Mikset käy sukulaisten haudoilla?
Kommentit (37)
Käyn elossa olevien luona mahdollisimman usein.
Haudat ei ole mun juttu, en usko hautoihin.
Mun raadon saa viedä aikanaan vaikka kaatopaikalle, who cares.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:23"]
Ne sijaitsee noin 8000 km päässä.
Pidän tärkeämpänä tavata niitä, jotka ovat vielä hengissä.
[/quote]
Tähän tekisi mieleni jatkoihmetelle, miksi vääntäydytte sellaisen sukulaisen hautajaisiin, jota ette ehtineet elossa tavata noin viimeiseen 10 vuoteen?
Matkaa on useampi sata kilometriä. Eikä autoa. Joskus harvoin pääsen käymään.
Voisko ap avata pointtia vähän tarkemmin?
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:22"]
Ei voi olla liikaa vaadittu.
[/quote]Ei kiinnosta. Eikä ne enää mitään tiedä.
Kun olimme ensimmäistä kertaa mieheni kotipaikkakunnalla, hän vei minut ensimmäiseksi tapaamaan vanhempiaan - hautuumaalle. Joka kerta ko. paikkakunnalla käydessämme vierailemme myös vanhempiensa haudalla.
Sama kuin kakkosellakin, mutta välimatkaa vain 650 km. Läheiset ja sukulaiset ovat pääosin elossa vielä ja isovanhempien hautaa hoitaa seurakunta.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:22"]
Ei voi olla liikaa vaadittu.
[/quote]
No, täytyy kyllä sanoa, että on liikaa vaadittu. isovanhempieni haudat ovat lapissa, itse asun pk-seudulla. En ole ajatellut tehdä mitään hautausmaaretkiä tästä syystä.
En ymmärrä miksi pitäisi käydä. Minulle sillä ruumiilla tai sen sijoituspaikalla ei ole mitään merkitystä. Kuollut läheinen säilyy kyllä muistoissani ja siellä häntä kunnioitan, en kaipaa siihen ulkoisia symboleita kuten hautapaikkaa.
Muistelen heitä muilla tavoilla. Ymmärrän, että joillekin ihmisille hautapaikalla on tärkeä merkitys, mutta itse en kuulu heihin.
Kaikki sukulaiset ovat olleet sen verran kaukaisia ettei vain kiinnosta käydä haudoilla.
Koska en halua. Minulle se hauta ei edusta isääni vaan muistot ovat niitä asioita joita vaalin. Toki tiedän, että hauta pidetään ns. perussiistinä ja se riittää.
Miksi pitäisi? Ei ne sukulaisten henget istu siellä hautakiven päällä odottamassa, että koska menen moikkaamaan. Haudat on eläviä varten ja palvokoon niitä sellaiset, jotka sitä kokevat tarvitsevansa. Minun ruumiini saa aikanaan polttaa ja tuhkan sijoittaa vaikka auton tuhkakuppiin, ihan sama. Jos jollekulle hauta ja sen hoitaminen lohtua tuo, niin siitä vain, mutta ei se saa kenenkään velvollisuus olla.
Miksi kävisin? Miksi"palvoisin" kiveä? Johonkin Se ruumis on kuopattava, mutta muistan mieluummin eläviä kuin kuolleita.
Haudat on jossain vähintään parin sadan kilometrin päässä. Se ainoa joka on tämän kaupungin lähellä on se jolla käydään jos nyt haudoilla pitää käydä.
Joku tuossa ihmetteli miksi pitää käydä hautajaisissa, jos ei ole sitä haudattavaa tavannut 10v. No tietty siksi että tapaa muita sukulaisia. Ei sinne (pelkästään) sitä haudattavaa mennä tapaamaan.
liian kaukana
kävin nuoruudessani aivan liikaakin
Ei minuakaan kiinnostanut haudoillakäynti kunnes äiti kuoli. Ehkä ajan kanssa hänenkään hautansa ei enää ole niin tärkeä. Nyt kuitenkin asia on niin tuore, että haudalla käynti helpottaa surussa.
Ne sijaitsee noin 8000 km päässä.
Pidän tärkeämpänä tavata niitä, jotka ovat vielä hengissä.