liian täydet rinnat/imetyksen lopettaminen
No niin, uudestaan kun edellinen katosi bittiavaruuteen. Eli minulla on noin 4 kk vauva, jota olen imettänyt tähän asti. Ongelmana minulla on kuitenkin aivan liian täydet rinnat. Liivinsuojuksia pidän kaksia päällekkäin ja silti esim. yöllä ensimmäisen syötön yhteydessä (noin kello 5-6), joudun vaihtamaan aivan litimärät suojukset uusiin ja uudestaan taas parin tunnin päästä. Lisäksi rinnat ovat tosi painavat ja tosi kipeät. Liian täysistä rinnoista johtuen vauva myös välillä oksentaa kaiken yöllä syömänsä maidon pois.
Onko jotain keinoa vähentää maidontuloa vai onko ainut vaihtoehto lopettaa imettäminen kokonaan, koska tätä en enää jaksa? Olen tämän 4 kk taistellut, koska tiedän äidinmaidon edut vauvalle, mutta nyt on mitta tullut todella täyteen. Vauva syö hyvin pullosta ja korviketta, joten sen puolesta ei ole ongelmaa lopettamisen kanssa. Kauanko menee ennen kuin maidon tulo loppuu ja onko imettäminen lopetettava vähitellen ettei tule rintatulehduksia jne.
Kommentit (3)
Minulla on vähän samanlainen tilanne,vauva on pian 3kk ja päivittäin taistelen imetyksen kanssa kun maitoa suihkuaa niin valtavasti että vauvaparka ei pysty nielemään.
Ennen syöttöä pumppaaminen auttaa, mutta toisaalta haluan pitää pumppauksen minimissään ettei se lisäisi maidontuloa. Saunaolutta en uskalla juoda missään tapauksessa, esikoisen kohdalla se lisäsi tuntuvasti maidon määrää.. Vauva on aika ilmavaivainen varmaan johtuen juuri tuosta " tulvasta" jota koittaa niellä. Paljon häntä kantelen samalla 1,5vuotiaan kanssa palloa potkien :)
Tuttia meillä ei huolita ollenkaan ja imemisen tarve on kova; vauva sitten hermostuu kun maitoa tulee paljon vaikka tekisi mieli vaan vähän nautiskella läheisyydestä... Tuttipullolle myös raivostuu. On tosi tarkkaa milloin tarjoaa rintaa, heti unilta herättyä on tyrkättävä tissi suuhun ja puoliunessa sitten selviytyy parhaiten syömisurakasta. Arvaatte varmaan että yöllä sitten tutitellaan senkin edestä..
Olen " vankina" tässä tilanteessa,en pääse kauppaa pidemmälle yksin kun tuo pullo ei kelpaa edes tilapäisratkaisuna. Toisaalta en haluaisi lopettaa imetystä koska se on kaikesta taistelusta huolimatta mullekin tärkeä juttu. Ja aika menee kuitenkin nopasti, ainakin sitten jälkikäteen ajateltuna *huoh*
Juu ei sitä imetystä ainakaan heti kerrasta kannata lopettaa vaan pikkuhiljaa. (Varmasti kyl tiesitkin). Näin parempi kaikkien kannalta, ei ole vauvallekkaan niin iso muutos. Mut pidän peukkuja et maidontulo tasaantuis ja ettei ainakaan kokonaan tarvis lopettaa imettämistä... Ymmärtiköhän kukaan mitä tarkoitin.....no kuitenkin...Jaksamisia!!!
Imetä samasta rinnasta ainakin kaksi kertaa perätysten, tai useammankin.. Tiedän, kiristelee, puristelee, sattuu, mutta hissuksiin siitä menee viesti kropalle, ettei tarvitse niin hirveästi maitoa tuottaa ja alkaa lastit pienenemään. Ja imetysasennosta.. sitä maitoa tulee hitaammin ja lapsi pystyy paremmin itse kontrolloimaan saamaansa määrää, kun imetät selinmakuulta. Joillain saattaa riittää imetysasennon vaihto puoli-istuvaan.
Ja jos vaikuttaa, että lapsi on täysi, niin ei sitten enää sitä tissiä lisää saati, jos vielä ylimääräiset tulee pihalle (kannattaa tarkkaan selvittää johtuuko oksentaminen siitä, että maitoa mennyt liian kovalla vauhdilla sisään vaiko, että on niin täysi, että ylimääräiset tulevat oksentaen pois - meillä ei tämän kuopuksen kanssa noiden kahden asian ero ole kovin selkeä (tosin kuin esikoisen kohdalla), joten tämä äiti mokailee..).
Itselläni on hyötyä tandem-imetyksestä, eli annan esikoisen ryystää maitoa nukkumaan mennessään (tai muutenkin) oikein posket lommolla ; ) milloin ainakin hetkellisesti (ainakin yhden vauvan yösyötön verran se maito tulee pikkuisen hillitymmin, kun kaksi muksua on yhteisvoimin ryystänyt tissit " nahkarukkasiksi" . Ja jos esikoinen ei ole paikalla tai nukkumaan laitettaessa hyytyykin jo ennen tisuttelua tai parin tipan jälkeen, niin ei auta sitten muuta kuin lypsää.
Sinähän voisit sitä maitoasi luovuttaakin synnäreille?!
Lisää apua täältä
http://www.imetystukilista.net/
Ai niin, jos olet jonkun syöttökerran päivällä korvannut korvikkeella niin ehdottomasti kannattaa sen verran edestä vaikka pumppailla just ennen nukkumaan menoa, niin voi olla ne yösyötöt pikkuisen helpompia. Mutta älä ihmeessä YÖLLÄ pumppaa -sillä on päinvastainen vaikutus!
- Tiina -