mitä voisin tehdä kun lapsen isä ei halua tavata lastaan?
he eivät ole ikinä nähneet toisiaan ja tyttö kovasti kyselee?
Kommentit (14)
Olisit miettinyt, kenen kanssa sen lapsen laitat alulle.
heitä ihmisten suhteen. Jokaiselle.
sta lapselle, jos toinen vanhemmista ei halua tavata. Ehkä kuitenkin on lapselle parempi olla pakottamatta isää ja odottaa päivää jolloin hän itse tekee aloitteen (tod näk tämä päivä joskus tulee). Itse sanoisin lapselle tod näk valkoisia valheita isän olin paikasta tms, enkä laukoisi, että se ei halua sua nähdä.
Sano nyt ainakin isälle että " tyttäres kovasti kyselee ja haluais nähdä" jospa joku ruuvi naksahtais isän päässä paikoilleen. Ei lastenvalvojakaan voi isää pakottaa, jos ei tätä kiinnosta. Kerro tytölle, että " iskä menettää paljon kun on niin hölmö ettei halua tutustua noin hienoon tyttöön" ja että vika ei ole tytössä.
Anna tollasen luuseriäijän olla. Enemmän se siinä menettää, kuin tyttäresi, ja raukka ei luultavasti edes sitä tajua.
Lapsikin ymmärtää ajallaan millaisesta äijästä oli kyse.
Kerro hänelle, että hänellä on isä, mutta isä ei ole halunnut häntä tavata ja että et voi tehdä asialle mitään. Ota vastaan hänen surunsa aikuisen tavoin, ota syliin, heijaa ja sano, että hän on ihana silti ja että rakastat häntä ja kaikki, jotka hänet tuntevat, rakastavat häntä. tms. Ja sano, että aikuisena lapsi voi itse ottaa yhteyttä isään.
Parempi kun selität lapselle miten asiat on. Että isä ei halua tavata, ja lapsen asian ihmettelyyn ja pahaan mieleen vastaat, että isä ei oikein ole kunnon ihminen eikä se johdu sinusta, vaan isi menettää paljon, kun ei halua tavata noin ihanaa lasta, kuin sinä olet. Lapsille pitää olla rehellinen.
Besserwissereille vastaisin, että tulkaapa alas sieltä torneistanne ampumasta ihmisiä. Minulla on setä, isäni pikkuveli, joka naimisiinmennessään oli vallan kunnon mies, oli mersut, firmat ja muut, mutta tuli kuvioon viina. Ensimmäiseen liittoon syntyi poika. Ero tuli viinan takia. Alussa tapasi poikaa, mutta sitten viina ei pysynyt enää tapaamisviikonloppuinakaan poissa kuvioista. Meni uusiin naimisiin. Tuli väkivalta viinan lisäksi. Pari lasta ja ero ja konkurssi. Ei ole tavannut viiteentoista vuoteen ketään lapsistaan eikä ole maksanut elatusapuja. Eikä ole sen puoleen tavannut äitiäänkään, sen koommin, kun heitin hänet ulos äitinsä kynnykseltä. Koska on lähestymiskielto, viina kun on sekoittanut aivotkin ja tehnyt miehestä väkivaltaisen. Niin että voi se kuulkaa käydä teillekin, jotka kaikein niin erinomaisesti tiedätte " paremmissakin perheissä" . Nykyisin tämä setä on täysi juoppo, elossa viimeisten puhelintietojen mukaan. Joskus olen nähnyt hänet torilla rapakunnossa makaamassa, ei tunnista edes omaisiaan. Serkkuihin on onneksi suvun yhteys säilynyt.
Lapselle on ehkä parempi olla tapaamatta isää, kun isä ei kerran halua. Traumoja tulee siitäkin, että ei ole isälle kuin rasite.
... kun kielteisissä tunteissa on vellottu jonkin aika, sinä sanot, että nyt ajatellaan jotakin muuta, ja ohjaat tytön huomion muualle. Tällä tavalla opetat hänelle, että vaikka kaikki tunteet ovat hyviä ja sallittuja, niille ei tarvitse antaa valtaa vaan niitä voi hallita itse.
ap minkäikäinen lapsi sinulla on?
Vierailija:
Miksi aina syyllistetään naista jos mies ei halua nähdä lastaan? Niin tyypillistä, kaikki on aina äidin/naisen vika. Tosiasia on että vahinkoraskauksia sattuu ja myös arviointivir-
heitä ihmisten suhteen. Jokaiselle.
siksi jos sanot että isä on surkku luuseri, lapsi mieltää, että hänkin on surkku luuseri, ainakin osittain. Älä tee sitä! Lapseen on luonnostaan rakennettu halu rakastaa molempia vanhempiaan ja helliä heistä mielessään hyvää kuvaa. Älä vie sitä lapseltasi. Murrosiässä hänellä on riittävästi aikaa tajuta, millainen isä on oikeasti ollut ja silloin se auttaa häntä kasvamaan ja itsenäistymään.
mitä menettää. On varmasti tärkeää korostaa, että lapsi on ihana, rakastettu ja hyväksytty, ja ettei isän käytös ole mitenkään lapsesta riippuvaista tai lapsen vika varsinkaan.
(Hitto miten sekava sepustus, mutta nyt on kiire...)
mutta ketään ei voi pakottaa. Ja olen samaa mieltä, että kannattaa sitten vasta tavata, kun isä on siihen halukas. Meillä isä ei halua tavata lastaan, kun on vaan sen päättänyt aikoinaan. Lastenvalvoja on yrittänyt. Perheneuvolasta kertoivat, että lapselle tulee kertoa, että isällä on sellainen tilanne ettei voi tavata ja on uudessa suhteessa tms. Mutta sitä ettei hän halua tavata lastaan ei pienelle lapselle saa sanoa. Pitää painottaa ettei se johdu itse lapsesta, vaan aikuisten asioista ja ettei se ole sinusta kiinni. Toinen asia, ettei isää saa mollata lapselle. Kuitenkin lapsella on isä-ajatus ja oma mielikuva, joten parempi hillitä panettelua. Lapselle ei saa valehdella, mutta kaikkea ei tarvise kertoa. Senkin aika joskus tulee. Perheneuvola auttaa mielellään tällaisissa asioissa. Voimia tämän asian kanssa.
Vierailija: