Add ja opiskelu.
Lapsella on add mutta ei ole saanut virallista diagnoosia. Neuropsykologi tämän kertoi. Kertoi myös ettei kannara hankkia paperia eli virallista duagnoosia koska tämä vaikeuttaa tulevan opiskelupaikan saantia. Onko asia todellakin näin?
Lapsi nyt vasta 11v joten ei jatko-opiskelu ole vielä ajankohtaista.
Kommentit (13)
Totta kai kannattaa virallinen diagnoosi, lääkäri sen sitten asettaa. Ihan höpöjä puhunut neuropsykologi.
T.aikuinen addi, joka sekä opiskelee että on työelämässä
Mun kakstoistavuotiaan papereissa tuo on. Siis neuropsykologin papereissa. Tosin tuo termi on vanhentunut ja sitä ei enää käytetä.
Nykyään se on adhd ilman ylivilkkautta.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 19:54"]Mun kakstoistavuotiaan papereissa tuo on. Siis neuropsykologin papereissa. Tosin tuo termi on vanhentunut ja sitä ei enää käytetä.
[/quote]
No mikä on nykyinen termi? Neuropsykologi käytti tätä termiä tällä viikolla kun käytiin.
Ap
En itse hankkisi diagnoosia ellei ole tuen tarvetta. Minulla on add ja olen valmistunut yliopistosta.
Add =attention deficit disorder
Adhd = attention deficit hyperactive disorder
Jos on tarvetta, niin diagnoosi auttaa saamaa tarvittavia tukitoimia. Silloin on turha miettiä mahdollisia leimaantumisia, koska ilman apua ei edes pääsisi niin pitkälle, että leimaantumisesta olisi haittaa. Ja koko leimaantumista ei edes tapahdu oikeasti. :D Noita diagnooseja ei saa selville muut kuin lääkärit. Ne eivät vaikuta mihinkään.
No siis toi adhd ilman ylivilkkautta. Neuropsykologimme sanoi viime vuonna, ettei add:tä.enää käytetä.
Add tai adhd diagnoosi estää esimerkiksi poliisiksi, tai upseeriksi, kokiksi tai autonkuljettajaksi ryhtymisen. Kokin kohdalla ei ole virallinen linjanveto, joka lukisi julkisena missään, mutta oma poikani hylättiin soveltuvuustestissä tuolla perusteella.
Se, pääseekö yliopstoon vai ei, ei ole ainoa mmahdollinen rajoite. Eri asia on sit, että yläasteella lähes kaikki adhd:t tarvitsevat tukea ja lääkettä. Myöhemmin ehkä enää ei. Aikaisemmin ehkä vielä ei.
Mutta miten ne poliisikokeissa saa selville diagnoosin
Onko se itsestä kiinni, kertooko kokeissa.
Kouluun mennessä pitää esittää terveystodistus. Jos vielä itse kehtaakin siinä valehdella, kun vakuuttaa terveydenteilaansa, niin se tosistus pitää hankkia julkiselta ja niillähän se sit on kaikki rekisterissä.
Ei vaikeuta opiskelupaikan saantia! Minulla on Add ja opiskelen yliopistossa.