Hoitovirhe?
Elikkäs kohta kaksi viikkoa olen paininut angiinan ja keuhkoputkentulehduksen kanssa. Antibiootit on nielutulehdukseen mutta ne eivät pure. Syön 10 päivän kuuria joka parin päivän päästä loppuu ja olo vaan pahenee sekä oman syljen nieleminen tuottaa jo hankaluuksia. Kahdesti olen käynyt pyytämässä toisia antibiootteja koska normaalisti jos antibiootti lähtee puremaan niin olo helpottuu jo ensimmäisen päivän jälkeen.
Lääkäri ja hoitajat vaan pudistelivat päätään ja sanoivat että kyllä ne auttaa, ei nähdä syytä vaihtaa. Käskivät tulemaan kuurin jälkeen uudestaan jos ei auta mutta koulut tässä kärsivät eikä ole kiva jos kurssit jää suorittamatta.. Alkas vähän tuntua että on menossa nielupaiseeksi joten kannattaisiko tästä sitten tehdä jokin valitus vai niellä (ironista..) vaan kohtalo? Eihän se nyt normaalia ole että jos on kuuri niin nielu vaan turpoaa ja kipeytyy kipeytymistään, imusolmukkeet kohta golfpallon kokoiset sekä silti nostaa kuumetta.
Kommentit (39)
Jospa neljäs kerta toden sanois... Ja onneks ibumaxit auttaa hetkeksi sekä kiitos luojalle korkeasta kipukynnyksestä!
Kiitos asiallisista kommenteista sekä auttajille. :)
Ap täällä nostelee ketjua.
tosiaan eilen olin koko päivän sairaalassa ja aika tälli tuli päin naamaa.. kilpirauhasen syöpä nimittäin. En vaan voi ymmärtää tätä ja jotenki todella epätodellinen olo että näin nuorena olen tämmöisen riesan saanut. Eli siis neuvona kaikille; jos kehonne temppuilee jotenkin niin välittömästi lääkäriin eikä odotella av mammojen diagnooseja..
herran jumala!! minkä ikäinen olet? tosi harmillista kuulla,, kaikkea hyvää sinulle ja voimia!
17-vuotias olen. Aina olen syöpää pelännyt ja on kyllä tullut paljon itkettyä.. viimeset pari päivää on aika sumussa mennyt.
Ap
Mulla kolmekymppinen luokkakaveri (aikuiskoulutus) sai saman diagnoosin vuosi sitten. Tsemppiä!
Voi ei! :( tulipa paha mieli sun puolesta.. Onneksi pidit puolesi. Oliko kyseessä siis ihan rehellinen syöpä vai hyvänlaatuinen kasvain? Mites hoidon saaminen, pitikö jankata vai pääsitkö heti tutkimuksiin?
Kuinka syöpää alettiin epäillä ja kuinka diagnoosi saatiin näin nopeasti? Eihän sulta ole otettu koepalaa?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 22:25"]Kuinka syöpää alettiin epäillä ja kuinka diagnoosi saatiin näin nopeasti? Eihän sulta ole otettu koepalaa?
[/quote]
Mietin samaa, koepalan tulosten saamisessa kestää aikansa..? Ja ennen sitä ei voida tietää onko kyseessä hyvänlaatuinen kasvain vai syöpä.
Ei yhdessä päivässä tutkimusten alusta voida varmuudella saada selville, onko kyseessä syöpä vai ei. Poikkeuksena ehkä leukemia, koska verenkuva vastataan nopeasti. Mitään koepaloja ei ensinnäkään ekan tutkimuspäivän aikana yleensä edes saada otettua, saatikka että ne ehdittäisiin myös käsitellä, värjätä ja tutkia. Kuulostaa siis lööperiltä.
Tunnettiinko kaulalla joku patti ja sinulle laitettiin lähete ultraan, vai? Useimmat kaulapatit eivät ole syöpiä.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2014 klo 01:26"]Antibiootti on V-Pen 1500.
Ap
[/quote
Joka ei tunnetusti auta mihinkään.
Kefexin auttaa angiinaan
-Ylilääkäri
1) On toimittu oikein kun on otettu nieluviljely. Herkkyysmääritys tehdään aina. A-streptokokki on Suomessa käytännössä aina herkkä penisilliinille, Kefexin on paljon huonompi vaihtoehto, ja sitä pitäisi käyttää vain penisilliniallergisille.
2) Jos antibiootti ei pure nielutulehdukseen, 99-prosenttisesti on kyse virusinfektiosta, ja lopuilla 1 prosentilla on nielupaise. Ap:lla ei kuvan perusteella ole nielupaisetta.
3) CRP on aina reilusti koholla nielurisainfektiossa, sen tutkimisesta ei ole mitään hyötyä.
4) Tässä ei ole tapahtunut hoitovirhettä. Jos et pysty syömään etkä juomaan etkä kivun kanssa selviä, kuulut kuitenkin sairaalahoitoon. Sama antibiootti annetaan siellä suoneen (koska tabletin nieleminen ei onnistu). Sano ongelmasi selvästi seuraavan kerran, ja jos edelleenkään kukaan ei usko, väännä sitten sitä valitusta.
T. lääkäri
Siis miten tuollaisen diagnoosin sait?
Pitäsköhän sun mennä sinne terkkariin ja tarkistuttaa, ettei ole sitä nielupaisetta? Tavanomaisessa nielutulehduksessa CRP voi hyvinkin olla vaikka 300 ilman mitään paisetta. Nielemiskipu on eriasia kuin nielemisvaikeus, joka tarkoittaa sitä, että edes vesi ei mene kurkusta kunnolla alas.
Ap, Millä kokeella sun syöpäsi todettiin? Tiedätkö, mitä tyyppiä se on? Kilpirauhassyöpiäkin on erilaisia. Mulla kesti nimittäin imusolmukebiopsian vastausten saamiseen n. 3 viikkoa (ehkä hiukan nopeaaminkin oisin saanut, ellei sairaalassa oltaisi möhlitty). No, syöpä minultakin löyty, mutta siinä oli kerrottu taudin tyyppikin. Tsemppiä kuitenkin kovasti! Tuollaisen uutisen saaminen on tosi kova isku.
Taisi nyt joku muu kuin ap heittää tuon kilpirauhassyövän. Tuo kurkku ole mitään syöpää nähnytkään. Lääkäri ylempänä kommentoi aivan oikein. Ton nielutulehduksen lisäksi päällä voi olla vielä mononukleoosi, jos kaulan imusolmukkeet turvoksissa ja syljen nieleminenkin on hankalaa. Eli jo tehtyjen tutkimusten lisäksi nuo mononukleoosi vasta-aineet vois testata. No virustautihan sekin on ja paranee ajan kanssa. Särkylääkettä vaan, Ibuprofeiinia ja parasetamolia. Tarvittaessa suoneen, jos ei nieleminen onnistu.
Mikä ap:n tilanne? Jos tarina totta, niin tosi kurjaa, mutta oudon nopeasti tuli diagnoosi:(
Aamulla lekuriin, etkä anna periksi. Sanot, että vaikea hengittää. Hirveännäköinen tuo nielu on, olisin jo seonnut kipuun sun tilanteessa.