Miksi teiniraskaudet ovat joku ihmeen trendi nykyään? Ja teiniäitien blogit?
Onko nää oikeasti niin innoissaan siitä Teiniäidit-ohjelmasta, että haluavat samanlaisen elämän itselleen? Ilman koulutusta, työpaikkaa ja monia muita asioita. Mun mielestä 16-19-vuotiaiden kuuluu istua koulun penkillä eikä vaihdella kakkavaippoja.
Ja kyllä, olin itsekin suht nuori äiti, alle 25, mutta en teini.
Kommentit (50)
Sit kun nää teinimammat täyttää 18 v. tai viimeistään kun ensimmäinen lapsi on tyyliin 2-vuotias, alkaa se biletys ja ei jakseta enää sitä äidin roolia, vaan halutaan elää nuoren elämää bileineen. Oisko kannattanut elää se aika ENSIN ennen lasten tekemistä??
-ap-
Ennen teiniäitiys oli häpeä. Ei siitä huudeltu ympäriinsä vaan päinvastoin saatettiin piilotella. Vauvankin annettiin monesti ymmärtää olevansa isovanhempiensa lapsi.
Nykyään sitä pidetään rohkeana tekona. Annetaan ymmärtää, että kyseessä oli valinta ja oma toivomus. Korostetaan, miten lapset tehdään mahdollisimman nuorena, jotta vielä jaksaa.
Onhan tämä nykyinen malli parempi ainakin lapselle. Niille molemmille.
Eikä oo ihan hirveän harvinaista, että nää Jannica-Alexsandrat, teiniäitien lapset, otetaan huostaan tai muuten vaan on vanhemmuus "hieman" hukassa näillä teinimammoilla ja -isillä. Ja useimmat on yksinhuoltajia viimeistään 22-vuotiaana. Ihana elämä... NOT.
Mun mielestä teiniäitiys on kyllä häpeä nykyäänkin. Onhan se luonnotonta, että LAPSI saa lapsia.
No onneksi kerkesin täyttää 20v viikkoa ennen ensimmäisen lapsen syntymää. Nyt niitä on kaksi ja olen 21. :)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 09:47"]
No onneksi kerkesin täyttää 20v viikkoa ennen ensimmäisen lapsen syntymää. Nyt niitä on kaksi ja olen 21. :)
[/quote]
Onko sulla ammatti? Mitä kouluja olet käynyt?
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 09:30"]Sit kun nää teinimammat täyttää 18 v. tai viimeistään kun ensimmäinen lapsi on tyyliin 2-vuotias, alkaa se biletys ja ei jakseta enää sitä äidin roolia, vaan halutaan elää nuoren elämää bileineen. Oisko kannattanut elää se aika ENSIN ennen lasten tekemistä??
-ap-
[/quote]
mistä toi yleistys?
Omalle tyttärelle aion tehdä erittäin selväksi, että lasten hankkiminen EI ole ok ennen kuin hän on vähintään 20, mieluummin myöhemmin, kun on jo valmistunut ammattiin.
-ap-
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 09:49"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 09:47"]
[/quote]
[/quote]
Ihan vaan merkonomiksi olen opiskellut.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 09:49"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 09:47"]
[/quote]
[/quote]
No hyvä, että olet jonkun koulun ehtinyt käydä.
Ihan vaan merkonomiksi olen opiskellut.
[/quote]
Mä vietin teininä vuoden ulkomailla eri maissa reissaten. Se oli yhtä elämäni parhaista ajoista. Sitäkään en olisi voinut koskaan kokea, jos olisin hankkiutunut esim. vuotta aiemmin raskaaksi.
Mä sain ekan lapsen 18vuotiaana. Menin naimisiin just kun täytin 18. Mies 8v vanhempi. En ole koskaan harrastanut biletystä tms.enkä osannut/osaa kaivata sitä. Olen todella onnellinen ja kiitollinen perheestäni ja lapsista.
Minä vedin elämäni ihan päin persettä 14 vuotiaana, ryyppäsin ja teiniperseilin minkä kerkesin, koulukaan ei pahemmin kiinnostanut. Tulin raskaaksi poikaystävälleni ehkäisystä huolimatta ja päätettiin lapsi pitää. Nyt olen 16 vuotias, puolivuotiaan lapsen äiti. Ei kiinnosta ryyppääminen, vaan kotona oleminen lapsen kanssa. Peruskoulun suoritin 8.75 keskiarvolla, vain koska tsemppasin viimeisen vuoden lapseni takia. Nyt olen vuoden pari kotona lapsen kanssa, sitten lähden oppisopimuksella opiskelemaan. Oppisopimuspaikkakin on valmiina. Mulla on ihana avopuoliso, joka on myös paras mahdollinen isä. Hän käy töissä ja tienaa meidän perheelle rahaa. En koe että teiniäitiys olisi häpeä, mä olen ylpeä lapsestani ja itsestäni, sillä tiedän kantaneeni vastuuteni monia kohtalotovereita paremmin.
Nytpä tämä teiniäiti lähtee vaihtamaan lapsensa kakkavaippaa ;)
Aika usein nämä teiniäidit ovat kunnon WT-porukkaa, jotka tulevat loppuikänsä asumaan kaupungin vuokra-asunnoissa sossun elättäminä. Ja eivät edes tajua hävetä asiaa yhtään. :/
Toki teiniäitien kotioloissakin on ollut yleensä parantamisen varaa. Ei ole kovin harvinaista, että oma äitinsä on esim. alkoholisti... tai teiniäidillä on joku perhekoti tms. tausta. Sitten äidiksi halutaan mahdollisimman varhain, että on joku joka rakastaa ehdoitta. Mutta ei tajuta sitä, että oman elämän puitteet eivät ole parhaat mahdolliset pienelle lapselle kasvaa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 09:49"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 09:30"]Sit kun nää teinimammat täyttää 18 v. tai viimeistään kun ensimmäinen lapsi on tyyliin 2-vuotias, alkaa se biletys ja ei jakseta enää sitä äidin roolia, vaan halutaan elää nuoren elämää bileineen. Oisko kannattanut elää se aika ENSIN ennen lasten tekemistä??
-ap-
[/quote]
mistä toi yleistys?
[/quote]
Ihan lähelläkin havaittua. En sano siis sitä, etteikö nuori teiniäiti voisi olla ihan hyvä äiti, etenkin vauva-ajan (ellei ole päihderiippuvainen tms. jo valmiiksi), mutta kun se nuoruus olisi pitänyt elää ennen äitiyttä. Se on vähän voi voi sitten kun on 20 v. ja menojalka vipattaa ja sitten itketään kun ei ole omaa aikaa tarpeeksi vaan pitää kupata räkänokkaisten lasten kanssa leikkikentän laidalla, samalla kun kaverit opiskelee ja viettää hauskaa opiskelijaelämää. Ja itketään myös sitä, kun omat entiset kaverit hylkää. No ei se ihme ole, kun toinen elää ihan erilaista elämäntilannetta. Muut ovat perusteinejä ja toiset teiniÄITEJÄ. Itseaiheutettu ongelma se kaverikato siis!
-ap-
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 10:03"]
Minä vedin elämäni ihan päin persettä 14 vuotiaana, ryyppäsin ja teiniperseilin minkä kerkesin, koulukaan ei pahemmin kiinnostanut. Tulin raskaaksi poikaystävälleni ehkäisystä huolimatta ja päätettiin lapsi pitää. Nyt olen 16 vuotias, puolivuotiaan lapsen äiti. Ei kiinnosta ryyppääminen, vaan kotona oleminen lapsen kanssa. Peruskoulun suoritin 8.75 keskiarvolla, vain koska tsemppasin viimeisen vuoden lapseni takia. Nyt olen vuoden pari kotona lapsen kanssa, sitten lähden oppisopimuksella opiskelemaan. Oppisopimuspaikkakin on valmiina. Mulla on ihana avopuoliso, joka on myös paras mahdollinen isä. Hän käy töissä ja tienaa meidän perheelle rahaa. En koe että teiniäitiys olisi häpeä, mä olen ylpeä lapsestani ja itsestäni, sillä tiedän kantaneeni vastuuteni monia kohtalotovereita paremmin.
Nytpä tämä teiniäiti lähtee vaihtamaan lapsensa kakkavaippaa ;)
[/quote]
Itsekin sen totesit: " tiedän kantaneeni vastuuteni monia kohtalotovereita paremmin."
Poikkeuksiahan aina on, mutta suurin osa ei pärjää yhtä hyvin kuin kypsä, AIKUINEN esim. 25+ vuotias. Ja materialistinen puolikin asiassa on, ei oo kiva jos lapselle on tarjota vain kirppisvaatteita ja harrastaa ei ole varaa yms.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 09:45"]
Mun mielestä teiniäitiys on kyllä häpeä nykyäänkin. Onhan se luonnotonta, että LAPSI saa lapsia.
[/quote] Ja kyllä se on teinien keskuudessakin häpeä. Joistain luokkakavereista puhuvat, että tulevaa teiniäitiaineistoa. Tai kohta sillä on maha pystyssä ja elääkin sitten teiniäitinä yms. Yhtä halveksivasti kuin tupakoinnista.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 09:45"]
[/quote] Ja kyllä se on teinien keskuudessakin häpeä. Joistain luokkakavereista puhuvat, että tulevaa teiniäitiaineistoa. Tai kohta sillä on maha pystyssä ja elääkin sitten teiniäitinä yms. Yhtä halveksivasti kuin tupakoinnista.
[/quote]
Tervejärkiset teinit ajatteleekin niin, ettei teinivanhemmuudessa ole yhtään mitään ihailtavaa tai tavoiteltavaa. Fiksuja teinejä nämä, jotka ymmärtävät sen! :)
-ap-
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 10:11"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 09:49"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 09:30"]
Itseaiheutettu ongelma se kaverikato siis!
[/quote]
Niin taitaa olla juu. Minä ainakin ihan itse lopetin yhteydenpidon entisiin kavereihini, ei jaksanut kiinnostaa enää, kun jutut oli ihan erilaisia. Olen kerännyt ympärilleni tiiviin porukan nuoria äitejä, muut tosin täysi-ikäisiä, n. 20-22v, lisäkseni on vain yksi alaikäinen.
Ihmettelen, miksi jokainen teiniäiti pitää leimata, jos joukosta löytyy muutama mätämuna. Sama kun sanottaisiin, että kaikki 40v äidit ovat ihan paskoja kasvattamaan lapsiaan ja jokaiselta sen ikäiseltä otetaan lapset huostaan, koska naapurin Pirkko on alkoholisti.
Eiköhän niitä ole aina ollut, mutta ennen ei bloggaaminen ole ollut mahdollista/ niin helppoa kun nyt.