Minkä ikäisen lapsen annat juoda kahvia?
Kommentit (36)
Poika alkoi itse haluta pikkukuppia kahvia n. 9 vuoden iässä. En katsonut tarpeelliseksi kieltää. Ehkä 2-3 kupillista menee viikossa.
Joskus 11- vuotiaana en ole kieltänyt, mutta kahvia ei saa päivittäin, vaan ainoastaa tosi väsyneenä, ja kahvia on 1/3 ja maitoa 2/3.
Meillä lapset ovat juoneet kahvia pienen kupillisen silloin tällöin heti kun ovat halunneet. Silloin tällöin tarkoittaa todella harvoin. Molemmat ovat olleet noin 7-8v kun ekan kerran ovat maistaneet. Reilusti maitoa ja vähän kahvia.
Nyt ovat 12v ja 15v ja juovat kahvia kupillisen iltapäivällä koulusta tullessa, jos minulla on pannu kuumana, mutta eivät välttämättä joka päivä.
Oma tyttöni on 10v ja kärttänyt kahvia jo vuosia. On saanut siis joskus tilkan maistaa. Tänään sai pienen kupillisen aamukahvia. Onko ok jos sovitaan että saa jatkossakin pienen kupillisen sunnuntaisin?
ap
En juo itsekään, en ole edes maistanut, joten lasten mieleen ei ole edes tullut pyytää sitä isältään. Miksi lapsen pitäisi sitä saada juoda?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 10:28"]En juo itsekään, en ole edes maistanut, joten lasten mieleen ei ole edes tullut pyytää sitä isältään. Miksi lapsen pitäisi sitä saada juoda?
[/quote]Kun MINÄ en juo niin miksi kenenkään muunkaan pitäisi???
Minä itse aloin juomaan aamikahvia 7-vuotiaana. Kultainen 70-luku. Siksi en myöskään näe omien lasten kahvin juomisessa mitään ongelmaa. Kahviakin voi juoda kohtuudella.
Olen tyrkyttänyt lapsille jo alle kouluikäisenä, mutta eivät ole tykänneet. Vanhin on joskus jounut kupillisen, muttei enää vuosiin. Vanhin 18v juo kaakaota, nuoremmat 16v ja 14v litkivät teetä.
Itse olen juonut kahvia 3-vuotiaasta asti. Toki ensi alkuun runsaalla kermalla (!) sittemmin maidolla höystettynä. 19-vuotiaasta asti olen juonut mustana, 15-vuotiaasta ilman sokeria.
Eivät ole pyytäneet, haisee kuulemma pahalta. Olutta kärttäsivät kovasti nyt kesällä. Mulla oli kaapissa sattumoisin alkotonta nikolaita tölkki niin saivat siitä reilut tilkat molemmat. Pahaa oli ja kärttäminen loppui siihen. En tietenkään paljastanut että kyseessä ei olekaan tavanomainen olut ja elvistelivät pihoilla kuinka äiti antoi kaljaa.. Kiva siinä sit selitellä lasten vanhemmille että se oli alkotonta.. tyttö 9 tai poika 10
Siis tyttö 9 ja poika 10
-en kyllä ole kahvia vahvempaa nauttinut :D
Mummini juotti mulle pienen kupin kahvia iltapäivisin jo 5-6 vuotiaana ja ihan terve musta tuli, paitsi että nykyään en voi juoda paljoa kahvia koska yöunet menee siitä niin herkästi, vaikka joisin jo aamulla :)
Olen itse juonut kahvia 2-vuotiaasta saakka. Lopetin maidonjuonnin 4-vuotiaana, joten aloin juoda myös kahvin mustana. Nyt olen 55-v.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 10:47"]Eivät ole pyytäneet, haisee kuulemma pahalta. Olutta kärttäsivät kovasti nyt kesällä. Mulla oli kaapissa sattumoisin alkotonta nikolaita tölkki niin saivat siitä reilut tilkat molemmat. Pahaa oli ja kärttäminen loppui siihen. En tietenkään paljastanut että kyseessä ei olekaan tavanomainen olut ja elvistelivät pihoilla kuinka äiti antoi kaljaa.. Kiva siinä sit selitellä lasten vanhemmille että se oli alkotonta.. tyttö 9 tai poika 10
[/quote]
Oikeesti totutat ipanat tykkäämään kaljasta?
Ihan kun on keksinyt pyytää, nyt 3v juo kupillisen joskus harvoin, 11v juo kupin kaks päivisin, samoin 14v. 20v juo joskus ja jouluna. En ole keksinyt mitä haittaakaan siitä on. Itse olen juonut kakarasta monta litraa päivässä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 10:47"]Eivät ole pyytäneet, haisee kuulemma pahalta. Olutta kärttäsivät kovasti nyt kesällä. Mulla oli kaapissa sattumoisin alkotonta nikolaita tölkki niin saivat siitä reilut tilkat molemmat. Pahaa oli ja kärttäminen loppui siihen. En tietenkään paljastanut että kyseessä ei olekaan tavanomainen olut ja elvistelivät pihoilla kuinka äiti antoi kaljaa.. Kiva siinä sit selitellä lasten vanhemmille että se oli alkotonta.. tyttö 9 tai poika 10
[/quote]
[/quote]
ööö nehän ei just tykänny siitä?
Siitä lähtien kun osasivat pyytää. Nyt jo 18v ja 12v. Juodaan kahvit 2-3 kertaa päivässä, ei vaikutusta kenenkään yöuniin. Kahvi parempi kuin ne helvetin energiajuomalitkut.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 11:19"]
[/quote]
[/quote]
ööö nehän ei just tykänny siitä?
[/quote]
Maistamalla oppii, mieti neuvolan oppeja miten vauva totutetaan uusiin makuihin.
Uskomaton keskustelu :( Kahvissa on kofeiinia, ja se todellakin on haitallista lapsille, eikä nyt mitään erityisen terveellistä aikuisillekaan. Sitten ihmettelette kun lapsilla on keskittymisvaikeuksia.
Alle 13-vuotiaalle yksi täysi kuppi on liikaa. Teinilläkin on syytä seurata kahvin vaikutusta yöuniin. Sama koskee tietysti myös energiajuomia.