Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut pitävät köyhyyttä kamalana asiana?

Vierailija
25.08.2014 |

Itse viihdyn köyhänä enkä tajua miksi on niin kamalaa olla köyhä?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ko ei voi ostaa mitään eikä tehdä mitään. Minä ainakin pidän oikeaa köyhyyttä sangen hankalana ja ikävänä asiana. Jos ei ole rahaa ei voi ostaa edes hyvää ruokaa tai maksaa vuokraa mieleisestä asunnosta. Saati sitten muuta harrastusta tai huvitusta.

Vierailija
2/30 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:39"]

Ko ei voi ostaa mitään eikä tehdä mitään. Minä ainakin pidän oikeaa köyhyyttä sangen hankalana ja ikävänä asiana. Jos ei ole rahaa ei voi ostaa edes hyvää ruokaa tai maksaa vuokraa mieleisestä asunnosta. Saati sitten muuta harrastusta tai huvitusta.

[/quote]

Minusta se taas kehittää kekseliäisyyttä miten voisin saada jonkun haluamani ja lisää esim kierrätystä kun myy lapsen pieneksi jääneet vaatteet pois ja ostaa niillä rahoilla isompia yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:42"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:39"]

[/quote]

Minusta se taas kehittää kekseliäisyyttä miten voisin saada jonkun haluamani ja lisää esim kierrätystä kun myy lapsen pieneksi jääneet vaatteet pois ja ostaa niillä rahoilla isompia yms.

[/quote] Ensin pitäisi ne lapsen vaatteet saada ostettuakin, että voisi niitä sitten myydä. Milläs rahalla niitä ostelet jos olet todella köyhä?

Vierailija
4/30 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on pidemmän päälle ahdistavaa ja stressaavaa, kun rahat ei meinaa riittää sittenkään vaikka olisi kuinka kekseliäs. Ja mitä jos tulee yllättäviä menoja? Pyykkikone hajoaa tms? 

Vierailija
5/30 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos köyhällä esim. hampaat märäntyy suuhun, siihen on vaikea saada apua ilman rahaa.

Vierailija
6/30 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistus ja stressi rahojen riittämisestä, vaikka arki sujuisikin kituuttamalla niin yllättävät menot, vaikkapa pitkä sairastuminen ja kalliit lääkkeet, kodinkoneostot jne.

Tekeminen, itse nautin mukavuudesta ja tekemisestä, ei aina oisi kiva sanoa ei esim leffaan menemisestä, ravintolaan menemisestä yms.

Matkustaminen ja maisemanvaihdos piristää mieltä ja auttaa jaksamaan arjessa.

Tulevaisuuden haaveet ja se, että voi joskus oikeasti toteuttaa niitä just eikä melkeen, jos ne vaatii rahaa.

Olisi kurjaa, jos eläisi tietoisuudessa, että tässä sitä loppuelämä öllötetään.

Jokainen tavallaan, mutta mm. Noiden seikkojen takia pyrin itse edes kohtuulliseen tulotasoon.

Vierailija
7/30 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä köyhyydellä tässä nyt tarkoitetaan. Meillä ainakin tulot on reilusti alle keskitulojen, mutta on meillä silti hyvin varaa normaaliin elämiseen. Eli on uusi omakotitalo, 2 autoa, lapsillakin vaatteet ja hampaat hoidetaan.

Vierailija
8/30 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, samaa mieltä olen. Rikkaiden/hyvätuloisten ongelma on mielestäni se, että he ovat totuttaneet itsensä tiettyyn elintasoon, ja tottakai kaikki sitä alempi tuntuu kurjalta. Tämä on mielestäni henkistä köyhyyttä, jos on kovin riippuvainen rahasta. Köyhempänä osaa iloita pienemmistä asioista, ja sitten kun sitä rahaa hetkittäin on enemmän, tuntee olevana suorastaan rikas, vaikka absoluuttisesti edelleen olisi köyhyysrajoilla.. Ei se rikkaus pohjimmiltaan ole kiinni siitä rahasta, vaan siitä, miten elämään suhtautuu. Köyhänä voi kyllä varmasti olla todella kurjaa, jos ei muut sisältöä elämässä jostain syystä ole kuin se raha.

Vierailija
9/30 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:59"]

Mitä köyhyydellä tässä nyt tarkoitetaan. Meillä ainakin tulot on reilusti alle keskitulojen, mutta on meillä silti hyvin varaa normaaliin elämiseen. Eli on uusi omakotitalo, 2 autoa, lapsillakin vaatteet ja hampaat hoidetaan.

[/quote]

Meillä on 3 henkisen perheen kaikki kuukausitulot n 2400€/kk eli köyhiä ollaan.

Vierailija
10/30 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:42"][quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 09:39"]

[/quote]

[/quote]

Eikös tuota tehdä ilman köyhyyttäkin?

Köyhyys stressaa, kun ei ole rahaa, aina pitää pihistellä.

Vierailija
11/30 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa perustarpeisiin, niin mun mielestä ei sillon ole köyhä.

Vierailija
12/30 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädestä suuhun eläminen on pitemmän päälle todella rankkaa nimenomaan henkisesti. Arki pyörii näinkin, mutta koko ajan on pieni pelko ylimääräisistä kuluista, että koska hajoaa auto tai tapahtuu jotain muuta.

Ja olisihan se mukavaa joskus päästä vaikka lomamatkallekin... En minä paljon vaatisi, Tukholmanristeilykin olisi tervetullutta vaihtelua.

Vierailija
13/30 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin nautin kovasti esim. mukavasta asunnosta jossa on piha, matkustelusta, hyvin syömisestä jne. Jos olisin köyhä, noista asioista joutuisi luopumaan tai ainakin tinkimään. Kyllä siitä hengsisä toki selviäisi mutta ei se minulle mikään ihannetila ole. En usko että nauttisin mitenkään siitä että "kehittäisin kekseliäisyyttä" kun oli pakon edessä opittava taitavaksi pihistelijäksi.

Vierailija
14/30 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyvät tulot ja kuulen jatkuvasti nillitystä siitä, että kaikilla pitäisi olla samat tulot ja saan työlläni liikaa rahaa kun muut saavat vähemmän (monet kaverini ovat vasemmistolaisia). Sitten samaan hengenvetoon kuitenkin julistetaan, miten raha ei tuo onnea ja tärkeimmät asiat ovat ilmaisia. Okei...miksi sitten halutaan rahaa? Suomessa kuitenkin terveydenhuolto, koulutus, työttömyysturva, sosiaalituki ja muut oikeasti tärkeät asiat ovat ilmaisia niin mihin he sitä rahaa sitten tarvitsevat? Minuun suhtautudutaan usein suurinpiirtein niin että minun pitäisi antaa vaivalla ansaitsemani rahat ilmiaseksi pois ja olla joku minimipalkalla kituuttava hyväntekijä, joka tekee 12 tuntista työpäivää. Maksan kuitenkin moninkertaisesti veroja pienituloiseen verrattuna.

Ihanaa asua valtiossa, jossa yksityisillä ihmisillä on oikeus ansaita ja omistaa eikä kukaan ole valtion orja.

Vierailija
15/30 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on oikeasti niin matalapalkkaisia töitä, että vaikka kumpikin käy töissä (saati sitten yksinhuoltaja) rahat ei riitä vuokraan ruokaan puhelin ja sähkölaskuihin. Jos jotain pientä sattuu, laskut kerääntyvät ja nopeasti kertyy viivästysmaksuja koska syöminen ja asuminen on järjestettävä ensin. Suurin osa ihmisistä haluaa hoitaa asiansa kunnolla, joskus se on vaan helvetin vaikeaa. Eli vaikka on laskenut kulutuksen minimiin ja sekään ei riitä, se ahdistaa, mikä myös lisää kierrettä. hanki halvempi asunto, osta tarjouksista ja hanki parempipalkkainen työ jargon vituttaa.

Vierailija
16/30 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 10:23"]Minulla on hyvät tulot ja kuulen jatkuvasti nillitystä siitä, että kaikilla pitäisi olla samat tulot ja saan työlläni liikaa rahaa kun muut saavat vähemmän (monet kaverini ovat vasemmistolaisia). Sitten samaan hengenvetoon kuitenkin julistetaan, miten raha ei tuo onnea ja tärkeimmät asiat ovat ilmaisia. Okei...miksi sitten halutaan rahaa? Suomessa kuitenkin terveydenhuolto, koulutus, työttömyysturva, sosiaalituki ja muut oikeasti tärkeät asiat ovat ilmaisia niin mihin he sitä rahaa sitten tarvitsevat? Minuun suhtautudutaan usein suurinpiirtein niin että minun pitäisi antaa vaivalla ansaitsemani rahat ilmiaseksi pois ja olla joku minimipalkalla kituuttava hyväntekijä, joka tekee 12 tuntista työpäivää. Maksan kuitenkin moninkertaisesti veroja pienituloiseen verrattuna.

Ihanaa asua valtiossa, jossa yksityisillä ihmisillä on oikeus ansaita ja omistaa eikä kukaan ole valtion orja.

[/quote]

"Ah, ihanaa kun saa omistaa!!!"

Säälin sinua vähän.

Vierailija
17/30 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohtui, eli viesti 16 tulee akateemiselta siivoojalta..

Vierailija
18/30 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 10:24"]

Suomessa on oikeasti niin matalapalkkaisia töitä, että vaikka kumpikin käy töissä (saati sitten yksinhuoltaja) rahat ei riitä vuokraan ruokaan puhelin ja sähkölaskuihin. Jos jotain pientä sattuu, laskut kerääntyvät ja nopeasti kertyy viivästysmaksuja koska syöminen ja asuminen on järjestettävä ensin. Suurin osa ihmisistä haluaa hoitaa asiansa kunnolla, joskus se on vaan helvetin vaikeaa. Eli vaikka on laskenut kulutuksen minimiin ja sekään ei riitä, se ahdistaa, mikä myös lisää kierrettä. hanki halvempi asunto, osta tarjouksista ja hanki parempipalkkainen työ jargon vituttaa.

[/quote]

Miksi sitten asut liian kalliissa asunnossa? Edullisemman asunnon hankkiminen pieneltä paikkakunnalta on oikeasti aika hyvä neuvo. Helsinki on suurkaupunki joten siellä on suurkaupungin hinnat, samoin muissa isoissa kaupungeissa asuminen on kallista. Eihän kaikilla ole varaa asua New Yorkissakaan tai Oslossa niin miksi Helsingissä tai Tampereen keskustassa asuminen olisi joku perusoikeus.

Vierailija
19/30 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 10:26"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 10:23"]Minulla on hyvät tulot ja kuulen jatkuvasti nillitystä siitä, että kaikilla pitäisi olla samat tulot ja saan työlläni liikaa rahaa kun muut saavat vähemmän (monet kaverini ovat vasemmistolaisia). Sitten samaan hengenvetoon kuitenkin julistetaan, miten raha ei tuo onnea ja tärkeimmät asiat ovat ilmaisia. Okei...miksi sitten halutaan rahaa? Suomessa kuitenkin terveydenhuolto, koulutus, työttömyysturva, sosiaalituki ja muut oikeasti tärkeät asiat ovat ilmaisia niin mihin he sitä rahaa sitten tarvitsevat? Minuun suhtautudutaan usein suurinpiirtein niin että minun pitäisi antaa vaivalla ansaitsemani rahat ilmiaseksi pois ja olla joku minimipalkalla kituuttava hyväntekijä, joka tekee 12 tuntista työpäivää. Maksan kuitenkin moninkertaisesti veroja pienituloiseen verrattuna.

[/quote]

Säälin sinua vähän.

[/quote]

Niin. Asuisitko mielummin valtiossa, jossa harvat ja valitut rikkaat omistaisivat kaiken ja muut olisivat käytännössä orjia? Suomessa kaikilla on yhtälainen oikeus omistaa. Sen sijaan esim. Venäjä tai Pohjois-Korea olisi siis sinusta kiva valtio?

Vierailija
20/30 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 10:26"]

[/quote]

Säälin sinua vähän.

[/quote]

Eikös se ole ihan win-win jos köyhä säälii rikasta? Rikkaalla on tulonsa ja köyhällä on ylemmyydentuntonsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä