Eronneet, joilla yhteishuoltajuus..?! Neuvoja kiitos
näyttää pahalta että ero mahd. tulossa..
Ja neuvoja kaipailen.
Miten olette järjestäneet tapaamiset (1krt/2 viikossa vai miten milloinkin)?
Entäpä joulut ja muut pyhät, synttärit jne..?
Onko ne vanhemmalla jonka luona lapsi asuu vai vaihdellaanko tuota aina..?
(kamala ajatus olla joulu ilman ainoata lasta..)
Miten elatusavut tulevat..?
miten suuruus määräytyy? Esim onko esim minimi määrä tms..?
Kiitos etukäteen!!
PS. mihin tulee ottaa yhteyttä jos noita sopimuksia pitäisi tehdä..?
Kommentit (5)
Lastenvalvojan luona sovitaan huoltajuudesta, tapaamisista ja elatusmaksusta. Toki nämä voi sopia ihan keskenäänkin, mutta sitten on aika heikoilla, jos homma ei toimikaan. Minimi elatusmaksu on 118,35 e.
Tapaamiset kannattaa järjestää lapsen parasta ajatellen ja miten vanhemmat pystyvät ja haluavat lasta pitää/tavata. Aika tyypillistä tuntuu olevan pariton/parillinen vkonloppu systeemi. Joulut yms. voi sopia tapaamissopimuksessa erikseen. Jotkut toimivat joulun suhteen esim. niin että aaton lapsi äidillä, joulupäivän isällä. Mitään tarkkoja sääntöjä tapaamisiin ei ole. Tarkoituksena on taata lapselle molemmat vanhemmat ja tapaamiset tulisi sopia lapsen parasta ajatellen. Näin ei kyllä valitettavasti useinkaan ole.
Meillä mies ei ole hirveästi lapsen hoitoon osallistunut..
ei ole vienyt koskaan tarhaan, pari kertaa hakenut kun on ollut pakko.
Mies ei ole juurikaan ulkoillut lapsen kanssa koskaan, tai ei halua tulla mukaan, nukkumaan laittaa harvoin (tyylillä kerran kuussa jos sitäkään)
Joten hieman kauhuissani olen, koska olen tottunut olemaan ns yksinhuoltaja parisuhteesssa..
minä olen lapsen kanssa kun ukko huitelee missä milloinkin..
(nyt siis hänellä toinen nainen..)
Ap
" ansaitse" . Ei kai se kiristä sua lapsilla jollain tapaa? Tietenkin olisi hyvä, että saisit itsekin omaa aikaa, mutta jos ei miestä kerran ole tähänkään mennessä lapsen hoito paljoa kiinnostanut, niin mun milestä olis kohtuullista että tapaamiset sovittaisiin pitkälti sun edoilla (tietty lapsen parasta ajatellen)
Tapaamiset yleensä lapsilla suositusten mukaisia eli kaikista yleisin kai joka toinen viikonloppu ja sitten yksi arki-ilta viikossa, jos kyse tämmöisestä leikki-ikäisestä tai ala-asteella olevasta lapsesta.
Vanhemmat vastaavat lapsen elatuksesta tulojensa suhteensa. Hyvä laskukaava on esimerkiksi 430 euroa ja siitä pois lapsilisä eli 100 euroa. Sit se 330 euroa jaetaan vanhempien tulojen suhteessa, joten jos mies tienaa vaikka tuplat naiseen verrattuna, niin elatusmaksu on 220 tai jos molemmat tienaa saman verran nettona, niin sit elatusmaksu 165 euroa. Tuohon kai tulossa muutoksia.
Asiaa hoitaa lastenvalvoja. Kuulostaa sille, että sun elämäs ei juuri muuttuisi on siinä mies tai ei, luultavasti vaan helpottuisi. Kyllä sitä yksinhuoltajana on kuitenkin kiva, että on omaa aikaa, joten yritä nyt sopia noista ns. normaaleista tapaamisista, koska sinullekin on hyvä välillä levähtää ja nähdä muita aikuisia ilman lasta ja siten jaksat paremmin olla äitinä. Lapsellekin on hyväksi, että on suhde isään, jollei se nyt ole väkivaltainen tai rappioalkoholisti.
lastenvalvoja on se viranomainen jonka kautta voi asioita neuvotella esim elatusmaksujen suuruutta, tapaamisia jne. Niistä haetaan käräjäoikeuden päätös. Joulut ym voitte miehen kanssa sopia miten haluatte mutta yleensä niissä käytetään vuorovuosi systeemiä. Synttärit voi tietysti vaikka molemmat järjestää kutsuen omia sukulaisia jne.