En osaa nukuttaa vauvaa..
Nukahtaa vain tissille. Mitä teen!!! Jo 5kk ikäinen. Hampaatkin vaivaavat. Olen POIKKI
Kommentit (7)
Tästä pitäisi neuvolassa kertoa ja opastaa paremmin. Pieni vauva oppii nopeasti sellaisia tapoja mihin se totutetaan. Pitäisi ajatella jo ekasta päivästä lähtien että kuinka haluan elää vauvan kanssa. Ei kannata opettaa tapoja joista et itse tykkää tai joiden kanssa et jaksa elää.
Mielestäni vauvoja ei kannata "nukuttaa". Kyllä ne itse nukahtaa kun ovat väsyneitä. Totuttakaa omaan sänkyynsä tai koppaan. Jos vauvan esim aina hyssyttää uneen niin se hyvin nopeastu tottuu hyssytykseen eikä osaa nukahtaa itsekseen.
Minulla on kolme lasta ja kaikki ovat nukahtaneet itsekseen hyvin koska en opettanut heitä mihinkään nukuttamistemppuiluihin.
Yksi ystäväni ole helisemässä 3-vuotiaansa kanssa. Hän odotti toista lasta ja huomasi yhtäkkiä että hyvänen aika, kuinka pärjään kun uusi vauva syntyy kun 3-vuotias nukahtaa vain äidin sänkyyn äidin viereen ja nukahtaminen kaikkine temppuineen, mm. äidin kädestä kiinni pitäminen ja äidin tukan hypistely, kestää tunnin tai pari. Sitäpä olisi kannattanut miettiä jo muutamaa vuotta aikaisemmin. Kauhea trauma ja huutohan siitä tuli kun uusi vauva tuli taloon ja äidillä ei ollutkaan joka ilta aikaa kahta tuntia näihin nukutustemppuiluihin. Ja isä ei tietenkään kelvannut kun ei ollut koskaan nukuttanut lasta.
Toivottavasti ap saat tästä ketjusta hyviä vinkkejä joilla saat vauvasi totutettua nukahtamaan itsekseen ja ilman rintaa.
Anna isän nukuttaa yöllä jos heräilee öisin niin saat levätä. Isä ei tuoksu maidolle joten ei sitä voi lapsi häneltä pyytää. Jääkaapista purulelu pureskeltavaksi tai jokun unilelu mitä voi pureskella. Muina aikoina kuin keskellä yötä niin mitä väliä jos nukahtaa tissiin -- jos kerta nukahtaa?
Se on vielä pieni! Muista, että vauvan kanssa elämä on vaiheita vaiheen perään, kohta ehkä muuttuu. Kokeile pistää tutti tai tuttipullo suuhun vähän ennen kuin nukahtaa. Tuttipulloon voi myös laittaa "maustettua" valmisvelliä, ainakin meillä meni vadelma- ja banaanivellit pullosta vaikka pumpattu maito ei mennyt. Vauvakin tajusi, että tietty maku kuuluu tiettyyn tarjontatapaan. Ja jos teet noin, älä "pelkää" itkua mikä alussa saattaa tulla, olet vain ihan rauhassa, annat vauvan aistia rauhallisuutesi ja katsot mitä tapahtuu. Jos vauva tottuu pulloon tai tuttiin tuolla tapaa, rupeat muutaman illan jälkeen siirtämään sen omaan sänkyyn tai mihin ikinä nukkumapaikkaan ja annat "tissin korvikkeen" siellä. Siitä sitten vaiheittan keksit ehkä tavan, jolla se saattaa nukahtaa ilman syömistä :) Ja muista, että ei se itku maailmaa kaada. Joku muu voisi koittaa nukuttaa, jos se onkin se maidon tuoksu mikä estää nukahtamasta? Tärkeintä on, että voitte hyvin. Ota breikki ja ja vietä yksi nukutuskerta poissa kotoa, jos pystyt.
Älä sitten nukuta. Anna vauvalle rauha, jotta saa nukahtaa itsekseen. Se on tietenkin selvä asia, että olet yksinhuoltaja, ainakin käytännössä vaikka sinulla olisi mies, kun hän ei osallistu lapsenhoitoon.
Yksi hyväksi koettu keino on se, että vauvan laittaa nukkumaan joku sellainen, jolla ei ole tissejä. 5 kk:n ikäiselle voi antaa tissin sijasta ensin vesipullon, sitten tutin.
Meillä 5kk nukahti tissille, ei haitannut mitään. 10kk nukahti illalla omaan sänkyyn ilman kommervenkkejä ja nukkui aamuun asti. Kuuntele lastasi, älä yritä väkisin!
Mutta lisään vielä, jos et itse saa nukuttua (pari-kolme heräämistä vielä ok), pyydä apua neuvolasta.
Alle puolivuotiasta ei saisi unikouluttaa, mutta kyllä äitikin tarvitsee lepoa. Sinänsä ei ole epänormaalia, että tuon ikäinen nukahtaa vain rinnalle. Nukkuuko päivällä vaunuissa? Turvaistuimessa? Sitterissä?