Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luottokortilla ostaminen netistä, kertokaahan tyhmälle!

Vierailija
23.08.2014 |

Jos sinne siis laittaa sen korttinsa numeron ja sen varmistuskoodin, niin mistä tiedän ettei sivustoa ylläpitävä a) jaa tietojani minnekään ja joku toinen ala tyhjentää korttia?

b) keksi itse että olen ostanut sitä tätä tota ja alkaa veloittaa niistä vaikken ole tilannut niitä eikä luonnollisesti toimitakaan niitä minulle?

Millä tällaisen todistaisi, ettei ole käyttänyt korttiaan, muuta kuin siihen yhteen ja tiettyyn juttuun?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 14:41"]

No pitää käyttää omaa harkintakykyä, että mistä ostaa. Luottokortilla osatmisen idea kuitenkin on se, että jos jotain tuollaista epämääräisyyttä tulee, saat rahasi takaisin luottokunnalta, ja luottokunta alkaa selvittää sen firman kanssa, että kuka nyt on huijannut ja ketä. Joten sinänsä ihan turvallista, kun se välikäsi hoitaa.

[/quote]No tuo on hyvä tietää kuitenkin että luottokunta ottaa hoitaakseen ongelmani jos näin siis joskus kävisi. ap

Vierailija
22/37 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varasin keväällä hotellin Lontooseen Booking comin kautta.  Tosin peruin jo samana päivänä. Ihmettelin, kun luotolle oli alkanut ilmestyä outoja varauksia.  Myöhemmin selvisi, että tuota hotellia ei ollut edes olemassa ja olivat käyttäneet ihmisten luottokortteja...  Siis näin tunnetunkin palvelun sivuilla voi käydä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 14:43"]

No ennen kuin mistään ostaa mitään, pitää varmistaa miten yritys toimii. Yleensä yritysten verkkosivulla on tietoja siitä miten tietosi (siis myös henkilötietosi, nimesi, osoitteesi yms. sekä luottokortin tiedot) käsitellään. Katso kohdasta Privacy ja Security yms.

Yrityksillä on usein salaukseen liittyviä teknisisä ratkaisuja ns. SSL-certificate tms. Tästä on usein logo etusivulla.

SSL-teknologia tarkoittaa että kun alat syöttää tietojasi yrityksen nettisivulla, se avautuu salattuun kohtaan. Tämä näkyy selaimesi osoiteriviltä: osoitten alku http muuttuu muotoon https ja siihen tulee joku vihreä väri tai lukon kuva. Salaussysteemin sisällä naputtelemasi tiedot kryptataan eli ne muuttuvat salakieleksi, jota vain yritys voi lukea.

JOS nämä ehdot eivät täyty, sitten älä syötä mitään tietoja vaan vaihda shoppia.

Jos ei halua antaa omaa luottokorttitietoaan ollenkaan, sitten suomalaisessa kaupassa voi maksaa pankkinsa kautta eli pankkitunnuksilla - se on aika turvallista (eli kauppa ei saa mitään korttisi tai tilisi tietoja ollenkaan) tai ulkomaisessa kaupassa voi kirjautua PayPaliin tai vastaavaan palveluun, joka toimii samoin kuin suomalainen pankki. Nämä ovat yksityisiä yrityksiä, jonne voi siirtää rahaa tai antaa luottokorttisi numeron. Kun menet sitten netissä shoppailemaan, varmista että kaupassa voi maksaa PayPalin tms. kautta. Se tarkoittaa että maksaessa päädyt PayPalin sivustolle, josta maksu menee. Kauppa ei siis saa missään vaiheessa luottokorttisi tietoja.

Mutta sitten tullaankin turvallisuusasian pääkohtaan: kun käytät nettiä, turvallisuus alkaa kotoa eli omalta koneeltasi! Muista huolehtia virustorjunnasta, että se on päivitetty, ettet käytä nettiä järjestelmänvalvojana, ja että päivität aina ajoissa käyttöjärjestelmäsi sekä sovellukset kuten selaimen ja muut. Lisäksi ei kannata surfailla epämääräisillä sivuilla, klikkailla OK kaikenkarvaisiin pop-uppeihin ja sen jälkeen alkaa naputella luottkorttitietojaan bittiavaruuteen.

[/quote]Kiitos, tässä vähän huojennusta ainakin :) ap

Vierailija
24/37 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkiudu Ap hoitoon, jos on noin vaikeaa.... Sähän olet ihan neuroottinen.

Vierailija
25/37 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 14:46"]

Minä varasin keväällä hotellin Lontooseen Booking comin kautta.  Tosin peruin jo samana päivänä. Ihmettelin, kun luotolle oli alkanut ilmestyä outoja varauksia.  Myöhemmin selvisi, että tuota hotellia ei ollut edes olemassa ja olivat käyttäneet ihmisten luottokortteja...  Siis näin tunnetunkin palvelun sivuilla voi käydä.  

[/quote]No näin juuri. Huh huh! Saitko rahasi takaisin?

Tätä skenaariota juurikin pelkään jos olisin joskus jotain matkoja tilaamassa. Tai vaikka saisin kaikki hotellit ja matkat tilattua + maksettua ja vasta kohteessa perillä huomattaisiin, että koko hotellia/varausta ei olekaan olemassa, mitä sitten tapahtuisi? ap

Vierailija
26/37 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 14:48"]

Hankkiudu Ap hoitoon, jos on noin vaikeaa.... Sähän olet ihan neuroottinen.

[/quote]Meinaatkos oikeasti että jonnekin hoitoon otettaisiin sillä, että epäröi verkossa luottokorttimaksamista? Haha. Turha sitten tulla mulle itkemään, jos itseäsi joskus huijataan jossain. ap

Ps. se olen siis minä, jolle mennään hoitoon vainoharhoissa...

Vierailija
27/37 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun ap kannata varmaan ostaa netistä yhtään mitään. Käyt täällä kotimaassa pankkikonttorissa nostamassa rahaa ja käytät sitä tarpeen mukaan. Ei mene yöunet, eikä mene järki.

Vierailija
28/37 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
29/37 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 14:45"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 14:41"]

No pitää käyttää omaa harkintakykyä, että mistä ostaa. Luottokortilla osatmisen idea kuitenkin on se, että jos jotain tuollaista epämääräisyyttä tulee, saat rahasi takaisin luottokunnalta, ja luottokunta alkaa selvittää sen firman kanssa, että kuka nyt on huijannut ja ketä. Joten sinänsä ihan turvallista, kun se välikäsi hoitaa.

[/quote]No tuo on hyvä tietää kuitenkin että luottokunta ottaa hoitaakseen ongelmani jos näin siis joskus kävisi. ap

[/quote]

Sivistämnisen paikka. Luottokunta on nykyisin Nets. Jo ennen nimenvaihdostakin Luottokunnan toiminnassa joku vuosi sitten tapahtui se muutos, että kuluttaja ei itse ole Luottokunnan asiakas vaan luottokortit, vaikkapa Visan, myöntää oma pankki. Enää ei siis maksuista neuvotella Luottokunnan kanssa vaan oman pankin kanssa ja lasku tule siis pankilta. 

Nets tarjoaa Suomessa pankeille maksukorttien liikkeellelasku-, hallinnointi- ja prosessointipalveluja. Autamme pankkeja tehostamaan toimintaansa ja vähentämään kortteihin liittyviä kustannuksia ja riskejä. Asiakkainamme ovat kaikki merkittävät suomalaiset liikepankit

Vierailija
30/37 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 14:44"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 14:38"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 14:33"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 14:30"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 14:24"]

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 14:23"]

Ainahan voit pyytää pankin maksullisen kuitin ainakin kalliista ostoksesta?

Säilytän aina paperisen ostotodistuksenkin.

Onhan näitä varoituksia, no joo olen niin köyhä ettei tiedoilla mitään tekisikään.

[/quote]Miten pyydän kuitin siitä, etten ole ostanut mitään vaikka korttia on veloitettu? Et nyt tainnut ymmärtää mitä edes kysyin. ap

[/quote]

Teet reklamaation niistä ostoksista joita et ole tehnyt. Pankki yleensä korvaa, jos on pätevät todisteet. (ohis)

p.s. Ja kannattaa ostaa vain suht luotettavilta/tunnetuilta firmoilta. Tai käytät Paypalia.

[/quote]Mitähän ne todisteet sitten olisivat?

Leikitään vaikka, että olen ostanut kaupasta X tuotteen Y. Lasku tuli ja se on ok, maksoin ja kaikki sillä hyvä. Kuitenkin, jonkin ajan kuluttua kauppa X veloittaakin minulta tuotteet A, B ja C, joita en ole tilannut. Millä todistan, etten ole tilannut niitä? ap

[/quote]

No esimerkiksi sillä ettei sulle ole tullut laskua? Yleensä kaikki ostosten tiedot tulevat sähköpostiin, niin sieltä ne on helppo tarvittaessa kaivaa ja näyttää pankille mitä on vain ostanut. 

[/quote]Ei nyt ihan tämäkään vastaus nyt tyydytä minua. Millä edelleenkään todistaisin etten ole saanut tilausvahvistusta? Voi jestas, en jaksa enää rautalangasta vääntää! ap

[/quote]

Kuulepas nyt,ap. Myös Naapurin K-kauppias, jonka kaupassa olet korttiasi höylännyt, voisi periaatteessa tehdä kuvaamasi kaltaisen tempun. Itse käytän luottokorttiani viikottain niin kotimasissa kuin ulkolaisissa nettikaupoissa enkä koskaan ole joutunut minkäänlaisen väärinkäytöksen uhriksi. Kuten muut ovatkin jo kirjoittaneet, kannattaa toki täyttää isoja ja hyvämaineisia kauppoja, mikä pienentää riskiä merkittävästi.

Mitä tulee sen todistamiseen, ettet ole ostanut, niin teknisesti se olisikin kovin vaikeaa. Siksipä riitatilanteessa reklamoituasia luottokortin myöntäjälle aiheettomasta veloituksesta, kaupan pitääkin todistaa, että olet tilannut, eli kaivaa lokitiedoistaan selvitys siitä, että olet heidän sivuillaan käynyt ja tilauksen tehnyt.

Turha huoli siis pois ja shoppailuiloa!

t. lakimies

Vierailija
31/37 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta kyllähän jokaisen olisi hyvä näistä turva-asioista tietää.  Ihmettelen, kun ap saa pyyhkeitä asiasta.

Minulla oli siis se feikkihotellikokemus.  Booking com soitti henkilökohtaisesti ja sanoivat korvaavansa kaiken, jos jotain on mennyt.  No minulla nuo varaukset luottopuolelta eivät koskaan onneksi realisoituneet.  Johtuiko lie siitä, että olin muutaman tunnin sisällä perunut hotellivarauksen.  

T. 23

Vierailija
32/37 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 15:13"]

Onhan näitä varoituksia, no joo olen niin köyhä ettei tiedoilla mitään tekisikään.

[/quote]Miten pyydän kuitin siitä, etten ole ostanut mitään vaikka korttia on veloitettu? Et nyt tainnut ymmärtää mitä edes kysyin. ap

[/quote]

Teet reklamaation niistä ostoksista joita et ole tehnyt. Pankki yleensä korvaa, jos on pätevät todisteet. (ohis)

p.s. Ja kannattaa ostaa vain suht luotettavilta/tunnetuilta firmoilta. Tai käytät Paypalia.

Leikitään vaikka, että olen ostanut kaupasta X tuotteen Y. Lasku tuli ja se on ok, maksoin ja kaikki sillä hyvä. Kuitenkin, jonkin ajan kuluttua kauppa X veloittaakin minulta tuotteet A, B ja C, joita en ole tilannut. Millä todistan, etten ole tilannut niitä? ap

[/quote]

No esimerkiksi sillä ettei sulle ole tullut laskua? Yleensä kaikki ostosten tiedot tulevat sähköpostiin, niin sieltä ne on helppo tarvittaessa kaivaa ja näyttää pankille mitä on vain ostanut. 

[/quote]Ei nyt ihan tämäkään vastaus nyt tyydytä minua. Millä edelleenkään todistaisin etten ole saanut tilausvahvistusta? Voi jestas, en jaksa enää rautalangasta vääntää! ap

[/quote]

Mitä tulee sen todistamiseen, ettet ole ostanut, niin teknisesti se olisikin kovin vaikeaa. Siksipä riitatilanteessa reklamoituasia luottokortin myöntäjälle aiheettomasta veloituksesta, kaupan pitääkin todistaa, että olet tilannut, eli kaivaa lokitiedoistaan selvitys siitä, että olet heidän sivuillaan käynyt ja tilauksen tehnyt.

[/quote]

Piti siis kirjoittaa yllä: riitatilanteessa reklamoituasi....

Vierailija
33/37 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 15:13"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kuulepas nyt,ap. Myös Naapurin K-kauppias, jonka kaupassa olet korttiasi höylännyt, voisi periaatteessa tehdä kuvaamasi kaltaisen tempun. Itse käytän luottokorttiani viikottain niin kotimasissa kuin ulkolaisissa nettikaupoissa enkä koskaan ole joutunut minkäänlaisen väärinkäytöksen uhriksi. Kuten muut ovatkin jo kirjoittaneet, kannattaa toki täyttää isoja ja hyvämaineisia kauppoja, mikä pienentää riskiä merkittävästi.

Turha huoli siis pois ja shoppailuiloa!

t. lakimies

[/quote]Kiitos tiedosta! Eli ei ihan surutta tule laittaa korttinumeroitaan minnekään mutta aika rohkeasti uskaltaa kyllä shoppailla. Tullit on sitten taas toinen juttu, mutta niistä sitten joskus toisella kertaa :) ap

Vierailija
34/37 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 15:14"]

No mutta kyllähän jokaisen olisi hyvä näistä turva-asioista tietää.  Ihmettelen, kun ap saa pyyhkeitä asiasta.

Minulla oli siis se feikkihotellikokemus.  Booking com soitti henkilökohtaisesti ja sanoivat korvaavansa kaiken, jos jotain on mennyt.  No minulla nuo varaukset luottopuolelta eivät koskaan onneksi realisoituneet.  Johtuiko lie siitä, että olin muutaman tunnin sisällä perunut hotellivarauksen.  

T. 23

[/quote]Hyvä että onni onnettomuudessa kuitenkin ja että tuo firma otti asian vakavasti! ap

Vierailija
35/37 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä, joka kerroit valehotellista. Oliko hotellista tehty arvosteluja tai oliko se esim. Tripadvisorissa?

Vierailija
36/37 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän keltanokka näissä kuvioissa, joten enpä ollut katsellut hotellitietoja sen tarkempaa.  Luotin kaiketi yleensä luotettavaan hotels booking comiin.

t. 23

Vierailija
37/37 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkojen varauksiin tarvitaan joskus visaa. Kertaakaan ei ole kusetettu. Booking.com ja hotels.com toimineet ja lentoyhtiöt.