En tajua lapsettomien synttärivalitusta
Väsynyt äiti on lastenhoidon ohessa siivonnut, leiponut tarjottavat, tarjoilee kahvit ja yrittää parhaansa lapsensa synttärien eteen. Sitten tulee lapsettomat vinkumaan että olipas ääntä kun synttäreillä oli lapsia ja ihmettelemään ettei ikinä itse halua moisia. Ja miyen ne on jätetty kasvattamattakin vielä! Siis jestas jää kotiin, kukaan ei halua epäkiitollisia seläntakana vinettäjiä vieraiksi.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:09"]
Ne jotka eivät viihdy, luultavasti valittavat jälkeenpäin. Eivätkä kehtaa olla tulematta jos kutsuttu on.
[/quote]
Kyllä ihmisen on otettava sen verran omasta viihtymisestään vastuuta, että jättää tulematta lastenkutsuille, jos ei lastnkutsuista välitä. Eiväthän monet lähde mökkireissuille tai rapujuhlillekaan, jos tietää niissä nautittavan paljon alkoholia eikä itse välitä humalaisten seurasta. Ehtiihän niitä ystäviä nähdä muulloinkin kuin lastenkutsuilla. Tai jos ei ehdi, voi miettiä, mitä edellytyksiä ystävyydelle ylipäätään on...
Itse arvostan kutsua mutta en siltikään mene lastenjuhliin kärsimään. -4
[/quote]
En mene minäkään, mutta tiedän monia jotka eivät kehtaa olla menemättä. En tiedä miksi, kyllä mä ainakin ystävällisesti osaan sanoa etten mene, enkä edes keksi tekosyitä, sanon asian kuten se on.
Kyllä ne lapsettomat valittajat tajuavat aikanaan kun järjestävät oman nuppunsa synttäreitä. Jätän väliin. -ap
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:18"]
Minä en ymmärrä, miksi lastenkutsuille kutsutaan aikuisia (siis muita kuin pienten lapsivieraiden omia vanhempia). Aika laiskaa! Minä kutsun kummit ym. erikseen illallisille.
[/quote]
Tuo on ihan mahtava tapa! Itse olen lapseton, kummilapsia ja sukulaisten lapsia löytyy kyllä, mutta en koskaan ole saanut kutsua lasten synttäreille ilman että on ilmoitettu että tule tähän ja tähän aikaan, sillon on aikuisia, lapsille on erikseen ne juhlat ollut kaikilla.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 19:49"]
Minkä takia sinne pitää kutsua lapsettomia? En ymmärrä.
[/quote]
Koska jos niitä ei kutsu niin ne valittaa että synttäreille kutsutaan vain perheellisiä ja heitä lapsettomia syrjitään. Tää on niin nähty, mikään ei kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:21"]
Kyllä ne lapsettomat valittajat tajuavat aikanaan kun järjestävät oman nuppunsa synttäreitä. Jätän väliin. -ap
[/quote]
Ei kaikille lapsettomille koskaan tulekaan lapsia.
Minä en ymmärrä, miksi lastenkutsuille kutsutaan aikuisia (siis muita kuin pienten lapsivieraiden omia vanhempia). Aika laiskaa! Minä kutsun kummit ym. erikseen illallisille.
[/quote]
Itsekin yllätyin, kun ensimmäisen tällaisen kutsun sain. En tosiaankaan tiennyt, että näin on tapana tehdä. Omassa lapsuudessani lastenkutsut olivat nimenomaan juhlat lapsille, ja aikuisista paikalla oli lähinnä synttärisankarin oma perhe. Ehkä nykylapset tarvitsevat sitten enemmän aikuisten valvontaa, mene ja tiedä. -4
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:24"]
[/quote]
Itsekin yllätyin, kun ensimmäisen tällaisen kutsun sain. En tosiaankaan tiennyt, että näin on tapana tehdä. Omassa lapsuudessani lastenkutsut olivat nimenomaan juhlat lapsille, ja aikuisista paikalla oli lähinnä synttärisankarin oma perhe. Ehkä nykylapset tarvitsevat sitten enemmän aikuisten valvontaa, mene ja tiedä. -4
[/quote]
Nää, kyllä tuo johtuu ihan ja tasan laiskuudesta. Halutaan kuitata sekä sukulaiset ja kummit että lapsivieraat yhdellä iskulla. Ehkä myös halutaan yksillä leipomuksilla maksimaalinen määrä lahjoja...
En tiedä, mutta joka tapauksessa en kuvittelisi yhdenkään lapsettoman viihtyvän jollain hiton lastenkutsuilla, jossa muksut kirkuvat ja liehuvat ja emännän kaikki aika menee lasten leikittämiseen ja valvomiseen. Keskustele siinä sitten aikuisvieraiden kanssa.
Ei niiden illallisten suhteen kannata stressata, tekee sitä ruokaa, mitä osaa ja hommaa viintä tykö. Lastenkutsujen kakku - jota yleensä jää yli roimasti - voi olla jälkiruokana.
Samalla tulee opetettua omille lapsille, että kaikki ei mene lasten ehdoilla, vaan on myös aikuisten juhlia, joissa lapset istuvat nätisti ja poukkoilematta ja häsläämättä mukana pöydässä. Tämä on hyvää tapakasvatusta.
Siis lapsisynttärit eli ns. kaverisynttärit on tietty eriksern. Mutta meneeks tää nykyään siihen että perheelliset sukulaiset joutuu järjestämään kukin hoidon lapsilleen että voivat saapua synttäreille ettei joki yhtä aikaa paikalla oleva vela vaan pahoita mieltään? Pimeetä. Ihan kun aikuinen ei hetkeä kestäisi leikin ääniä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:28"]
Siis lapsisynttärit eli ns. kaverisynttärit on tietty eriksern. Mutta meneeks tää nykyään siihen että perheelliset sukulaiset joutuu järjestämään kukin hoidon lapsilleen että voivat saapua synttäreille ettei joki yhtä aikaa paikalla oleva vela vaan pahoita mieltään? Pimeetä. Ihan kun aikuinen ei hetkeä kestäisi leikin ääniä.
[/quote]
No ei, kyllä ne aikuisten lapset menee siinä sivussa, mutta tietenkin heitä valvotaan eikä anneta mellastaa mielin määrin.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:28"]
[/quote]
Eiks ne sukulaiset joilla on lapsia, voi kutsua sinne lastenkutsuille? Näin ainakin yleensä mun tutut on tehneet.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:17"]
Jos nyt puhutaan ihan rehellisesti asioiden oikeilla nimillä, niin uskotteko vakavissanne, että yksikään aikuinen nauttii oikeasti lastenjuhlista?
Viiden äiti, joka skippaa kaikki sukulaisten ja ystävien lastenjuhlat, mikäli vain mahdollista.
[/quote]Asennekysymys. Mä menen ainakin oikein mielelläni kolmen lapseni kanssa lastenkutsuille. Lapsilla on kivaa ja niin on myös minulla. Juttelen muiden vieraiden kanssa, autan emäntää, katson lasten perään ja syön herkkuja muiden kanssa. Voisi ajan huonomminkin viettää.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:17"]
Jos nyt puhutaan ihan rehellisesti asioiden oikeilla nimillä, niin uskotteko vakavissanne, että yksikään aikuinen nauttii oikeasti lastenjuhlista?
Viiden äiti, joka skippaa kaikki sukulaisten ja ystävien lastenjuhlat, mikäli vain mahdollista.
[/quote]Asennekysymys. Mä menen ainakin oikein mielelläni kolmen lapseni kanssa lastenkutsuille. Lapsilla on kivaa ja niin on myös minulla. Juttelen muiden vieraiden kanssa, autan emäntää, katson lasten perään ja syön herkkuja muiden kanssa. Voisi ajan huonomminkin viettää.
[/quote]
Sinulla onkin lapsia.
Siis onko nyt niin että on lastenkutsut, kaverikutsut ja jokin kolmas vaihtoehto? Monetko synttärit muksulle kuuluu pitää että kaikki on happy?
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:36"]
Siis onko nyt niin että on lastenkutsut, kaverikutsut ja jokin kolmas vaihtoehto? Monetko synttärit muksulle kuuluu pitää että kaikki on happy?
[/quote]
Eikö ne lasten kaverit useimmiten ole lapsia? Eli ne lastenkutsut ja kaverikutsuthan on ihan sama asia?
[/quote]
Lastenkutsut ovat äärimmäisen tylsiä tilaisuuksia lapsettomille. Nyt kun on omat lapset, jotka voi laittaa muiden lapsien kanssa leikkimään, niin kutsuissa on jotain järkeä. Mutta kun lapsettomana joutui sitä hullunmyllyä joskus seuraamaan, niin tylsäksi kävi. Muiden aikuisten kanssa ei pysty jutella, koska he katsovat omien lapsiensa perään, ohjeistavat niitä käyttäytymään, siivoavat kakunmuruja vaatteilta, jne. Päätin jo ajat sitten, että kun saan omia lapsia, niin en kiusaa lapsettomia kavereitani ja pyydä heitä lastenkutsuille.
Eli mille synttäreille kutsutte
- lapsettoman kummin, ei sukua
- sukulaiset joilla lapsia
- läheiset ystävät, osalla lapsia joillakin ei
-sukulaiset joilla ei lapsia
- lasten kaverit, no tämä on selkeä. Mutta...
Voiko jättää lapsettomat sukulaiset ja ystävät kutsumatta ilman mitään valitusta? Voiko ne kutsua saamatta valitusta? Koska lapseton kummi kuuluu kutsua vai jääkö ilman kutsua? Pitääkö perheystävät kutsua eriaikaan sen mukaan onko heillä lapsia vai ei?
Mitä tarkoitatte "lastenkutsujen" kokoonpanolla niinkun tässä ketjussa esim?
Meillä on järjestetty kahdet bileet. Lapsille lastenkutsut ja aikuisille sukulaisille aikuisten illalliset. Niihinkään ei kutsuta kuin isovanhemmat ja kummit. Kaikkia kaukaisempia sukulaisia EI tarvitse kutsua, ja tuskin kukaan sellaista odottaakaan. Illallisilla pari lasta menee joukon jatkona hyvin, koska pieni lapsimäärä ei riehu yhtä paljon kuin joku tarharyhmä lastenkutsuilla. Meillä lapset on opetettu istumaan nätisti aikuisten kanssa illallispöydässä ja leikkimään keskenään ruuan jälkeen.Jos äidin pitää valvoa leikkejä, se onnistuu matalalla profiilillakin ilman, että lapset melskaavat keskellä olohuonetta ja aikuiset yrittävät keskustella metelissä.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 20:07"]
[/quote]
No vaikka siksi, että mun mielestä olisi aika loukkaavaa jättää joku ystävä tai perheenjäsem kutsumatta tuosta syystä.
[/quote]
Kutsu ne jotka viihtyy lasten hälinässä? Ne jotka eivät viihdy, luultavasti valittavat jälkeenpäin. Eivätkä kehtaa olla tulematta jos kutsuttu on.
[/quote]
No mistä sen voi tietää kuka oikeasti viihtyy ja kuka ei?
[/quote]
Täysin samaa mieltä!
t. 19, se viiden äiti