Muut ihmiset pilaavat raskauteni
Jotenkin olen aina kuvitellut, että raskaana olevia "suojeltaisiin" ja huomioitaisiin hiukan heidän hankalaa tilaansa tavallisissa arjen asioissa. Näin olen itse toiminutkin. Nyt kun olen itse raskaana loppusuoralla, olen järkyttynyt siitä miten minua on kohdeltu. Aluksi, aivan raskauden alussa kerroin pomolle luottamuksella raskaudesta, seuraavana päivänä siitä tiesi kaikki. Nostin asiasta metelin josta stressaannuin niin että olin saada keskenmenon. Kerrottuani asiasta luottamuksella äidilleni hän juorusi kaikille. Arvostelua ja neuvoja tulee joka tuutista. Törkeitä loukkauksiakin on sadellut lähipiiristä kun kerroin ratkaisuista joita teemme mm. lapsen nimen suhteen. Nyt ollessani todella väsynyt loppuraskauden ja anemian vuoksi sukulaiseni ovat laittaneet minut riitojensa välikädeksi. Jos olisin voimissani katkaisisin välit sukulaisiin mutta nyt en kertakaikkiaan jaksa. Muutenkin käytökseni on hillitympää kuin näiden huonosti käyttäytyvien ja sivistymättömien sukulaisteni. Pelkään masentuvani ja mitä kaikkea seuraakaan sukulaisten taholta kun lapsi syntyy. Vauvaa odotan kuitenkin ilolla ja toivon saavani olla rauhassa hänen ja mieheni kanssa syntymän jälkeen. Viihdyn nykyisessä kotikaupungissani mutta toisaalta olen alkanut harkita että perheemme muuttaisi muualle kauemmas sukulaisista.
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 16:12"]Olen järkyttynyt millasta porukkaa täällä on! Sympatiat aplle.
[/quote]
No taitavat itse olla noita ilkeilijöitä, möläyttelijöitä ja juoruilijoita.
Ap, valitettavasti tuohon on totuttava, että lapsen saamisen myötä sinä ja valintasi olette ns. vapaata riistaa, eikä siitä saa edes loukkaantua!
Mä taas päätin, etten kerro töissä ennen kuin sitä ei voi peittää, koska vihaan sitä ainaista "hei ethän sä voi kun oon raskaana" ja paapomista. Työkaveri ei raskaana ollessaan ois ees saanut kahvia kaataa, koska "Varohan, oot raskaana ja et saa rasittaa itseäsi" Hänellä paloi siihen käämit lopulta. Mulla onneksi ei vaikuttais raskaus muiden toimintaan, joten ei haittaa vaikka muut kuin pomo ei tietäiskään.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:58"]
"Raskaana olevaa suojeltaisiin ja heidän hankalaa tilaansa huomioitaisiin arjen asioissa." Whaat??? Millaista paapomista siis kaipaat?
[/quote]
Juu tuo kohta tosiaan pisti silmään :) Ollessani raskaana minä nimenomaan halusin, että minua kohdellaan tavalliseen tapaan eikä kuin olisin sairas. Noh, meitä on moneksi.
Ei mullekaan avattu ovia kun olin raskaana eikä tarjottu istumapaikkaa bussissa. Suomessa raskaana olevia naisia ei ole tapana helliä eikä paapoa. Jos ei sitä kestä niin voi voi , me ollaan hei SUOMESSA!
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 16:31"]
Ei mullekaan avattu ovia kun olin raskaana eikä tarjottu istumapaikkaa bussissa. Suomessa raskaana olevia naisia ei ole tapana helliä eikä paapoa. Jos ei sitä kestä niin voi voi , me ollaan hei SUOMESSA!
[/quote]
mitä prinsessoja teistä oikein tulee raskautumisen jälkeen? itse olette sitä halunneet.
viimeisillään raskaana olevan ei edes tarvitse paljon julkisilla liikuskella, oma valinta.
No minulle kyllä hyvät käytöstavat ovat ihan arkipäivää ja itsestäänselvyys. Raskaana oleville, vanhuksille ja invalideille annan ihan mielelläni paikan bussissa, tottakai. Vaikka kuinka oltaisiin SUOMESSA. Sekö että ollaan SUOMESSA, tarkoittaa että ei tarvitse osata käyttäytyä? Ja edelleenkään en ole odottanut paapomista, valitsin sanani huonosti aloitukseen, myönnän. Odotan hyviä käytöstapoja niin itseltäni, äidiltäni, pomoltani, työkavereiltani kuin kaikilta muiltakin. Taitaa tosiaan olla parempi muuttaa ihan koko SUOMESTA jonnekin muualle.
Kiitos teille, joilta sain ystävällisiä sanoja sekä teille joilta sain asiallista kritiikkiä. Meitä tosiaan on moneen junaan, itse toivon olevani siinä junassa jossa osataan antaa istuin sitä tarvitsevalle.
Ap
Olen ollut kaksi kertaa raskaana ja työni on hyvin fyysistä.
minulla ei olisi tullut mieleenkään kuormittaa työkavereitani omilla töilläni.
jos et työhösi pysty, jää sairauslomalle.
et ole sairas, vaan raskaana.
Ihan hirveitä vastauksia aloittajalle. AV:n psykopaatit taas koolla ja voimissaan. Kyllä mä luontaisesti ainakin kohtelen raskaana olevaa jotenkin ajattelevaisemmin, vaikkei tällaisia tilanteita kovin paljon ole ollutkaan. Ja kiltti ihminen olen muulloinkin. Enkä ole itse ollut raskaana, enkä mm. näistä vastauksista paistavan ihmiskunnan kuvottavan kusipäisyyden vuoksi koskaan aio ollakaan. Kuka tahansa älykäs käsittää esim. stressin haitalliset vaikutukset raskausaikana, joten erityisesti olen huomioinut, etten omalla käytökselläni aiheuttaisi turhaa kuohuntaa odottavalle. Tämä on mielestäni normaalia lähimmäisenrakkautta, mutta sehän monelta uupuu. Vetäminen mukaan riitoihin on esim. todella ääliömäistä moukan toimintaa. Ja uutisen kertominen eteenpäin pomon taholta, sehän on yksiselitteisesti väärin.
Kyllå ne omat työt on hoidettava itse raskaanakin. Sun maha ei vielä edes näy niin muiden pitäis sun töitä ottaa ? Annatko työkavereillesi myös osan palkastasi...
Minä annan paikkani _selvästi_ raskaana oleville bussissa ja jos raskaana olevan ystäväni täytyy nostaa jotain painavaa, teen sen mielelläni hänen puolestaan. Myös jos töissä on jotain todella raskasta tai raskaan olevalle mahdollisesti vaarallista (esim. hiv-potilaiden verinäytteet) minä pyrin tarjoamaan raskaana olevalle muuta työvaihtoehtoa siksi aikaa. Kukaan ei ole raskaana kaikenaikaa ja normaali odottaja ei perushommista kieltäydykään. En ehkä kutsuisi tätä paapomiseksi, mutta kyllä odottajalle saa antaa erikoishuomiota.
Ymmärrän sen osuuden hommaa, että ei ole kivaa jos asia juorutaan eteenpäin jos on varta vasten pyydetty pitämään salaisuutena.
tuo työkavereiden haukkuminen siitä, etteivät ymmärrä että et voi tehdä yhtä paljon hommia tai ottaa ylitöitä on naurettavaa. Jos olet kyvytön tekemään työtäsi raskausaikana jää sairaslomalle. On asiatonta valittaa, että työkaverit eivät ymmärrä kuormittaa vähempää kun oot kerta raskaana. Tiettyihin töihin suomessa on ihan lailliset määräykset raskausaikana, jos tästä on vaaraa vauvalle, esim fyysinen työ tai tartuntavaara.
Joo hyviin käytöstapoihin kuuluu antaa istumapaikka bussissa viimeisillään raskaana olevalle, jos on joku rv25 niin pystyy kyllä seistäkin.
olet vähän turhan herkkänahkainen. Yritä ymmärtää, että esim työpaikalla asiat eivät voi pyöriä raskaana olevan ympärillä. Tai jos tiesit äitisi ja sukulaisesi tuollaisiksi niin olisit jättänyt asiat kertomatta, esim nimiasiat nyt ei kuulu sun sukulaisille. Raskaus ei ole sairaus ja Se ei tee kenestäkään pyhää. Ihan normaalielämällä mennään.
Jos haluat työpaikallasi erikoiskohtelua tai kevennettyä työkuormaa raskauden ajan, kannattaa puhua esimiehen kanssa ja sopia siitä suoraan voimalinjaa pitkin virallisesti. Tämä on koko työyhteisölle reilua ja selvää. Jos teillä on ylimääräisiä resursseja tai muuten jouston varaa, eiköhän esimies jotain järkkää. On kuitenkin mielestäni epäasiallista sinulta olettaa, että kollegasi automaagisesti ottavat sinunkin töitäsi hoitaaksensa vain koska raskaus.
Kuten täällä jo kommentoitiin, jos ei kykene töihisi, hae saikkua. Sitä saa myös osa-aikasena, eli voit tehdä esim. puolta päivää.
Pieni tarkennus! En siis todellakaan ole tässä odottanut mitään hemmottelua yhtään mistään päin. Ainoastaan että esim. työpaikkani toimettomat mätisäkit ottaisivat hivenen enemmän vastuuta päivinä jolloin en todellakaan jaksa kaikkia omia hommia ja ylimääräistä siihen päälle. Sukulaisilta ja pomolta toivon luottamuksellista suhdetta. Ja mitä nimiasiaan tulee, en todellakaan ole antamassa wt-etunimeä lapselle, asia ei koske lainkaan etunimeä mutta en voi sen tarkemmin sitä tässä avata.