Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viherpeukalot hoi!

Vierailija
22.08.2014 |

Käännyn tällä palstalla pyörivien kotipuutarhurien ja hortonomien puoleen. Sain alkukesästä bonsaipuun, jonka olen yrittänyt saada kukoistamaan. Paketissa olleen lapun mukaan kyseessä on bonsai ficus.

Ensimmäisen viikon aikana bonsai alkoi tiputtaa lehtiä, minkä olin kuullut olevan normaalia muutosstressiä. Tuolloin lehtiä tippui aika hurjaa tahtia, sittemmin lehtien variseminen on vähentynyt hiukan. Aluksi bonsai sijaitsi kaakkoisikkunalla, ja kastelin sekä sumutin sitä joka toinen päivä kuten kukkakaupan myyjä oli ohjeistanut. Kastellessani olen aina kastellut koko mullan, jota toki on aika vähän. Lehtien tippumisen jatkuessa vielä kuukaudenki jälkeen siirsin kasvin lipaston päälle, noin puolentoista metrin päähän kyseisestä ikkunasta, jossa sen ei pitäisi saada niin paljon suoraa auringonvaloa. Toimenpiteestä huolimatta lehtiä tippuu edelleen. Hellejakson aikana olen koittanut kastella bonsaita päivittäin. Bonsain yläosassa on vielä vihreitä lehtiä. Se on tiputtanut lehtiä alaosasta lehtikadon edeten hitaasti mutta varmasti kohti latvaa. Bonsai on pienessä ja matalassa ruukussa. Multa on aika kovaa, sitä en ole vaihtanut.

Osaisiko joku asiantuntija neuvoa, kastelenko bonsaita liikaa vai liian vähän, onko ympäristö huono vai mikä aiheuttaa lehtien putoamisen? Pian kasvi joutuu muuttamaan mukanani uuteen asuntoon, jossa on itäikkunalla varustettu huone sekä kaksi huonetta länsi-ikkunalla. Missä bonsai viihtyisi parhaiten?

Kiitos jo etukäteen, jos joku vaivautuu auttamaan ongelmani kanssa! Kaikki neuvot ovat erittäin tervetulleita!

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla