Mikset käy sukulaisten haudoilla?
Kommentit (37)
En minäkään kovin usein käy. keväällä viemässä kukkia ja syksyllä vien kanervat.
Jouluna kynttilät.
Joskus jouluna jos on ylimääräisiä kynttilöitä niin laittelen niitä haudoille joilla ei ole yhtään kynttilää.
Samaa mieltä kuin aiemmatkin kommentoijat. Hoidan suhteita läheisiin mahdollisimman hyvin silloin, kun olemme kaikki vielä hengissä. Kuolleita muistelen tarvittaessa missä milloinkin. Ei sitä varten tarvitse mennä hautakiven eteen kökkimään.
Lähimmäksi meillä on haudattu koira, mutta eipä senkään haudalla tule hengailtua.
Koska mulla on niitä ikävä, enkä pysty ja toisia isovanhempia en tunne (kuolivat vuosia ennen kuin synnyin).
Se ei tunnu hyvältä. Miksi pitäisi? Vaimo käy joskus, ja minä marmatan että miksei hän ennemmin käy tapaamassa elossa olevien vanhojen sukulaisiaan tapaamiseen? Mutta sille haudalla käynti antaa jotain positiivista.
Koska sovittiin mummon kanssa niin. Kun oli elossa, niin kävin lähes päivittäin ja vein kukkia aina, muistin jatkuvasti. Ja kun hänen lähtönsä läheni, niin sanoi itse, että hän ei sitten tiedä enää tuon taivaallista mistään, kun on siellä maan alla. Sanoinkin, että tuon kukkia elävälle, enkä ala niitä enää haudalle roudaamaan.
Haudalle on matkaa lähes 300km. Toki käyn, jos muusta syystä olen tuolla paikkakunnalla käymässä (haudattiin syntymäkuntaan).
Ei ne minun maailmassani siellä haudassa enää ole.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:22"]
Ei voi olla liikaa vaadittu.
[/quote]
Mitä siellä haudalla pitää tehdä? Tuijottaa sitä kiveä pari minuuttia?
Omien vanhempieni haudoilla aikanaan varmaan käynkin. Toiset isovanhemmat on haudattu kauas, toiset taas lähelle, mutta mun lapsuudessa peidän perheellä ei ollut mitään haudallakäymisen tradiota, joten ei ole sitten tullut käytyä aikuisenakaan
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:27"]
Muistelen heitä muilla tavoilla. Ymmärrän, että joillekin ihmisille hautapaikalla on tärkeä merkitys, mutta itse en kuulu heihin.
[/quote]
Sama täällä, minulle ei itse hautapaikalla oli juurikaan merkitystä. Toki, jos käyn sillä paikkakunnalla, missä haudat ovat, voi piipahtaa katsomassa, että kaikki on kunnossa. Seurakunta hoitaa hautoja. Mutta voin sytyttää muistokynttilän vaikka missä reissatessani. Olen sytyttänyt kynttilöitä niin Wienissä, Insbruckissa kuin Lissabonissakin.
mä tykkäisin käydä läheisten sukulaisten haudoilla, mutta välimatkaa on turhan paljon. olen myös reilu parikymppinen ja jotenkin tuntuu, että tämän ikäisen ei kuulu käydä hautuumaalla kovin tiheään. että se on enemmän keski-iän ylittäneiden puuhaa.
toisaalta en myöskään pidä sitä kiveä ja plänttiä muiden seassa oikein minään. menisin mieluummin vaikka metsän siimekseen muistelemaan rauhassa. ja monesti menenkin. jotenkin kuitenkin ajattelen että koska ruumis on siellä maassa, niin vainajan henki pitää hautuumaata "kotinaan" ja sen takia haudalla tulee käydä. kuulostampa nyt kyllä melkoiselta huuhaa-tyypiltä :D
Kävin lapsena paljon kun oli pakko. Kun sitten omat isovanhemmat ja toinen vanhemmista kuolivat lyhyellä aikavälillä niin kävin muutaman kerran. Kunnioitan heidän muistoaan muulla tavalla. Me emme miehen kanssa halua sellaista perinteistä hautapaikkaa vaan tuhkat saa sirotella tuulen vietäviksi, sielu jatkaa kulkuaan tuosa vaiheessa jo toisaalla.
Mielessä käy ja muistelen päivittäin. Haudalle liian pitkä matka.
Olen 56v., en ole käynyt kuin kerran vanhempieni haudalla heidän kuolemiensa jälkeen. Minun on myös vaikea ymmärtää siellä käyntiä. Minä katselen mieluummin valokuvia, videoita jne. ja muistelen menneitä, kirjoitan kuviin juttuja lapsia ja lapsenlapsiakin varten.
Itse haluan tulla sirotelluksi metsään, jota rakastan. Ei ole väliä, jos lapseni eivät siellä käy. Olen olemassa heissä ja kuvissa, heidän mielessään.
Hautakivet, arkut ja uurnat sekä hautapaikat ovat turhaa kulutusta. Miksi arkkua ei voi tehdä vahvasta pahvista tai käyttää yhteisiä siunausarkkuja, jotka omistaisi kirkko tai maistraatti tms. ja joka palautettaisiin käyttöön. Se pahviarkku olisi siellä sisällä ja poltettaisiin kehon mukana. Järjetöntä toimintaa tuo puun muokkaaminen, sisustaminen, helat yms., jotka sitten poltetaan.
En yhdistä hautapaikkaa vanhempiini. Emme ole olleet siellä missään tekemisissä, siellä ei ole tapahtunut mitään, eivätkä he eläneet hautapaikalla. Kivi? Kukkia? Käynti jouluna? Miksi juuri jouluna? Kaiken kaupallistuman suurimpana aikana! Ei ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:22"]
Ei voi olla liikaa vaadittu.
[/quote]
Kuka on vaatimassa? Ne sukulaiset vai? Itse en käy koska ei kinosta, ei ne kuolleet tiedä kuitenkaan käynkö siellä ja välittävät vielä vähemmän niistä käynneista kuin minä.
Ei ole hautausmaa minkään matkan varrella, niin pitäisi erikseen suunnitella menevänsä. En oikein tuommoista jaksa kiven katselun vuoksi.