Mikset laita päivämäärissä kuukauden perään pistettä?
Tuntuu, että melkein isompi osa kirjoittaa "12.3" eikä "12.3.". Mistä moinen muotivillitys? Te, jotka kirjoitatte noin, luuletteko että noin se kuuluukin kirjoittaa?
Kommentit (19)
Vuosia ei ilmoiteta järjestysnumerolla. Itse laitan sen kkn perään pisteen juu, mutta Lumia ei! :(
Ja iltapulu uutisoi, että Bottas oli 3:s, Räikkönen 4:s. Jahuu!
Tämä kiinnostaa muakin!
Nykyään tosiaan valtaosa tuntuu jättävän sen pisteen pois.
Tietääkseni piste kuitenkin kuuluu laittaa, koska kyseessä "järjestysluku".
Ei tule vuosiluvun jälkeen. Kannattaa ajatella se niin, että jos kirjoitat 12.3 niin se on sanallisesti ilmaistuna "kaksitoista piste kolme", ei kuulosta päivämäärältä, eihän? Sen sijaan jos kirjoitat 12.3. niin se on sanallisesti ilmaistuna "kahdestoista kolmatta".
Tosi moni taitaa oikeasti nykyään luulla, että se kuuluu olla ilman jälkimmäistä pistettä. Tuntuu, että väärä kielioppi leviää huomattavasti tehokkaammin kuin oikea. Kyllä mua tuossa taannoin oikein opetettiinkin, että ei siihen kuulu laittaa sitä toista pistettä. Eipä!
ap
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:32"]Tämä kiinnostaa muakin!
[/quote]
Minulla on sellainen kuva, että koulussa olisi opetettu ilman pistettä.
Tiedän että piste tulee kuukauden jälkeen, mutta välillä se kiireessä kirjoittaessa unohtuu. Sitten kun huomaan virheen, nolottaa :)
1.5. ensimmäinen viidettä
1.5 ensimmäinen viisi
En käsitä miten tämä on joillekin niin käsittämätön asia. Ei pitäs olla uus juttu. Miten ei voi osata merkitä oikein?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:34"]
Ei tule vuosiluvun jälkeen. Kannattaa ajatella se niin, että jos kirjoitat 12.3 niin se on sanallisesti ilmaistuna "kaksitoista piste kolme", ei kuulosta päivämäärältä, eihän? Sen sijaan jos kirjoitat 12.3. niin se on sanallisesti ilmaistuna "kahdestoista kolmatta".
Tosi moni taitaa oikeasti nykyään luulla, että se kuuluu olla ilman jälkimmäistä pistettä. Tuntuu, että väärä kielioppi leviää huomattavasti tehokkaammin kuin oikea. Kyllä mua tuossa taannoin oikein opetettiinkin, että ei siihen kuulu laittaa sitä toista pistettä. Eipä!
ap
[/quote]
Höpsis. 12.3 olisi sanallisesti kahdestoista kolme. Et sä sitä pistettä lue "piste" sen kummemmin myöskään 12.3.
Minä kirjoitan aina pisteen kuukauden perään. Jos se jää pois, se on typo, esim. kännykällä kirjoittaessa niitä tulee usein muutenkin.
Enkä ole huomannut tuollaisen olevan mitenkään systemaattisesti lisääntymässä.
Vuosiluvun perään tulee kyllä piste jos virke sattuu loppumaan siihen vuosilukuun. Muuten ei.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:32"]Tämä kiinnostaa muakin!
[/quote]
Minulla on sellainen kuva, että koulussa olisi opetettu ilman pistettä.
[/quote]
Oh jesus, toivottavasti sentään ei.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 18:38"]
Höpsis. 12.3 olisi sanallisesti kahdestoista kolme. Et sä sitä pistettä lue "piste" sen kummemmin myöskään 12.3.
[/quote]
Niin siis joo, aivan totta. Tarkoitin tuolla sitä, että jos tuolla 12.3 -merkinnällä olisi jonkin sortin merkitys, niin sitten se olisi "kaksitoista piste kolme" (siis esim. jonkin tutkielman luku kaksitoista piste kolme). Tuo "kahdestoista kolme" ei oikein tarkoita mitään, mutta on aivan totta, että kirjaimellisesti ottaen tuo olisi luettuna juuri noin.
ap
Jossain keskustelupalstalla yms. tuo virhe ei minua häiritse, kun muutenkin teksteissä voi olla kirjoitusvirheitä. Enkä aina itsekään jaksa kaikkia kielioppiasioita miettiä tai huomioida, pilkkusäännöillä ei nyt ole niin suurta merkitystä esim. täällä tai facebookissa yms.
Tuota väärin kirjoitettua päivämäärämuotoa kuitenkin näkee satunnaisesti myös tv-mainoksissa, mainosmateriaaleissa yms. joissa luulisi, että kaikki tarkistetaan huolellisesti, ettei ole kirjoitusvirheitäkään.
Ennakoiva tekstinsyöttö huononta kieltä kamalasti. Itse olen äikän ope, mutta en jaksa totaaliromulla Lumiallani yrittää korjailla kaikkia sen "korjaamia" virheitä tekstareissa. Pitäisi varmaan.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 19:05"]
Jossain keskustelupalstalla yms. tuo virhe ei minua häiritse, kun muutenkin teksteissä voi olla kirjoitusvirheitä. Enkä aina itsekään jaksa kaikkia kielioppiasioita miettiä tai huomioida, pilkkusäännöillä ei nyt ole niin suurta merkitystä esim. täällä tai facebookissa yms.
Tuota väärin kirjoitettua päivämäärämuotoa kuitenkin näkee satunnaisesti myös tv-mainoksissa, mainosmateriaaleissa yms. joissa luulisi, että kaikki tarkistetaan huolellisesti, ettei ole kirjoitusvirheitäkään.
[/quote]
Joo ja mainosmaailmassa voi joskus olla suorastaan in käyttää kauheaa kielioppia. Esim. "minun Sonera".
Ja Ylen sivuilla oli joskus juttua "päivähoitooikeudesta". Seriously!
Olen ajatellut, että se on ilman pistettä. Tuleeko vuosiluvunkin jälkeen sitten vielä piste?