Tuttava antaa lapselleen mielummin kaupan lihasosetta 1-vuotiaalleen
mitä oikeaa perunaa ja lihaa, vaikka sitä olisi tarjolla muuta ku ottaisi kattilasta ja antas. Sitten ihmettelee, ku lapsi syö aina niin vähän liharuokaa. En söisi minäkään sitä paskaa.
Kommentit (19)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 23:21"]
Voihan sitä tehdä vaikka pelkkää pottua ja kasvista sellaisen päivänä lapselle jos on muu ruoka hankala valmistaa lapselle. Ei siinä kauoa mene kun keittää potun ja kasvikset.
[/quote]
No pikkusen eri ravintosisältö jossain pelkissä potuissa ja kasviksisissa. Kasvava lapsi tarvitsee muutakin kuin pelkkää kasvista.
Meillä koululaiset tahtovat välillä pikaruuaksi tai välipalaksi pilttejä. Lisäävät vaan vähän suolaa.
Paskaako se aloittajalle kuuluu mitä tuttava perheessä milloinkin syödään???
Itsekkin annoin. Syystä että mielestäni liharuokaa ei voi maustaa vasta lopuksi kun vauvan annos on otettu. Siihen ei saa makua niin. Enkä halunnut vauvalle syöttää suolaa, chiliä yms. Hengissä selvittiin kaikki.
Mutta miksi siitä pitää joka ikisellä kerralla vetää pultit ja alkaa rääkyä kun se lapsi ei sitten haluakkaan syödä sitä purkkimössöä?! Ei 1-vuotias siihen kuole vaikka jo vähän saisi lihassa mausteita.
Kyllä sitä ei kovin herkästi ruoaksi kutsu.
ap
Meille sanoi ihan ravintoterapeutti, että kaupan soseet ja vauvanruoat ovat todella turvallinen ja hyvä vaihtoehto ravintoarvojenkin kannalta. Mitään ei valvota EU:ssa niin tehokkaasti kuin äidinmaidonkorviketta ja vauvanruokia.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 23:08"]Mutta miksi siitä pitää joka ikisellä kerralla vetää pultit ja alkaa rääkyä kun se lapsi ei sitten haluakkaan syödä sitä purkkimössöä?! Ei 1-vuotias siihen kuole vaikka jo vähän saisi lihassa mausteita.
ap
[/quote]
No ihan samaa ruokaa se purkkiruokakin on. Ei ole paljoa eroa, esim. Lohi ja peruna.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 23:08"]
Mutta miksi siitä pitää joka ikisellä kerralla vetää pultit ja alkaa rääkyä kun se lapsi ei sitten haluakkaan syödä sitä purkkimössöä?! Ei 1-vuotias siihen kuole vaikka jo vähän saisi lihassa mausteita.
ap
[/quote]
lue siitä purkin kyljestä. Ihan samaa se on mitä kattilassakin, ilman suolaa, lihaliemikuutioita ja väkeviä mausteita. Niissä on nykyään jopa niin hyvän tuoksusia yrttejä että tekis mieli ittekkin vedellä niitä.
Itselleni ei tullut mieleenkään tarjota lapselleni purkkiruokaa, vaikka kovin yleistähän se tuntuu olevan... Meillä on tarjolla itsetehtyä ruokaa, eikä ällöttävän hajuista kaupan mössöä.
Minä ostan luomulaatuisia soseita ja todella hyviä ne ovat omaankin suuhuni. Meillä syödään paljon ruokia, jotka eivät sovi reilun vuoden ikäiselle, joten ostan suosiolla soseita usein.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 23:14"]
Itselleni ei tullut mieleenkään tarjota lapselleni purkkiruokaa, vaikka kovin yleistähän se tuntuu olevan... Meillä on tarjolla itsetehtyä ruokaa, eikä ällöttävän hajuista kaupan mössöä.
[/quote]
Mulle taas ei tullut mieleenkään, että en voi antaa joskus purkkiruokaa, vaikka yleensä meillä tarjotaan itse tehtyä ruokaa, eikä kaupan ihan normaalin hajuisia ja oloisia ruokia.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 23:10"]No ihan samaa ruokaa se purkkiruokakin on. Ei ole paljoa eroa, esim. Lohi ja peruna.[/quote]
Itseasiassa lohi ja perunamuussi -Piltti taitaa olla niitä harvoja lihapilttejä mitä meille on säännöllisesti ostettu, ei valittamista. Mutta muuten ne purkkiruuat eivät kyllä "ihan samaa ruokaa" kotitekoisen kanssa ole. Kaikki haisee ja maistuu samalle, aina ei hajusta erota mikä versio kyseessä. Vaikka olisi perunan lisäksi eri liha ja eri kasvikset kahdessa purkissa, niin sama "pilttimäinen" haju kummassakin. Vertaa miltä itse keitetty porkkana tai parsa tuoksuu ja maistuu, niin ihan mauttomiahan ne piltit on, enkä ihmettele yhtään että itse tehty ruoka maistuu paremmin.
Paskaksi en kuitenkaan ruokaa sano, ja itsekin olen antanut välillä pilttiä kun muu ruoka on ollut jostain syystä hankala valmistaa vauvalle sopivana versiona. Yleensä on voinut ottaa lapselle pienen palan ja kypsentää erikseen ilman mausteita, jos jälkeenpäin maustaminen ei onnistu.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 23:16"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 23:14"]
[/quote]
Mulle taas ei tullut mieleenkään, että en voi antaa joskus purkkiruokaa, vaikka yleensä meillä tarjotaan itse tehtyä ruokaa, eikä kaupan ihan normaalin hajuisia ja oloisia ruokia.
[/quote]
Meillä ei ole edes kumpikaan lapsista kelpuuttanut kaupan lihasoseita. sylkee/sylkenyt ulos tai oksentanut syönnin jälkeen ne ulos. mutta omatekoista vetelee posket lommolla alas.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 23:15"]
Ja sehän on sinun ongelmasi?
[/quote]
on ku tympii se, että sitten pitää AINA siitä märistä että kun ei ruoka lapselle kelpaa.
ap
Mä kans ihmettelen että 1-vuotialle on kaupassa niin paljon niitä vauvanpurkkiruokia. Kyllähän 1-vuotiaan pitäisi jo alkaa syömään samaa ruokaa kuin muutkin. Pikkuhiljaa kun aloittelee niitä mausteita, niin kohta vetelee hyvällä ruokahalulla. Toki ymmärrän että ihan niin maustettua ei välttämättä kannata antaa mitä aikuiselle, mutta tuskinpa 2- tai 3-vuotiaskaan vielä mitään tulisia chilejä syö.
Voihan sitä tehdä vaikka pelkkää pottua ja kasvista sellaisen päivänä lapselle jos on muu ruoka hankala valmistaa lapselle. Ei siinä kauoa mene kun keittää potun ja kasvikset.
Lastenruuissa on suuremmat kriteerit kuin luomuruuissa, eli ne ovat vieläkin turvallisempia kuin itse tehty luomuruoka.