Suuri käännytysketju
Onko uskontosi tai uskomattomuutesi kenties maailman parasta sorttia? Oletko huolestunut kanssakulkijoiden tulevaisuudesta ja kohtalosta? Tule keskustelemaan.
Itse olen uskontoihin ja uskomattomuuteen lähtökohtaisesti positiivisesti suhtautuva ateisti. Vierailen mielelläni eri uskontokuntien kirkoissa ja muissa uskonnollisissa tapahtumissa. Koskaan en ole kuitenkaan kokenut minkäänlaista uskontunnetta. Minulle uskonnot ovat kiinnostava kulttuurinen ilmiö.
Uskontoja voi käyttää myös aseena ja ihmisten alistamiseen, useilla uskonnoilla on pitkä ja synkkä historia tässä mielessä. Uskonnot tarjoavat kuitenkin myös lohtua ja vastauksia eksistentiaalisiin kysymyksiin, yhteisön ja tärkeän osan identiteettiä. Siksi minusta ihmisen tuomitseminen pelkän uskonnon perusteella on väärin.
Kommentit (4)
Yksinkö mun pitää tästä suuri tehdä? Onko todellakin niin, ettei yhdellä Suomen suurimmista keskustelupalstoista saa keskustelua aikaan muuten kuin asiattomalla provolla? Uskonnot ovat yksi suositummista keskustelunaiheista täällä.
Miten suhtaudut katolisuuteen uskontona?
Tule facebookin ryhmään "jeesus on tie, totuus ja elämä" Siellä on välillä vilkasta keskustelua
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 14:20"]Tule facebookin ryhmään "jeesus on tie, totuus ja elämä" Siellä on välillä vilkasta keskustelua
[/quote] Millaista keskustelua? Miten ryhmässä suhtaudutaan paatuneeseen ateistiin? Miksi et halua keskustella täällä?
Eikö kellään ole tarvetta käännyttää? Kyllä muissa siihen sopimattomissa ketjuissa on intoa riittänyt.
Minua ei ole oikeassa elämässä juurikaan käännytetty. Positiivinen asenteeni ei oikein tarjoa alustaa peruskiukuttelulle ja toisaalta harvan tietämys omasta uskonnostaan on niin laaja, että asiakeskustelukaan olisi mahdollista. Jotkut innokkaat ateistit pitävät minua epäilyttävänä, yliopistopiireissä näkemykseni taas on aika yleinen.
Tunnen muutamia uskonyhteisöjen uhreja, mutta en henkilökohtaisesti niitä, jotka kiusaavat.