Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä mittarilla määrittelet terveellisen ruoan?

Vierailija
24.08.2014 |

Oletko itse päätynyt siihen vai onko sulle kerrottu

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koulutukseltani ravitsemuksen asiantuntija ja teen työni sen parissa. Kuitenkin olen itse päättänyt, mikä minulle on terveellistä, ihan kokemuksen kautta. Aivan kaikkea voi syödä, kunhan pysyy kohtuudessa ja nauttii siitä, mitä syö. Itse suosin voita, kermaa, juureksia, kasviksia, kananmunia ja muuta "oikeaa" ruokaa. Siis kohtuudessa pysyen.

Ns. asiantuntijaneuvot ja tutkimusten tulokset ovat pelkkää huuhaata. Ennen kuin aurinko on laskenut, uusi tutkimus kumoaa edellisen. Ja vain siksi, että aina joku muu maksaa seuraavan tutkimuksen. Ja onhan tutkijoilla oltava töitä. Vaikka sitten kumotakseen sen juuri tekemänsä tutkimuksen tuloksen.

Vierailija
2/19 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että suurin osa mittaa ruokansa ravintoarvon mainosten perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ruuan terveellisyys on sitä, että syön, mitä voin. Ruokani on gluteenitonta keliakian vuoksi ja se rajaa aika paljon syömisiä pois. Muuten syön lähinnä kotimaisia marjoja ja kasviksia, lihaa, perunaa, kalaa ja herkkujakin. Tuontiruokaa vältän hedelmiä ja pähkinöitä myöten.

Vierailija
4/19 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumemittarilla.

Vierailija
5/19 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellinen ruoka on muuta kuin jonkun yksittäisen ihmisen markkinoimaa näennäisterveellistä ruokaa.

Vierailija
6/19 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, osa tulee oppien kautta, osa omaa mutua, oma vointihan kertoo myös paljon.

Vierailija
7/19 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:02"]

Mulle ruuan terveellisyys on sitä, että syön, mitä voin. Ruokani on gluteenitonta keliakian vuoksi ja se rajaa aika paljon syömisiä pois. Muuten syön lähinnä kotimaisia marjoja ja kasviksia, lihaa, perunaa, kalaa ja herkkujakin. Tuontiruokaa vältän hedelmiä ja pähkinöitä myöten.

[/quote]

Haittaako sua kun et voi kaikkea syödä, vai oletko tottunut?

Vierailija
8/19 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman paljon luomua ja lisäaineetonta ruokaa. Kohtuudella kaikkea, kasvispainotteista, ei liikaa valkoisia jauhoja, sokeria, punaista lihaa. Hyviä rasvoja.

Vierailija
9/19 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:37"]

Mahdollisimman paljon luomua ja lisäaineetonta ruokaa. Kohtuudella kaikkea, kasvispainotteista, ei liikaa valkoisia jauhoja, sokeria, punaista lihaa. Hyviä rasvoja.

[/quote]

Mulla ihan sama.  Itse vaan olen sitä mieltä, en tiedä mistä olen "keksiny". Tärkeää on myös että ruoka tulee läheltä.

Vierailija
10/19 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:40"]

[/quote]

Mulla ihan sama.  Itse vaan olen sitä mieltä, en tiedä mistä olen "keksiny". Tärkeää on myös että ruoka tulee läheltä.

[/quote]

Keksinyt?? Varmaan luet lehtiä ja palstoja :D, siitä olet keksinyt.

Vierailija
11/19 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kerrotko tarkemmin, mitä tarkoitat "hyvillä rasvoilla"

Vierailija
12/19 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:44"]

[/quote]

Kerrotko tarkemmin, mitä tarkoitat "hyvillä rasvoilla"

[/quote]

Aah, ikuisuustappelunaihe av:llä... ;-) saadaan tästä varmasti sota pystyyn, mutta antaa mennä: itse suosin oliivi- ja muita kasvisöljyjä, sekä pähkinöitä ja pähkinävoita. Voita käytän harvakseltaan mutta joskus. Margariinia en koskaan. Muita eläinrasvoja kuin voita maltillisesti.

Vierailija
13/19 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellinen ruoka on yleensä itse tehtyä. Sisältää kasviksia ja proteiinia ja vähän valkoisia hiilareita ja rasvaa. Myös sokeria ja lihaa vältän, jälkimmäistä osin eettisistä syistä. Joskus"hätätilanteessa" syön broiskua. Kala olisi myös terveellistä, mutta jostain syystä sitä ei tule tarpeeksi usein syötyä.

Uskon että mahdollisimman luonnollinen ruoka, joka sisältää vähän lisäaineita ja prosessoituja tuotteita on terveellistä. Kuitenkin koska elämä on mitä on niin en silti aina syö ideaalisti. Esim. Quorn jota käytän proteiinin lähteenä usein on melkoisen teollinen tuote mutta vatsani kestä sitä paremmin kuin esim. papuja tai linssejä. Myös proteiinipatukoita tulee popsittua, ei kovin luonnonmukaisia nekään ole.

Vaikeaa oikeastaan miettiä mikä on terveellistä varmasti. Ennen itsekin olin voin ja oikean kerman kannattaja. Sittemmin mulla todettiin olevan korkea kolesteroli joten ne ja juustot tippuivat pois ruokavaliostani. Vältän myös leivonnaisia yms herkkuja rasvan vuoksi.

Vierailija
14/19 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kolesteroli liittyy voin välttelyyn? Eläinrasvahan alentaa LDL:ää

Vierailija
15/19 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervellä järjellä. Kotsa 10 ja hygieniapassi löytyy. Salaattilautasesta ei tule yhtä pöhöttynyttä oloa, kuin mitä hampurilaisateriasta. Enkä ole näin yksinkertainen, ei vaan jaksa kirjoittaa kokonaista esseetä tänne.

t. 16v

Vierailija
16/19 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman lyhyitä ainesosaluetteloita.

Jogurtin, juuston yms raaka-aine on maito; ei vesi, tärkkelys ja maidon kaltainen jauhevalmiste.

Kanafileessä ei kuulu olla suolavettä, ellen sitä itse siihen kanakeiton muodossa lisää. Kinkkuleikkeessä ei kuulu olla glukoosi-fruktoosisiirappia. Palvikinkku on palvattu, eikä ssavuaromilla maustettu.Jne.

Vierailija
17/19 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en nykyään jaksa keskittyä yksittäisten ruokien terveellisyyteen tai epäterveellisyyteen suurennuslasin kanssa, vaan ajattelen ruokavaliota kokonaisuutena. Syön päivässä kolme ateriaa ja joskus pienen välipalan. Pyrin syömään niin, että viikon kaikista aterioista suurin osa on kotona tehtyä ravitsevaa kala-/kasvisruokaa kananmunilla ja maitotuotteilla, jonka aineksista pankkitilin saldon sallima osa on luomua ja kotimaista. Joka viikko syön kuitenkin myös ravintolassa, joitain pakaste-eineksiä (esim. soijakasvispihvit tai soijanakit) ja parilla aterialla kanaa tai lihaa. Joka viikko napostelen jotain epäterveellistä, kuten suolapähkinöitä tai suklaata, ja joka viikko syön jotain sokeriherkkua. Perinteinen lautasmalli on ohjenuorani ruokaa ottaessani, sillä pääsee jo pitkälle.

Ehkä helpoin ohjenuora, mitä seuraan aina, on se, että lautasella olisi aina mahdollisimman montaa eri väriä. Kirkkaat värit vihanneksissa ja hedelmissä kertovat myös vitamiineista ja ravinteista. Ei ole sattumaa, että värikäs annos on houkutteleva, se on myös terveellinen.

Vierailija
18/19 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osin itse päätynyt, osin oppinut:

Paljon kasviksia kaikista eri kasvisten ryhmistä, siis vihanneksia, marjoja, juureksia, hedelmiä; pitää muistaa myös pähkinät ehdottomasti, sekä erilaiset pavut ja siemenet. Jonkin verran sieniä, silloin tällöin kalaa ja lihaa, esim. pari kertaa viikossa. Jonkin verran maitotuotteita, ei pelkästään lehmästä, ja munia. Maltillisesti täysjyväviljaa, silloin tällöin herkkuja. Hunajaa mielellään sokerin sijaan silloinkin. Jos mahdollista, niin mieluusti luomua ja ei paljon keinotekoisia lisäaineita.

En siis syö käytännössä itse noin, vaan selvästi epäterveellisemmin, mutta tuota pidän terveellisenä.

Toisaalta mielestäni yksi ruoan terveellisyyden mittari on sekin, että siitä ei pitäisi tulla liian suurta stressin aihetta tai identiteetin mittaria.

Vierailija
19/19 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lähtee siitä, että en syö mitään vain sen vuoksi, että se on mukamas terveellistä. Ruoka on enemmän kuin polttoainetta ja ravintoainetankkausta. Se on henkistä hyvinvointia, yhteinen hetki perheen kanssa, hyvää oloa, nautintoja ja elämyksiä. Tämän pohjalta on hyvä lähteä rakentamaan sitä kokonaisvaltaista, terveellistä ja monipuolista ruokavaliota, mutta jos pipo kiristää ruoan suhteen ja kaikki pitää laskea ja analysoida ennen suuhunsa pistämistä, niin se ei ole mielestäni enää terveellistä lainkaan. Ehkä keholle, mutta ihminen on paljon enemmän kuin pelkkä fyysinen keho.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi