Minkä ikäisen lapsen annat juoda kahvia?
Kommentit (36)
Itse opin kahvinjuonnin 35-vuotiaana. Kahvista ei ole ihmiselle mitään hyötyä. Lapsille en tule sitä tyrkyttämään, mutta he ovat niin pieniä vielä, että asia ei ole ajankohtainen, vaikka kysyisivätkin itse saada juoda. Antaisin kyllä maistaa, mutta kahvihan on pahaa tottumattomalle, joten en usko, että he rupeavat sitä vapaaehtoisesti juomaan. Toivon, että ovat 25+ ja enemmänkin, kun tuntevat tarvitsevansa kahvia (sosiaalisesti lähinnä se tarve, tai tietty joskus vaikuttaa piristävästikin. Mutta jos kahviin ei ole tottunut, niin se piristysvaikutuskin on lähinnä lumetta.)
Muutenkin tuo kahvia lapsille on minusta vähän sellainen rahvaiden ihmisten tapa.
vanhempi lapsi ei saa maistaakkaan kun ei kestä tippaakaan kofeiiniä. nuorempi taas on eri maata saa hörpyn silloin tällöin halutessaan
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 10:47"]Eivät ole pyytäneet, haisee kuulemma pahalta. Olutta kärttäsivät kovasti nyt kesällä. Mulla oli kaapissa sattumoisin alkotonta nikolaita tölkki niin saivat siitä reilut tilkat molemmat. Pahaa oli ja kärttäminen loppui siihen. En tietenkään paljastanut että kyseessä ei olekaan tavanomainen olut ja elvistelivät pihoilla kuinka äiti antoi kaljaa.. Kiva siinä sit selitellä lasten vanhemmille että se oli alkotonta.. tyttö 9 tai poika 10
[/quote]
Oikeesti totutat ipanat tykkäämään kaljasta?
[/quote]
ööö nehän ei just tykänny siitä?
[/quote]
Maistamalla oppii, mieti neuvolan oppeja miten vauva totutetaan uusiin makuihin.
[/quote] Olen 45 enkä ole koskaan oppinut juomaan kaljaa, maistellut olen.
Kahvista ei ole mitään hyötyä ihmiselle??? Ettekä lue tutkimuksia koskaan? Kahvinhan on todettu mm. pidentävän elinikää.
Kahvi estää joiden ravinteiden imeytymistä -> runsas kahvinjuonti voi heikentää luustoa. Lisäksi osa ihmisistä tuntee ahdistusta kahvia juotuaan. Lisäksi jos tulisi uusi sota-aika, vaikkakin hyvin epätodennäköistä, mutta voi se kauppasaarto vähemmästäkin tulla, niin kannattaako olla addiktoitunut johonkin mitä ei sitten saa?
Järkyttävää miten nuoret juo kahvia!
Saan aina ihmetyksiä osakseni kun en ole koskaan juonut kahvia. Ei mulla oo ees kahvinkeitintä kotona.. Oon nyt 23 vuotias.
En juo kahvia niin miten lapsi oppii juomaan kahvia. Ei isänsäkään juo kahvia. Eikä ole oppinut viinaa juomaan. Kohta täysi-ikäinen.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:44"]
Kahvista ei ole mitään hyötyä ihmiselle??? Ettekä lue tutkimuksia koskaan? Kahvinhan on todettu mm. pidentävän elinikää.
[/quote]
Voi voi, onko joku vanha sukulaisesi antanut kertoa sinulle tällaista... Ei ihme että rahvas innolla luulee että kahvin juottaminen jo lapsille kannattaa... Ilman kahvia on kaikkein paras, mutta jos sitä nyt juo, niin muutama kuppi päivässä on riittävä määrä saamaan aikaan ne terveysvaikutukset, joita on. Mutta kun samalla kahvilla on haittavaikutuksiakin, niin en käsitä miksi sitä pitää juoda muuten kuin sosiaalisten tilanteiden ja vahvan maun takia.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:40"] Muutenkin tuo kahvia lapsille on minusta vähän sellainen rahvaiden ihmisten tapa.
[/quote] Mun empiiristen tutkimusten mukaan myös.. Lapsuudessani ne 'einiinhyvienperheiden' lapset oli jo alakouluiässä niitä kahvinkittaajia. Ihmettelin, ja ihmettelen edelleen.
Muutenkin "pakko saada kahvia" -asenne on jokseenkin rahvaanomaista. (Kuten myöskin pakkosaadatupakkaa, pakkosaadaviinilasillinen, pakkosaadasitäjatätä.)
Kiitos ja anteeksi.
Vastaus kysymykseen: 13-vuotias juo kupillisen ehkä kerran kuukaudessa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:44"]
[/quote]
Voi voi, onko joku vanha sukulaisesi antanut kertoa sinulle tällaista... Ei ihme että rahvas innolla luulee että kahvin juottaminen jo lapsille kannattaa... Ilman kahvia on kaikkein paras, mutta jos sitä nyt juo, niin muutama kuppi päivässä on riittävä määrä saamaan aikaan ne terveysvaikutukset, joita on. Mutta kun samalla kahvilla on haittavaikutuksiakin, niin en käsitä miksi sitä pitää juoda muuten kuin sosiaalisten tilanteiden ja vahvan maun takia.
[/quote] Olen ihan opetellut lukutaidon, kiitos vaan!
Osteoporoottisena vanhuksena onkin sitten kiva elää hieman pidempään, eikä se tutkimus ole varmistanut, etteikö kahvinjuojia yhdistäisi jokin muu tekijä, kuin kahvi, joka sitä elinikää hieman pidensi. Syökää kalkkia ja D:tä sitten ainakin! Ja eri aikaan kuin kahvi!
Mun lapset käy joskus imaisemassa kupit tyhjiksi. Ovat 3 ja 4.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 16:30"]Osteoporoottisena vanhuksena onkin sitten kiva elää hieman pidempään, eikä se tutkimus ole varmistanut, etteikö kahvinjuojia yhdistäisi jokin muu tekijä, kuin kahvi, joka sitä elinikää hieman pidensi. Syökää kalkkia ja D:tä sitten ainakin! Ja eri aikaan kuin kahvi!
[/quote]
Parempi osteoporoottisena kuin Parkinsonin tautia potevana.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:40"]Itse opin kahvinjuonnin 35-vuotiaana. Kahvista ei ole ihmiselle mitään hyötyä. Lapsille en tule sitä tyrkyttämään, mutta he ovat niin pieniä vielä, että asia ei ole ajankohtainen, vaikka kysyisivätkin itse saada juoda. Antaisin kyllä maistaa, mutta kahvihan on pahaa tottumattomalle, joten en usko, että he rupeavat sitä vapaaehtoisesti juomaan. Toivon, että ovat 25+ ja enemmänkin, kun tuntevat tarvitsevansa kahvia (sosiaalisesti lähinnä se tarve, tai tietty joskus vaikuttaa piristävästikin. Mutta jos kahviin ei ole tottunut, niin se piristysvaikutuskin on lähinnä lumetta.)
Muutenkin tuo kahvia lapsille on minusta vähän sellainen rahvaiden ihmisten tapa.
[/quote]
Musta taas "en juo kahvia" on sellainen tapa, jolla 35-60-vuotiaat toimistosihteerinaiset haluavat esiintyä terveysihmisinä.
No itse olen kohta 30 enkä edelleenkään ole tottunut juomaan kahvia. Mies juo muutaman kupillisen viikossa. Lapsi ovat vielä niin pieni (2-vuotias) ettei ole tullut mieleenkään maistattaa kahvia. Varmasti joskus haluaa maistaa ja silloin saakin, mutta myönnän myös etten haluaisi että lapsi jokapäiväisesti kahvia joisi kovin nuorena. :|
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kofeiini