisäansioita saatavilla. Alallani työllisyystilanne on erittäin hyvä. Mieheni tienaa tällä hetkellä vajaa 3000 €/kk. Varteenotettavat omakotitalot ovat olleet hinnaltaan n. 300 000 €, noin 150 neliötä. Olemme käyneet toistaiseksi vasta yhdessä pankissa, josta lainatarjous oli ok.
Ongelmana on kuitenkin se, että anoppi ja appiukko tuntuvat pitävän ajatusta omakotitalosta ensimmäisenä omistusasuntona aivan hulluna?! Ovat sitä mieltä, että olisi ehdottomasti järkevämpää ostaa ensin kerrostalo- tai rivitaloasunto, ja sitten myöhemmin vasta okt. Mainitsivat myös, että emme luultavasti tule rahallisesti pärjäämään. Nyt tämä raha-ahdistus alkaa jo tarttua minuunkin...
Itse ajattelen niin, että koska lähestymme jo kolmeakymppiä niin lapsiasioitakin pitää tässä pikkuhiljaa alkaa suunnittelemaan. Tuntuu jotenkin helpommalta ostaa nyt suoraan ns. lopullinen koti, käyttää siihen ensiasunnon ostajan valtiontuet ym. En jaksaisi muuttamisrumbaa taas uudelleen muutaman vuoden kuluttua.
Menoista sen verran, että meillä on tällä hetkellä yksi auto. Luultavasti toisen auton hankinta (rahoituksella?) tulee ajankohtaiseksi valmistuttuani. Pankista luvattiin lyhennysvapaata siihen asti, että valmistun. Yritämme myös löytää lämmityskustannuksiltaan järkevän talon.
Kertokaa kokemuksianne! :) Onko haaveemme omakotitalosta tässä elämänvaiheessa aivan hullua? Selviääkö tuloillamme asuntolainasta myös mahdollisen äitiysloman ajan?
Kommentit (18)
Tottakai hankitte talon, jos sopiva sattuu kohdalle. Ainahan sen voi sitten myydä.
Me ostimme ensimmäiseksi omistusasunnoksi omakotitalon. Ei kaduta. Pian on lainakin poismaksettu, kaksi vuotta jäljellä.
Vieläkö ensiasunnon ostajat saavat ostaa ilman veroa, mikäsenniminytolikaan-veroa? Omakotitaloissa vero on huomattavasti suurempi eli säästö myös.
Jos teillä on varaa taloon, niin siitä vaan. Muutot ja asunnonvaihdot maksavat nekin. Me ostimme aikoinaan ensiasunnoksi uudesta rivarista 4 h + k + khh+ kph+ wc + sauna ym. parveketta, pihaa ja varastoa. Ystäviltä tuli ihme kritiikkiä, mitä 2 ihmistä tekee niin isolla. Muutimme vielä isompaan, kun lapsia oli kaksi ja tarvitsimme työtiloja ym. Meidän koti, meidän elämä.
Teillä näyttää tulevaisuus olevan hyvillä kantimilla ja järkevästi olet asioita suunnitellut.
Jos löydätte mieleisenne talon/tontin, niin siitä vaan!
Asuntolaina on asuntolaina otettiin se sitten kerros- rivi- tai omakotitaloon.
Anopin ja appiukon mielipiteet voit unohtaa, teidän asuintavastanne tässä on kyse.
Onnea talon etsintään jos siihen päädytte :)
Terv. 21 vuotiaana avopuolisoni kanssa omakotitalon ostanut
Ohoh, vauva.fi ei olekaan samaa mieltä kanssani riviväleistä..
-6
Laina-ajan maksimi on järkevä olla 20 vuotta. Tuolla määrällä maksuerän suuruudeksi tulisi varmaankin noin 1500 euroa/kk. Lisäksi pitää muistaa se, että omakotitalssa on muitakin kuluja, esim. sähkölasku talvella voi hyvinkin olla 200-300 euroa kuussa.
Kyllä noilla tuloilla pitää pystyä lyhentämään lainaa ainakin se 1500 euroa/kk ja senkin jälkeen elää vielä ihan hyvin. Laskekaa vaikka niin, että teiltä menee jatkossa 2000 euroa /kk easuntoon. Jos se kuulostaa vielä hyvältä, niin sitten vaan taloja katselemaan :)
Älytöntä olisi noudattaa jotain -> kerrostalo -> rivari -> okt -kaavaa. Älä korvaasi lotkauta muille puheille!
Mitäs hullua siinä on? Myös mun ensimmäinen oma koti on omakotitalo. Mun mielestä se oli jopa kannattavaa, kun muistaakseni sain jonkun veroedun (?).
Tietysti teidän täytyy katsoa, onko laina sopiva tuloihin nähden. Se onkin jo toinen tarina. Mutta periaatteessa ensikodiksi omakotitalo ei ole yhtään se hullumpi ratkaisu kuin kerrostaloasunto tms.
Kiitos vastaajille kannustavista kommenteista! :)
Mahdattekohan tarkoittaa varainsiirtoveroa? Täytyy ottaa selvää, jos olisi olemassa lisääkin etuuksia :D
-Ap
Ostakaa ihmeessä ok-talo! Vältytte ensiasunnon ostajina varainsiirtoverolta, joka tekisi 300 000 lainalle jo 12 000 kuluja :)
Näin itse tein, miehelle oli jo toinen asunto joten hän joutui tuon veron maksamaan.
Kyllä, ehdottomasti omakotitalo! Sitten 60-70vuotiaana kun omakotitalon ylläpito alkaa tuntua liian raskaalta, voi muuttaa loppu ajaksi kerrostaloon. Missä ei ole pihaa hoidettavana. :) Onnea talokauppoihin!
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 18:41"]
Kiitos vastaajille kannustavista kommenteista! :)
Mahdattekohan tarkoittaa varainsiirtoveroa? Täytyy ottaa selvää, jos olisi olemassa lisääkin etuuksia :D
-Ap
[/quote]
Varainsiirtovero on siis 4% kauppasummasta ja sen maksaa ostaja.
Tietenkin kannattaa ostaa omakotitalo, jos kuitenkin sellaisesta haaveilette ja muutaman vuoden päästä kuitenkin sellaisen ostaisitte. Mekin ostettiin ensimmäiseksi omistusasunnoksi omakotitalo, eikä vieläkään tule mieleen, että miksi ihmeessä olisi pitänyt ostaa rivitalo tai saatika sitten kerrostalo. Kerrostalossa asuttiin vuokralla ja todettiin että kerrostaloasuminen ei todellakaan ole meidän juttu.
Hemmetinmoiset tulot teillä! Suurimmalla osalla ihmisistä PALJON pienemmät ja ok-talossa asuvat..
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 19:08"]
Hemmetinmoiset tulot teillä! Suurimmalla osalla ihmisistä PALJON pienemmät ja ok-talossa asuvat..
[/quote]
Kyllä! Itse ostin talon työttömänä, ja kuinka sain lainan tyttömänä? Korkeat liiton päivärahat + säästöt + asunnon halpahinta. Lainaa piti ottaa 25000€ sain 20-vuotta maksuaikaa. Halvemmat asunnonhoitokulut, kun vuokralla! Lainaa pitää maksaa min. 86€/kk, et ei paljoa hetkauta! :D
Me rakennettiin okt kun oltiin oltu vuosi naimisissa ja se oli myös samalla ensimmäinen omistusasunto molemmille. Eikä kaduta pätkääkään. Nyt kun käytettiin arvioijaa niin 100t€ tekis voittoa, jos laittas myyntiin eli aika hyvä sijoitus kohde.
Minulle tuo olisi yksin ensiasuntoani ostavana ollut liikaa, mutta siinä vaiheessa kun pari vuotta myöhemmin perustin perheen, tuon hintainen kämppä oli edessä vaikkei omakotitalo ollutkaan. Ei se laina tosiaan sen erilaista ole, maksaako sen 300 000 euroa kerrostalokolmiosta vai omakotitalosta.
Ei ole mikään hölmö ajatus. Minun ensimmäinen omistusasunto oli juurikin uusi omakotitalo kolmekymppisenä. Olisi ollut typerä ostaa ensin joku rivarikämppä, kun oli mahdollista ostaa suoraan omakotitalo. Talo on parin vuoden päästä maksettu, joten oli ei harmita yhtään. Jos olisin jostain yksiöstä aloittanut, niin en usko että nyt olisin tässä tilanteessa.
Olennaista on se, ettei ole ylisuurta lainaa eli mitoittaa lainan tuloihin ja ostaa järkevän asunnon, eikä mitään 'homeloukkua'. Kannattaa pitää mielessä se, että talon voi joutua esim. muuton vuoksi myymään jossain vaiheessa.