Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

olen 19-vuotias romaninainen, onko vinkkejä?

Vierailija
23.08.2014 |

Täytän pian 20 vuotta. Olen käynyt vain peruskoulun ja ollut erilaisissa työharjoitteluissa. Syyt miksi en ole vieläkään ammattikoulussa, on ensinäki se etten tiedä mikä minua oikein kiinnostaa..muutakuin lapset.. minun täytyy myös miettiä mihin työhön sopeudun kun olen romani minulla on tietyt periaatteet, pukeutuminen ym. Osa syy myös se että minut on kasvatettu niin että ammatti ei ole tärkeää tai koulutus. Sekä kouluissa kohtaa aina syrjintää tai kiusaamista. Mitä minun pitäisi tehdä, jotta pääsisin alkuun? Olen kokeillut löytää töitä, mutta se on vaikeaa koska olen romani (ennakkoluulot) sekä ei ole koulutusta.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 14:33"]

Julkisella paikalla kyllä, käytetään romaniasua. Työssä olen valmis kyllä käyttämään työasua, mutta se on niin suuri häpeä minulle jos joku vanhempi romani näkee minut..niin mielellään valitsisin sellasen työpaikan jossa ei ei näy muita romaneja.. ap

[/quote] Voi kun me valtaväestökin voitaisiin kieltäytä töistä tällaisella periaatteella ja meidät silti elätettäisiin

Vierailija
22/38 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei tee rikoksia eikä jätä autoa invapaikalle auttaa aika pitkälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki: pidä luottotietosi kunnossa! Se helpottaa elämää kummasti!

Vierailija
24/38 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ikäviä kommenttejanne, miten luottotietoni liittyvät siihen etten tiedä mitä opiskelisin, menisinkö amikseen,lukioon ym. ? Mutta tiedoksi sinulle luottotiedot kunnossa on ja pysyy, en ikinä alennu niin alas että alan tekemään rikoksia ja jääkööt invapaikat niitä oikeasti tarvitseville. Ap

Vierailija
25/38 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 13:46"]

Jos pelkäät, ettet saa töitä ennakkoluulojen takia, kannattaa varmaan hakea kunnalliselta puolelta? Esim. kirjastosta.

[/quote]

Ei kirjastoon pääse enää töihin ilman koulutusta, johonkin harjoitteluun voi kylläkin päästä.

Vierailija
26/38 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kouluttautumaan ap! Koulutus avartaa maailmaa oikeasti. Kyseessä on SINUN oma ainutkertainen elämäsi! Missä olet hyvä? Mistä tykkäät? Mitä haluaisit tehdä jos voisit valita? Missä haluaisit tulla hyväksi? Haluatko itse lapsia? Jos, niin millaisen elämän haluaisit heille?

Ei varmasti ole helppoa olla vähemmistön edustaja. Annatko sen olla ainoa asia, joka määrittelee tulevaisuutesi? Kulttuurissasi on varmasti paljon hyviä ja opettavaisia asioita, miten voit hyödyntää sitä elämänkokemustasi?

Muutokset tapahtuvat pienin askelin. Koulutus vaatii työtä, mutta se tehdään pikkuriikkisissä osissa.

Kaikkea hyvää sinulle!

Vierailija
27/38 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä iltalukioon, siellä on aikuisia ihmisiä ja syrjintään tuskin törmää. Voit mennä vaikka osa-aikatöihin niin saat vähän rahaa. Näin saat sekä työkokemusta että elämää eteenpäin ja voit lukion jälkeen miettiä mitä haluat. Yliopisto voisi olla yksi vaihtoehto.

Vierailija
28/38 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 15:11"]

Kannattaa mennä iltalukioon, siellä on aikuisia ihmisiä ja syrjintään tuskin törmää. Voit mennä vaikka osa-aikatöihin niin saat vähän rahaa. Näin saat sekä työkokemusta että elämää eteenpäin ja voit lukion jälkeen miettiä mitä haluat. Yliopisto voisi olla yksi vaihtoehto.

[/quote]Yliopisto tai menestyminen lukiossa on kyllä aika kova tavoite. Romanien ÄO on keskimäärin jopa 30 pistettä matalampi (70+) kuin kantaväestöllä. Keskivertomaisterin ÄO on 115; humanistilla voi olla vähän matalampi ja luonnontiedepuolen ihmisillä korkeampi. 

Hyödylliseen ja kunnioitettavaan työhön ja asemaan voi päästä muitakin teitä ja hyödyntämällä muita taitoja kuin lukupäätä. Jos selviää hyvin ammatillisesta toisen asteen koulutuksesta, sitten asiat ovat jo aika hyvin ja esim.lukiota tai avointa yliopistoa voi käydä joustavasti työn lomassa ja katsoa mihin se johtaa. 

Vierailija
29/38 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

28. Kiitos, mietin näitä asioita :) ap

Vierailija
30/38 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samat säännöt ja normit ja lait sinuakin koskee kuin ketä tahansa valtaväestöön kuuluvaa. Mene kouluun, hae opintotukea, opiskele itsellesi ammatti. Lähihoitaja on hyvä jos lapset kiinnostaa, samoin kouluavustaja. Koulussa saisit pitää romanihamettakin, ehkä nyt semmoinen valtavan laaja ja leveä hame olisi hankala, mutta pakkoko sellaista töissä olisi pitää. Ei muillakaan ole tuollaisai rajoitteita, jotka ei oikeasti edes ole rajoitteita. paitsi nyt musliminaisten huivit, mutta heidänkään ei ole pakko pitää sitä kokopukua vaan hiukset peittävä huivi riittää.

Toivn sinulle hyvää elämää, sellaista jossa saat ihan itse päättää mitä teet. Ja jossa saat tehdä töitä kun kerran niin haluut.

Vierailija
31/38 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tämä asia ratkaistaan niin, että töissä on työvaatteet ja kotiin lähtiessä se oma asu päälle. Olen nähnyt myös sitä, että koulunkäyntiavustajana tai päiväkodin hoitajana käytetään vähän kevyempää tummaa pitkää hametta.

Vierailija
32/38 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sopia aika opinto-ohjaajan kanssa, hän voi kertoa enemmän kaikista vaihtoehdoista ja opastaa opintopaikkojen haussa ja voitte tehdä erilaisia testejä mikä ala sinulle sopisi. Auttaa myös käytännön asioiden kuten opintotuki Ym hakemusten teossa.

Vierailija
33/38 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo iso/painava hameasu kuulunut jo pitkäänkin "kulttuuriinne" Suomessa? (Ilmeisesti myös Ruotsissa) Käytetäänkö sitä muualla?      Kysyy OHIS

Vierailija
34/38 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kiitos kaikille erilaisista kommenteista, aion mennä keskustelemaan kunnan etsivä nuorisotyön kanssa :) ap

Vierailija
35/38 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse lukio jos lukeminen ja itsensä sivistäminen kiinnostaa. Amis, jos olet enemmän tekemisestä ja työnteosta kiinnostunut.

Vierailija
36/38 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesithän, että työkkärin kautta on mahdollista saada myös ammatinvalinnanohjausta? Kävin siellä itse muutaman kerran, ja oli ihan mukavaa pohtia yhdessä ammatinvalintapsykologin kanssa, mikä minusta tulisi isona. :) Ehkä voisit kysellä tästä työkkärissä?

Pidä silmät auki ja yritä katsoa avarasti mahdollisuuksia, olet selkeästi kiinnostunut itsesi kehittämisestä ja taloudellisesti itsenäisestä elämässä pärjäämisestä - opiskelu avartaa tosiaan omaa maailmaa, avaa teitä esim. työpaikkoihin ja ainakin omasta mielestäni on ollut huippukivaa. Kannattaa tarkistaa työkkäristä sekin, voisitko mahdollisesti opiskella työttömyystuella sen mahdollisen 2 vuotta (en tiedä, myönnetäänkö sitä toisen asteen opiskelijoille!) - tosin edellytyksenä on tällöin opintojen riittävä eteneminen eli alan kannattaa olla oikeasti kiinnostava.

Et varmasti ole ainoa romani, joka näiden asioiden kanssa painii, taitaa olla sukupolviasia. Etene omien kiinnostustesi perusteella - jos haluat opiskella eikä töitä löydy, ja toivot parempaa toimeentuloa, niin älä anna muiden mielipiteiden ja vanhoillisten ajatusten musertaa itseluottamustasi ja itsesi toteuttamista. Joudut varmasti pohtimaan omaa kulttuuriasi ja sen merkitystä sinulle sukeltaessasi "valtakulttuurin" piiriin. Toivon, että sitä kautta löydät tasapainon omien elämäntoiveidesi, niiden toteuttamisen edellyttämän joustavuuden (esim. työasun käyttäminen) ja "ryhmäpaineen" välillä. Ehkä tätä kautta sinun ei enää tarvitsisi tuntea häpeää porukasta poikkeavien valintojesi takia! Elämä on liian lyhyt häpeämiseen ja omistasi poikkeavien odotusten mukaan elämiseen - elä itsellesi ja panosta itseesi.

Ja mitä tulee kohtaamiisi ennakkoluuloihin - ennakkoluulot on tehty murrettaviksi! Parhaiten se onnistuu esimerkin voimalla. Jos haluat esim. kouluavustajaksi, olisit varmasti hieno esimerkki paitsi valtaväestön edustajille, myös niille mahdollisesti luokassa oleville romanilapsille, jotka ehkä myös pohdiskelevat, kuinka oman kulttuurin ja omat mahdollisesti valtavirrankin mukana kulkevat elämäntoiveet voisi yhdistää. Voit tehdä paljon hyvää myös kodin ulkopuolella, usko ihmeessä itseesi ja tee niin kuin hyvältä tuntuu! :)

Vierailija
37/38 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset kiinnostaa opiskele lastenohjaajaksi tai lähihoitajaksi ja erikoistu lapsiin ja nuoriin.

itse työskentelen päiväkodissa ja meillä on työskennellyt yli 30- vuotias romaninaisen jo neljä vuotta. Töihin hän tulee siinä mekossa, mut vaihtaa töihin normaali vaatteet päälle ja kun lähtee pois laittaa taas mekon päälle.

ei ole koskaan tuottanut ongelmaa työntekijöiden eikä perheidenkään suhteen, enkä usko että kaikki tietää hänen olevan romani jos ei ole nähnyt siinä mekossa.

Vierailija
38/38 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelen työkkärin puoleen kääntymistä - saisit pohtia jonkun kanssa ammatinvalintaa ja opiskelun aloitukseen liittyviä juttuja. Varsinkin jos omalta yhteisöltä tällaisiin ei saa tukea ja sun haaveita vähätellään, voisi olla kiva saada keskustella jonkun sellaisen kanssa, joka toivoo sun saavan ammatin ja työn.

Voit pitää työasua tai kevyempää vaatetta töissä (esim. päiväkodissa). On aika epätodennäköistä, että asiakkaaksi sattuu toinen romani, mutta ehkä tällaisissa asioissa on mahdollista tehdä joku kompromissi - esimerkiksi niin että samaan päiväkotiryhmään (käytän nyt päiväkotia esimerkkinä, kun kerran lapset kiinnostaa) ei laitettaisi romanilasta jos ei ole ihan pakko, tai voit siirtyä hetkeksi muualle kun romanilasta tuodaan/haetaan. Itse olen joskus ollut päiväkodissa töissä, ja jonkinlaisia vastaavia helppoja erityisjärjestelyjä on tehty esimerkiksi lapsen vanhempien kulttuurin ja akaumuksen vuoksi.

Älä anna yhden hameen olla niin suuri rajoite elämässäsi - työnteko on kaikkien oikeus. Ei ole helppoa olla tienraivaaja, mutta sä annat esimerkkiä ja rohkaiset muita nuoria romaninaisia ja te ehkä voitte tehdä asioista helpompia seuraavalle sukupolvelle. Ja ennakkoluulotkin karisevat, kun teitä nähdään töissä. Ihmisten on vaikea suhtautua ryhmään, joka elää keskenään eristyksissä eikä seuraa yleisiä normeja kuten työssäkäyntiä, joka on valtaväestölle elämän perusjuttuja.