Sain tänään kuulla olevani taloudellinen taakka yhteiskunnalle
En kuulemma oikeasti maksa veroja lainkaan, vaan olen yhteiskunnalle kuluerä, koska palkkani maksetaan verovaroin kerätystä kassasta - en siis ole itse varsinaisesti tienannut niitäkään lantteja, joita yhteiskunnalle takaisin veroina maksan, koska ne alunperinkin tuli julkisesta potista.
Ilmeisesti olisi siis parempi, että kukaan ei tätä työtä tee. Taitaa olla siis parempi irtisanoutua ja hakeutua yksityiselle sektorille niin, että minustakin vielä kunnon veronmaksaja tulee. Lähtisköhän kaikki Suomen kollegat mukaan.
Olen opettaja.
Kommentit (10)
Ja sosiaalipuolella saa vielä toisten sektorien työntekijöiltä kuulla, miten "TE tuhlaatte siellä sossussa rahaa". Työntekijöiden virkistykseenhän se budjetti tosiaan tehdään...
Varmaan samasta ketjusta, mistä minä luin huolestuttavia asioita opettajista.
Lähes kaikki ihmiset ovat veronmaksajina taakkoja yhteiskunnalle 40-vuotiaiksi saamiensa palvelujen vuoksi eli työskentely julkisen sektorin palveluksessa ei ole ainoa taakkasi.
Kiitos, että jaksat kouluttaa huonokäytöksisten ja epäkohteliaiden vanhempien vaikeasti käyttäytyviä lapsia.
Tottahan se on. Elämäm koulu on paras koulu.
Irtisanotaan kaikki julkisen puolen työntekijät, sen jälkeen otetaan heidät takaisin työttömyyskorvauksella osallistavan sosiaaliturvan nimissä. Problem solved.
Voi jeesus. Aina tämä sama virsi. Ei kai kukaan tarkoita, että sairaanhoitaja, poliisi tai opettaja olisi taakka. Se on hauskaa, kun puhutaan julkisen sektorin paisumisesta, niin heti joku opettaja loukkaantuu. Fakta on, että siellä on aivan liikaa hallintoporukkaa. Terveydenhuolto on osittain tukossa sen takia, että liian pieni porukka tekee oikeaa työtä ja liikaa käytetään aikaa puuhasteluun, yksiköiden taloudelliseen kontrollointiin jne. Hyvä esimerkki isäni, jolla on sydänvika. Koska erikoissairaanhoitoa säästetään ja häntä ei haluttu päästää kardiologille, niin sen takia piti käydä varmaan 10 kertaa terkkarilääkärillä, päivystyksessä siirtämässä rytmiä (paikalla lääkäri ja anestesialääkäri jne.), mutta pääasia, että säästettiin se vastaanottokäynti kardiologilta. Hölmöläisen hommaa. Samasta pussista kaikki maksetaan, niin tuhlataan sitten hirveästi rahaa ja aikaa toisesta päästä, että se yksi yksikkö säästäisi sen käynnin.
Ongelma on tuon lisäksi, että julkisella lymyää yhä kasvava porukka toimistoissa suoltamassa ohjeita ja määräyksiä. Tekisivät oikeaa työtä mielummin. Ei se mitään tehosta, että palkataan isopalkkaisia paperinpyörittäjiä koordinoimaan ja hallinnoimaan hiirien työtä. He eivät ota mistään vastuuta ja kasaavat vaan lisää turhia vaatimuksia oikeuttaakseen oman työnsä. Opettajana varmaan olet tämänkin huomannut. Ei niitä luokan kanssa toimivia opettajia ole liikaa vaan niitä, jotka ei ota kunnolla vastuuta ja kouluhallinto vaan paisuu. Miksi tarvitaan resurssiopettajia kouluille, kun nämä pätevät opettajat voisi oikeasti ottaa ryhmiä vastuulleen sen sijaan, että "tukevat opetustyötä"? Jos on kaksi luokkaa ja niillä resurssiopettaja, niin miksei jaeta suoraan kolmeen luokkaan...?
t: opettaja itsekin
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 22:50"]
En kuulemma oikeasti maksa veroja lainkaan, vaan olen yhteiskunnalle kuluerä, koska palkkani maksetaan verovaroin kerätystä kassasta - en siis ole itse varsinaisesti tienannut niitäkään lantteja, joita yhteiskunnalle takaisin veroina maksan, koska ne alunperinkin tuli julkisesta potista.
Ilmeisesti olisi siis parempi, että kukaan ei tätä työtä tee. Taitaa olla siis parempi irtisanoutua ja hakeutua yksityiselle sektorille niin, että minustakin vielä kunnon veronmaksaja tulee. Lähtisköhän kaikki Suomen kollegat mukaan.
Olen opettaja.
[/quote]
Älä suutu please, teet arvokasta työtä.
Kai noille sitten kommentoijille sopii, että muutetaan koulut yksityiseksi ja maksetaan todellisten kulujen mukaan. Ei tuoteta mitään verovaroin, vaan aletaan kaikesta maksaa itse. Kummasti se mieli aina muuttuu, kun tällaista ehdottaa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 12:16"]
Voi jeesus. Aina tämä sama virsi. Ei kai kukaan tarkoita, että sairaanhoitaja, poliisi tai opettaja olisi taakka. Se on hauskaa, kun puhutaan julkisen sektorin paisumisesta, niin heti joku opettaja loukkaantuu. Fakta on, että siellä on aivan liikaa hallintoporukkaa. Terveydenhuolto on osittain tukossa sen takia, että liian pieni porukka tekee oikeaa työtä ja liikaa käytetään aikaa puuhasteluun, yksiköiden taloudelliseen kontrollointiin jne. Hyvä esimerkki isäni, jolla on sydänvika. Koska erikoissairaanhoitoa säästetään ja häntä ei haluttu päästää kardiologille, niin sen takia piti käydä varmaan 10 kertaa terkkarilääkärillä, päivystyksessä siirtämässä rytmiä (paikalla lääkäri ja anestesialääkäri jne.), mutta pääasia, että säästettiin se vastaanottokäynti kardiologilta. Hölmöläisen hommaa. Samasta pussista kaikki maksetaan, niin tuhlataan sitten hirveästi rahaa ja aikaa toisesta päästä, että se yksi yksikkö säästäisi sen käynnin.
Ongelma on tuon lisäksi, että julkisella lymyää yhä kasvava porukka toimistoissa suoltamassa ohjeita ja määräyksiä. Tekisivät oikeaa työtä mielummin. Ei se mitään tehosta, että palkataan isopalkkaisia paperinpyörittäjiä koordinoimaan ja hallinnoimaan hiirien työtä. He eivät ota mistään vastuuta ja kasaavat vaan lisää turhia vaatimuksia oikeuttaakseen oman työnsä. Opettajana varmaan olet tämänkin huomannut. Ei niitä luokan kanssa toimivia opettajia ole liikaa vaan niitä, jotka ei ota kunnolla vastuuta ja kouluhallinto vaan paisuu. Miksi tarvitaan resurssiopettajia kouluille, kun nämä pätevät opettajat voisi oikeasti ottaa ryhmiä vastuulleen sen sijaan, että "tukevat opetustyötä"? Jos on kaksi luokkaa ja niillä resurssiopettaja, niin miksei jaeta suoraan kolmeen luokkaan...?
t: opettaja itsekin
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 22:50"]
Olen opettaja.
[/quote]
[/quote]
Näin reaaliaineen opettajana itsekin kannattaisin tuota kolmeen jaettua luokkaa sen sijaan, että otetaan siihen avuksi se resurssiope mutta meidän koulussamme on matematiikassa resurssiopettaja ja hän opettaa aina pienryhmää ja siis niitä joilla on todella isoja vaikeukisia pärjätä normaalissa tahdissa mukana. Hänellä on usein opetettavana 2-5 oppilasta, jotka normaaliopetuksessa joko häiriköisivät tai nukkuisivat, kun eivät jaksa ja pysty kuuntelemaan/tekemään normaaliopetuksen mukaisia asioita. Mielestäni tämä toki olisi erityisopettajan tehtävä, meillä erityisopettaja sitten opettaa niitä 1-2 oppilasta koko koulussa sen oppitunnin aikana ja tämäkin on mielestäni hukkaan heitettyä resurssia. Kun tasoluokkia ei saa muodostaa, niin näillä mennään.
Tuota saa kunnan työntekijä kuulla jatkuvasti. Ihmiset eivät tajua, että jos he haluavat julkisia palveluja, ne pitää kustantaa julkisilla varoilla.