Olen raskaana ja haluan sterilisaation heti synnytyksen yhteydessä.
Onko jotain estettä ettei sitä voisi siinä yhteydessä tehdä? Kertokaa te, joilla kokemusta.
Kommentit (7)
Vaimolla tehtiin keisarileikkauksen yhteydessä.
Kyllä voidaan tehdä, mutta se pitää olla etukäteen tiedossa.
Sterilisaatio voidaan tehdä sektion yhteydessä tai esim. alatiesynnytystä seuraavana päivänä. Kriteerit pitää täyttyä ja lippuset ja lappuset valmiina, lähete voidaan tehdä esim. äitiysneuvolasta käsin. Mutta synnytyspöydällä et voi päätöstä tehdä. Ja gynekologit ovat nykyään vähän kitsaita tekemään sterilisaatioita silloinkaan kun se perheestä tuntuu parhaalta vaihtoehdolta. Maailmassa kun on pilvin pimein niitä, jotka eroavat, löytävät uuden kumppanin, jonka kanssa haluavat lapsen ja sterilisaatio halutaan purettavaksi. Usein huonolla menestyksellä.
Ainakin sektion yhteydessä onnistuu, jos muuten on pykälien mukaan oikeutettu sterilisaatioon.
Nro viitosella asiallista ja paikkansa pitävää tietoa! Sterilisaatiotahan ei julkisella puolella edes pureta ja nykyisin Essure-sterilisaatiot (munatorviin kohdun kautta asennettavat spiraalit) on lähes mahdotonta purkaa. Monesti gynekologit myös haluavat, että kierukka on kokeiltu, juurikin sen takia, että se on peruttavissa oleva toimenpide, mutta sterilisaatio ei.
Mun puolesta vaikka saisi olla laki ettei sterilisaatiota saisi purkaa. En tule koskaan sitä vaatimaan. olen oman korteni kantanut kekoon tämän yhteiskunnan lisääntymispolitiikassa enkä tule enää tämän jälkeen haluamaan lapsia. Siitä olen 110% varma.
Eli siis äitiysneuvolassa hyvissä ajoin asia puheeksi. -ap
Mun muistin mukaan ei tehdä heti synnytyksen jälkeen. Liittyi jotenkin operaation onnistumis%;n.