Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laitetaanko ivf-hoidossa usein kaksi alkiota

Vierailija
23.08.2014 |

Nyt vasta jonossa enkä ole päässyt lääkärin kanssa juttelemaan. Toiveissa yksi lapsi mutta tiedän hoitojen rankkuuden jos etenkin joudutaan useita kertoja uusimaan. Suostuvatkohan laittamaan kahta? Mieluummin tietenkin kaksi lasta kuin ei yhtään.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä laitetaan 2 jos sanot että sulle kelpaa myös kaksoset. Maailmallahan saatetaan laittaa vaikka 6 kerrallaan. Suomessa max 2. 

Vierailija
2/18 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:58"]

Lisäkysymys julkisen puolen hoitoihin: kuinka pitkään meni ensitapaamisesta siihen että alkio siirrettiin? Kun korkeintaan loppuvuodesta tulee meille ensimmäinen aika. Ikää 35v.

[/quote]

Meillä julkisella puolella ensimmäinen käynti lääkärillä josta lähtete sairaalaan oli 9/2009 ja kolmas ( ja samalla viimeinen ICSI) oli 10/2013. Tosi nopealla aikataululla käytiin läpi 3xIUI ja 3xICSI, jossa oli useita pakastealkion siirtoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi alkiota laitetaan (kaltaisilleni) epätoivoisille tapauksille, kun näyttää epätodennäköiseltä, että raskaus alkaisi.

t. kaksosten äiti

Vierailija
4/18 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni on jo  teini, mutta silloin laitettiin neljä ja sanottiin, että ylimääräiset abortoidaan pois. Luojalle kiitos vain yksi alkio alkoi kasvaa.

Vierailija
5/18 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvinnut "keinosiemmennyksiä" ja sain ekan lapsen 44 vuotiaana. 

Vierailija
6/18 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 22:53"]

En tarvinnut "keinosiemmennyksiä" ja sain ekan lapsen 44 vuotiaana. 

[/quote]

Ai kun kiva. Mitenhän se liittyy tähän keskusteluun?

Vierailija
7/18 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli, jos Suomessa on menty tähän, että vain yksi siirretään. Näin tietenkin klinikat tekevät rahaa itselleen yksityisellä puolella. Asiakas saadaan tulemaan aina uudelleen ja uudelleen. ja maksamaan jälleen kalliit hoitomaksut.

Olen ullkosuomalainen ja täällä lääkärit itse suosittelivat vähintään kahden alkion siirtoa.

Vierailija
8/18 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kaksi

Vierailija
9/18 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukseni mukaan taas yleensä laitetaan vain yksi. Etenkin ensimmäisissä hoidoissa. Jos on tehty jo useita tuloksettomia hoitoja ja nainen on kovin vanha, tai jos alkiot ovat huonolaatuisia, sitten saatetaan laittaa kaksi. Mutta jostain muistan lukeneeni tässä parin vuoden sisällä, että valtaosa on Suomessa nykyään yhden alkion siirtoja, olisiko ollut peräti 70% (mutta en todellakaan muista tätä varmasti).

Minulle on kolme kertaa laitettu yksi alkio. Tuoresiirto onnistui, eka pakastealkionsiirto ei onnistunut, toinen pakastealkio sitten kiinnittyi ja jakautui kahtia kaksosiksi.

Vierailija
10/18 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan poikkeustilanteissa kaksi. Yleensä yksi, koska monisikiöraskaus on aina riskiraskaus ja -synnytys.

Vierailija
11/18 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, olen siis käynyt vain yhden kerran sen rankan munasolujen keräyksen läpi, siitä saatiin kaikki nuo alkiot ja vielä on pari ylimääräistä pakkasessa odottamassa. Pakastustekniikka on nykyään niin hyvä, että voidaan jopa ensin pakastaa, sitten sulattaa (siirtoa varten sulatetaan yleensä kai vähintään kaksi alkiota, että ainakin yksi selviäisi kohtuunsiirtokuntoisena) ja vielä uudelleenkin pakastaa mahdollinen käyttämättä jäänyt alkio talteen. Siksi ei tarvitse siirtää useampia alkioita kerralla, etenkin kun siirrot nykyään tehdään usein luonnolliseen kiertoon eli ei edes tarvitse alkionsiirtokierroissa käyttää mitään hormonihoitoja.

Vierailija
12/18 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo lisääjä oli nro 2 :) Onnea hoitoihin! Eivät minusta olleet niin rankkoja kuin odotin, toki ihmisillä menee hoidot eri lailla, en saanut mitään hyperstimulaatiota tai muuta ongelmaa. Pystyin käymään töissä ihan normaalisti koko hoidon ajan, poislukien pari punktionjälkeistä sairaslomapäivää. Enkä silloinkaan ollut kovin kipeä.

Vierailija
13/18 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. En siis voi itse pyytää laittamaan kahta?

Vierailija
14/18 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tietysti sanoa niin, mutta eivät varmaankaan silti suostu laittamaan kahta. Sitten jos on kiikunkaakun tilanne (eli on noita yllä kertomiani syitä pohtia kahden laittoa) sitten mielipiteesi saattaa kallistaa kahden laittamiseen.

2

Vierailija
15/18 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella ilmeisesti suositaan yhtä. Naistenklinikalla sanottiin suoraan, että tuossa melkein vieressä hoidetaan niitä monikkoraskauksien tuloksia ja siksi täällä ei pyritä vartavasten niitä tapauksia lisäämään. Saimme lopulta NKL:lla vain kaksi kunnollista alkiota, ja kun menin siirtoon, meille ilmoitettiin että yksi siirretään ja toinen oli jo pakastettu. Emme siis voinett vaikuttaa asiaan. Myöhemmin yksityisellä puolella oli enemmän neuvotteluvaraa ja itse asiassa siellä lääkäri suositteli meille heti kahden alkion siirtoa pitkähkön hoitohistoriamme ja osittain myös neljääkymmentä lähestyvän ikäni takia.

Vierailija
16/18 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla ja olen menossa alkionsiirtoon 2 viikon kuluttua. Pakkasesta otetaan 3 alkiota ja kaikki siirretään. Olen 38-v. Kuulemma kolmella alkiolla on 40% todennäköisyys, että niistä yksi kiinnittyy.

Vierailija
17/18 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäkysymys julkisen puolen hoitoihin: kuinka pitkään meni ensitapaamisesta siihen että alkio siirrettiin? Kun korkeintaan loppuvuodesta tulee meille ensimmäinen aika. Ikää 35v.

Vierailija
18/18 |
23.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 11:58"]

[/quote]

Meillä meni ensitapaamisesta noin neljä vuotta, mutta oltiin nuoria ja meille kokeiltiin ensin monta kertaa inseminaatiohoitoa. Ivf-jonossa meni puoli vuotta ja ensikäynnistä ivf-klinikalle päästiin hoidonaloitukseen noin kahdessa kuukaudessa. Jonotilanne vaihtelee kyllä paljon eri sairaaloiden välillä ja eri vuosina.

2